Jetski suhan a Balaton vizén: a látvány szokatlan, a Balaton-törvény ugyanis hosszú ideje tiltja az ilyen járművek közlekedését a tavon. A törvény megalkotásakor azonban nem gondoltak arra, hogy egykor majd az elektromos meghajtás is megjelenhet a járművekben, így a szabályozás nem is tér ki rájuk – a lehetőséget kihasználva a magyar fejlesztésű elektromos jetski tesztelését már 2018-ban megkezdték a legnagyobb tavunkon, nagy hullámokat keltve ezzel a szó szoros és átvitt értelmében is.
Technikai értelemben a fejlesztés lenyűgöző: a Narke weboldalán listázott specifikációk magukért beszélnek. Ezek szerint a karbonszál erősítésű kompozit szerkezettel ellátott járművet saját fejlesztésű, 45 kW teljesítményű vízhűtéses háromfázisú aszinkron motor hajtja maximum 55 km/h sebességgel. Átlagos használat mellett egy töltéssel másfél órán át lehet hajtani, míg az akkumulátor a 80%-os töltöttséget gyorstöltéssel akár 2, hagyományos hálózati csatlakozóval 6 óra alatt éri el.
Ahogy a fejlesztők a weboldalukon kifejtik, az általuk megálmodott elektromos jetski “nem egy benzines modellből átalakított félmegoldás (…), már a kezdetektől az elektromos meghajtás vezérelte”. Ugyanitt elsősorban a környezettudatossággal érvelnek a termékük mellett. “Az electrojet az olajtócsák és kipufogófüst ellen küzd. Magas teljesítményével, mérsékelt hangjával és elegáns kinézetével egy új generációt képvisel, amely a tiszta energián alapszik. Új generációt, amelynek az elterjedése segíthet, hogy megőrizzük a természetet a következő nemzedékeknek.”
Az Electrojet azonban mégsem aratott osztatlan sikert: bemutatását követően azonnal megszólaltak azok a civil szervezetek, akik a Balaton nyugalmát, az élővilágot és a turizmust is féltik a magyar találmánytól. A Nők a Balatonért Egyesület petíciót indított azért, hogy törvényben tiltsák meg az elektromos jetski használatát a Balatonon, érvelésük szerint ugyanis az zavarja a horgászokat, vitorlázókat és strandolókat, nem is beszélve arról, hogy balesetveszélyes, a rajta ülőket semmi nem védi egy esetleges balesetkor, a környezetükben tartózkodókat pedig még úgy se.
Hasonlóan negatívan reagált a Balaton-környéki települések polgármestereit tömörítő Balatoni Szövetség is, a településvezetők 2019 áprilisában többnyire az elektromos jetski teljes tiltása vagy kizárólag kijelölt pályán való használata mellett foglaltak állást.
A felvetett kérdéseket látva a cég hosszabb állásfoglalást is közzétett weboldalán. Érvelésük szerint a hajótest tervezésekor arra törekedtek, hogy minél kevesebb legyen a vízkiszorítása, így kisebb hullámokat kelt és nem zavarja meg az élővilágot. Elektromos meghajtásának köszönhetően a kikötő és a védett zóna elhagyása szinte hangtalanul lehetséges, és a többi üzemmód is jelentősen halkabb, mint a belső égésű motorral szerelt vízi járművek.
A fejlesztők igyekeztek azt is megcáfolni, hogy az Electrojet balesetveszélyes lenne. Mint írták, a part megközelítésekor és elhagyásakor alkalmazott “kikötő üzemmód” mindössze 7 km/h sebességet engedélyez, ráadásul az eszköz ekkor is jól manőverezhető. Az elektromos jetski fejlett fékrendszerrel rendelkezik, így sokkal gyorsabban meg tud állni, mint a tavon közlekedő kishajók, és ellentétben azokkal a formatervezéskor ügyeltek arra, hogy ne legyenek lekerekítetlen, sérülést okozó élek a járművön. Hozzátették: “a meghajtásra szolgáló propeller egy zárt alagútban van, így nem okoz vágással járó sérülést semmilyen élőlénynek”.
A biztonságot szolgálják a betartandó előírások is: az Electrojetet tilos fürdésre kijelölt vízfelületen használni, ráadásul nem is irányíthatja akárki, “csak olyan 18. életévét betöltött személy vezetheti, aki érvényes kishajóvezetői jogosítvánnyal rendelkezik, azaz ismeri a vízi közlekedési szabályokat, orvosi engedéllyel rendelkezik, illetve felelősségre vonható a szabályok be nem tartása esetén. Az Electrojetet használatbavétel előtt kötelező közhiteles nyilvántartásba venni, azaz egyedi azonosítót, hajólevelet kap.”
Az, hogy az Electrojetet bérelni nem, csak megvásárolni lehet, és a vezetése is szigorú előírásokhoz kötött, eleve biztosíték arra, hogy nem fogunk lépten-nyomon elektromos jetskibe botlani a tavon. A megjelenése azonban előjele lehet más későbbi fejlesztéseknek, a felvetett kérdések pedig alkalmat adnak arra, hogy végiggondoljuk, milyennek szeretnénk látni a XXI. századi Balatont, hogyan kellene viszonyulnia a turizmusnak és a környezetvédelemnek a technikai újdonságokhoz?
A cikk eredetileg az Ecoport magazin 2020/1. számában jelent meg.