Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A popzene szerint 2020 csupa eufória

2020. augusztus 31. 5:00
Miközben az új évtized első éve sorra adja a pofonokat, a popzene csak legyint egyet és annyit mond: rá se ránts, irány a táncparkett!

„Ez az én táncparkettem, megharcoltam érte!” énekli Lady Gaga euforikusan Free Woman (Szabad nő) című dalában. „Kapcsoljuk le a lámpát és kövessük a zajt / Édes, táncolj tovább, mintha mást nem tehetnél / Szóval gyerünk, gyerünk, gyerünk/ Éljünk a testiségnek”, kontráz rá Dua Lipa a 80-as évek diszkó lázát meg a túlfűtött aerobick kazetták világát idéző Physicalben, hozzátéve aztán: „Nem akarok másik életet élni / Mert ez elég szép / Élvezem.”

Ugyan hol vannak már azok az idők, amikor Ed Sheeran balladáira lassúztunk és Billie Eilish-sal búgtuk csendesen, hogy mi történik, ha a partinak vége? A toplisták hirtelen megteltek örömteli, mámoros, az élet élvezetét és az érzékiséget ünneplő – és nem mellesleg egyre gyorsabb tempójú popdalokkal. 2020 húsz legtöbbet játszott slágerének átlagos percenkénti leütésszáma (bmp) például 122 – ilyen magas utoljára csak 2009-ben volt – írja a BBC a popzene gyorsulásáról szóló cikkében. De nemcsak ez az adat árulkodó: ugyanez a top 20 dal a Spotify „boldogság-mérőjén” is egész szépen szerepel: a skálán 57%-ot érnek el – ennél jobb számokat csak a Despacito korszak hozott.

 

Úgy tűnik, ismét eljött a poptimizmus korszaka: idén még a híresen melankolikus rapper, Drake is bejelentkezett egy vidám slágerrel, a Toosie Slide-dal – pedig az ő szomorú dalai 84 különálló Spotify listát kitesznek. De ott van az új tökéletesen gondtalan nyári dal, a Watermelon Sugar Harry Styles-tól, vagy a sokak számára Spotify hirdetésekből ismert Say so Doja Cattől.

Az eufória ilyen szintű előretörése nemcsak azért meglepő, mert a világjárvánnyal és tüntetésekkel tűzdelt 2020-ban biztosan nem erre számítanánk, hanem azért is, mert az elmúlt évek tendenciái sem errefelé mutattak.

Éppen ellenkezőleg: az elmúlt néhány évben a popzene kifejezetten lassabb tempóra állt, köszönhetően az erős hip-hip és trap befolyásnak, amelyet főleg Ariana Grande és Billie Eilish hozott be. Mindeközben a dalszövegekben is egyre gyakrabban jelent meg a magány, a félelem, a szorongás érzésének kifejezése.

 

Olyannyira, hogy amikor 2017-ben egy kaliforniai matematikus, Natalia Komarova meghallotta, a lánya milyen dalokat hallgat, egészen lesokkolódott azok negativitásától. Komarova azonban nem hagyta ennyiben a dolgot és a Kaliforniai Egyetem kollégáival együtt kutatásba kezdett: az AcousticBrainz segítségével félmillió dalt vizsgáltak meg az 1985 és 2015 közötti időszakból azok tempója, hangneme és hangulata alapján. A kutatás egészen meglepő eredményt hozott: miközben a popzene folyamatosan veszített a pozitivitásából az évek során ésegyre inkább a szomorúság kezdett dominálni a dalszövegekben, a dalok egyre táncolhatóbbak és „partiképesebbek” lettek.

Az ilyen, hangszerelésében kifejezetten pozitív, de tartalmában negatív, amolyan keserédes (angolul csak „sad banger”-nek hívott) dalok prototípusa volt Robyn 2010-es Dancing on my own (Magamban táncolok) című slágere volt, amely aztán a következő években egy egész generációt inspirált a „fenébe a szívfájdalommal, inkább kitombolom magam a táncparketten” típusú dalok megírására.

A 2010-es évek végére viszont mintha ezen a téren is kiégtünk volna, és a tombolás meg a pörgősebb dalok élvezete helyett – mintegy a társadalmi-politikai hangulatra reagálva – a melankolikusabb dallamok felé fordultunk volna.

 

Pozitív társadalmi helyzetről most se beszélhetünk – sőt –, a zenefogyasztási szokásaink mégis azt mutatják, hogy a politikának odamondogató vagy erősen emocionális számok helyett ismét az élet örömeit hirdető euforikus dalokat preferáljuk. Na de akkor mégis mi változott?

Valószínűleg csak annyi, hogy az önsajnálatban való dagonyázás meg a kesergés helyett felejtésre vágyunk. Tulajdonképpen egy teljesen természetes pszichológiai reakció ez: még ha az ember úgy is érzi, a padlón van, egy idő után elege lesz a plafon bámulásából.

Charlie Harding zenei újságíró, a brit Switched on Pop házigazdája szerint sincs ebben semmi meglepő. „Ínséges időkben a zene mindig is reménysugarat jelentett. Egy jó popszám lehetőséget ad arra, hogy örüljünk, még akkor is, amikor a világ épp lángokban áll körülöttünk” – nyilatkozta a BBC-nek.

Ugyanakkor a zene nemcsak az eszképizmus egyik formája: segít, hogy másként tekintsünk a világra, motiválhat bennünket, amikor elfáradunk harc közben vagy éppen kitombolhatjuk magunkat otthon, különösen akkor, amikor nincs lehetőség kimenni a városba táncolni. Ugyanez történt egyébként annak idején a nagy depresszió időszakában vagy a II. világháború alatt is: az embereknek szükségük van pozitív dalokra, hogy azokból erőt nyerve utat törjenek maguknak a szebb jövő felé, egy olyan világ felé, amiben élni szeretnének – ahelyett, amiben most vannak.

 

Még egyébként a popsztároknak is – alapvetően ugyanis egyik nagy népszerűségre szert tett új album vagy dal sem egy-egy 2020-ra adott válasz. Gaga Chromatica című új albumának számait például – amelyen a Free woman is szerepel – még 2017-ben kezdte el írni, Dua Lipa új korongja, a Future Nostalgia pedig tavaly év végén készült el. És egy kicsit valójában mindketten maguk is a nehézségeken akartak túllépni velük. Dua Lipa lemeze egyfajta válasz arra, hogy nem hajlandó engedni a külvilág nyomásának és véleményének, míg Gagáé arról is szól, hogyan tud az énekesnő túllépni a zene gyógyító erejével az olyan, az életét megkeserítő dolgokon, mint a szexuális zaklatás, vagy betegsége, a súlyos fájdalmakkal járó fibromyalgia.

Az, mondhatni már csak valahol hab a tortán, hogy a dalokkal a zenehallgatók is nagyon rezonálnak, és valahogy sikerült egy olyan időszakban kiadni a zenéiket, amikor legszívesebben csak hátat fordítanánk 2020 minden kínjának és szabadon tombolnánk.

Bertalan Melinda
további cikkek
Víztükör és teagőz Víztükör és teagőz Nagyvári Csaba festményeiből nyílt kiállítás az Íródeákban pénteken. tegnap 14:01 Indul a jegyértékesítés a Gyárkert idei koncertjeire! Indul a jegyértékesítés a Gyárkert idei koncertjeire! Nyáron újra koncertek, a magyar zenei élet kiemelkedő előadói várják a közönséget a veszprémi Gyárkert Kultúrparkban - közölték a szervezők kedden.  tegnap 11:53 Olaszországig vitték Veszprém kulturális főváros jó hírét a helyi balett növendékek, akik már a profikkal is felveszik a versenyt Olaszországig vitték Veszprém kulturális főváros jó hírét a helyi balett növendékek, akik már a profikkal is felveszik a versenyt Martha Graham amerikai táncosnő szerint a legnagyobb táncosokat nem a tudásuk, hanem a szenvedélyük teszik naggyá – az élet pedig újra és újra bizonyítja, ez mennyire igaz. Március 22–24. között az olaszországi Lecce városában mutathatták meg tehetségüket és képviselhették Veszprémet a Victoria Art & Sport Egyesület, illetve a Csermák Antal Alapfokú Művészeti Iskola balerinái: a X. IBCDC Domenico Modugno Nemzetközi Balett- és Kortárstánc versenyen nem várt kihívásokkal szembesültek, ráadásul először versenyeztek profi kategóriában, elhivatottságuk mégis a dobogóra repítette őket, bizonyítva, Veszprém méltán lett kulturális főváros.  tegnap 17:42 Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar Hétvezér Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar A csattanót az elején lelövöm: minden korosztályt beleértve a magyarok átlagosan 4 óra 49 percet tévéznek egy nap. Ezzel hazánk a top 10-ben van világszinten, ami azért is furcsa, mert egyre többször hangzik el a mondat: „Nekem tévém sincs, vagy már rég felmondtam a kábelszolgáltatónál. Csak a Netflix van.” Akkor mégis hogyan jön ki a matek? Kik ezek a tévéfüggő emberek és mit néznek a fekete dobozban? 2024. április 22. 1:29

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.