Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. április 20. Konrád, Tivadar
Veszprém
10°C
2024. április 20. Konrád, Tivadar
Veszprém
10°C

Új műfaj a hajózásban

2020. május 14. 17:00 // Forrás: Ecoport
Sorozatgyártásra fejlesztett elektromos jetskit a Narke – pontosabban a cég szerint új műfajt teremtettek a hajózásban.

Jetski suhan a Balaton vizén: a látvány szokatlan, a Balaton-törvény ugyanis hosszú ideje tiltja az ilyen járművek közlekedését a tavon. A törvény megalkotásakor azonban nem gondoltak arra, hogy egykor majd az elektromos meghajtás is megjelenhet a járművekben, így a szabályozás nem is tér ki rájuk – a lehetőséget kihasználva a magyar fejlesztésű elektromos jetski tesztelését már 2018-ban megkezdték a legnagyobb tavunkon, nagy hullámokat keltve ezzel a szó szoros és átvitt értelmében is.

Technikai értelemben a fejlesztés lenyűgöző: a Narke weboldalán listázott specifikációk magukért beszélnek. Ezek szerint a karbonszál erősítésű kompozit szerkezettel ellátott járművet saját fejlesztésű, 45 kW teljesítményű vízhűtéses háromfázisú aszinkron motor hajtja maximum 55 km/h sebességgel. Átlagos használat mellett egy töltéssel másfél órán át lehet hajtani, míg az akkumulátor a 80%-os töltöttséget gyorstöltéssel akár 2, hagyományos hálózati csatlakozóval 6 óra alatt éri el.

Ahogy a fejlesztők a weboldalukon kifejtik, az általuk megálmodott elektromos jetski “nem egy benzines modellből átalakított félmegoldás (…), már a kezdetektől az elektromos meghajtás vezérelte”. Ugyanitt elsősorban a környezettudatossággal érvelnek a termékük mellett. “Az electrojet az olajtócsák és kipufogófüst ellen küzd. Magas teljesítményével, mérsékelt hangjával és elegáns kinézetével egy új generációt képvisel, amely a tiszta energián alapszik. Új generációt, amelynek az elterjedése segíthet, hogy megőrizzük a természetet a következő nemzedékeknek.”

Fotó: NARKEFotó: NARKE

Az Electrojet azonban mégsem aratott osztatlan sikert: bemutatását követően azonnal megszólaltak azok a civil szervezetek, akik a Balaton nyugalmát, az élővilágot és a turizmust is féltik a magyar találmánytól. A Nők a Balatonért Egyesület petíciót indított azért, hogy törvényben tiltsák meg az elektromos jetski használatát a Balatonon, érvelésük szerint ugyanis az zavarja a horgászokat, vitorlázókat és strandolókat, nem is beszélve arról, hogy balesetveszélyes, a rajta ülőket semmi nem védi egy esetleges balesetkor, a környezetükben tartózkodókat pedig még úgy se.

Hasonlóan negatívan reagált a Balaton-környéki települések polgármestereit tömörítő Balatoni Szövetség is, a településvezetők 2019 áprilisában többnyire az elektromos jetski teljes tiltása vagy kizárólag kijelölt pályán való használata mellett foglaltak állást.

A felvetett kérdéseket látva a cég hosszabb állásfoglalást is közzétett weboldalán. Érvelésük szerint a hajótest tervezésekor arra törekedtek, hogy minél kevesebb legyen a vízkiszorítása, így kisebb hullámokat kelt és nem zavarja meg az élővilágot. Elektromos meghajtásának köszönhetően a kikötő és a védett zóna elhagyása szinte hangtalanul lehetséges, és a többi üzemmód is jelentősen halkabb, mint a belső égésű motorral szerelt vízi járművek.

A fejlesztők igyekeztek azt is megcáfolni, hogy az Electrojet balesetveszélyes lenne. Mint írták, a part megközelítésekor és elhagyásakor alkalmazott “kikötő üzemmód” mindössze 7 km/h sebességet engedélyez, ráadásul az eszköz ekkor is jól manőverezhető. Az elektromos jetski fejlett fékrendszerrel rendelkezik, így sokkal gyorsabban meg tud állni, mint a tavon közlekedő kishajók, és ellentétben azokkal a formatervezéskor ügyeltek arra, hogy ne legyenek lekerekítetlen, sérülést okozó élek a járművön. Hozzátették: “a meghajtásra szolgáló propeller egy zárt alagútban van, így nem okoz vágással járó sérülést semmilyen élőlénynek”.

A biztonságot szolgálják a betartandó előírások is: az Electrojetet tilos fürdésre kijelölt vízfelületen használni, ráadásul nem is irányíthatja akárki, “csak olyan 18. életévét betöltött személy vezetheti, aki érvényes kishajóvezetői jogosítvánnyal rendelkezik, azaz ismeri a vízi közlekedési szabályokat, orvosi engedéllyel rendelkezik, illetve felelősségre vonható a szabályok be nem tartása esetén. Az Electrojetet használatbavétel előtt kötelező közhiteles nyilvántartásba venni, azaz egyedi azonosítót, hajólevelet kap.”

Az, hogy az Electrojetet bérelni nem, csak megvásárolni lehet, és a vezetése is szigorú előírásokhoz kötött, eleve biztosíték arra, hogy nem fogunk lépten-nyomon elektromos jetskibe botlani a tavon. A megjelenése azonban előjele lehet más későbbi fejlesztéseknek, a felvetett kérdések pedig alkalmat adnak arra, hogy végiggondoljuk, milyennek szeretnénk látni a XXI. századi Balatont, hogyan kellene viszonyulnia a turizmusnak és a környezetvédelemnek a technikai újdonságokhoz?

A cikk eredetileg az Ecoport magazin 2020/1. számában jelent meg.

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Porga Gyula pár óra alatt összegyűjtötte az ajánlásokat Porga Gyula pár óra alatt összegyűjtötte az ajánlásokat Nem sokkal szombat déli tizenkettő óra után Porga Gyula polgármester a Facebookon bejelentette, hogy össze is gyűjtötte a választási induláshoz szükséges aláírást. ma 13:12 Ma kezdődik a kampány és az ajánlásgyűjtés választás 2024 Ma kezdődik a kampány és az ajánlásgyűjtés Ma indul a választási kampány Magyarországon, és mától kaphatják meg a jelöltek és jelölőszervezetek a választási irodáktól az ajánlóíveket a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, a nemzetiségi önkormányzati képviselők, valamint az Európai Parlament (EP) tagjainak választásán induláshoz. ma 8:46 Több európai országból is érdeklődtek a veszprémi zöldmegoldások iránt VKSZ Zrt Több európai országból is érdeklődtek a veszprémi zöldmegoldások iránt A klímaváltozásra, a biodiverzitásra és az esztétikára is figyelni kell, amikor a városi zöldfelületekhez hozzányúlnak a VKSZ Zrt. kertészei, de mindezek mellett a kísérletezésről sem tettek le azon a 200 hektáron, amiért Veszprémben felel a közüzemi szolgáltató. Ezekre a megoldásokra pedig külföldről is kíváncsiak, csütörtökön összesen hat európai országból érkeztek szakemberek, hogy megismerjék a veszprémi megoldásokat. tegnap 11:49 1% az esély a világháborúra 1% az esély a világháborúra Dr. Resperger István biztonságpolitikai szakértő Háború és béke címmel tartott előadást a Pannon Egyetemen kedden, ahol Tolsztoj művének elemzése helyett sokkal inkább a világ konfliktusos régiói kerültek terítékre. Ukrajnára, az arab térségre és Tajvanra egyaránt kitért az országosan is elismert szakember, miközben a globális atomháború valós fenyegetésének esélyét is számba vette. tegnap 22:43

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.