Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Ne szoktassuk a közönséget ingyenességre!

2020. november 20. 4:00
Meglehet, egy nemzetközi zenekar online koncerttel is képes milliókat kaszálni, itthon még mindig ahhoz vagyunk hozzászokva, hogy ingyen jutunk hozzá a művészet élményhez – márpedig a covid idején ez nem a legjobb taktika.

Zenész = pénz, siker, csillogás. Bár számtalan példa bizonyítja az ellenkezőjét, valahol még mindig tartja magát az a nézet, hogy aki kicsit is ismert zenész, az minden bizonnyal jól keres. Külföldön ez talán valahol igaz, de a legtöbb esetben még a nagy sztároknak is rendesen meg kell dolgozniuk a gázsijukért: már rég elmúltak azok az idők, amikor csak a jogdíjakból és a lemezeladásokból meg lehetett élni, a bevétel döntő többsége az élőzenei fellépésekből jön.

Csakhogy éppen ez volt az, aminek a covid meglehetősen betett, és ami után adódik a kérdés: mennyire jó biznisz végül is a zenei pálya, és mivel lehet a járványbiztos jövő? A választ Stumpf András vezetésével Főző Zsolt, Tóth Péter Benjamin, Pécsi-Szabó Dénes és Meczner Vera kereste a Music Hungary Konferencia kerekasztal-beszélgetésén, amelynek bevezetéseként Főző, a Hétfa Kutatóintézet vezető elemzője röviden taglalta a legfrissebb ProArt Zeneipari jelentés eredményeit, amely alapján pontos képet kaphatunk arról, hogyan alakította át a járvány a hazai zenei ágazatot.

Strumpf András, Tóth Péter Benjámin, Pécsi-Szabó Dénes, Főző ZsoltStrumpf András, Tóth Péter Benjámin, Pécsi-Szabó Dénes, Főző Zsolt

Ezek szerint, ahogy az várható volt, a koronavírus-járvány rendesen megnyirbálta a zeneipart:

2019-hez képest 80%-kal estek vissza a fellépések – holott a bevétel kb. 50%-át ezek adják –,

a legnagyobb, legjövedelmezőbb zenei események elmaradásával pedig minimum 40 milliárd forintos kár keletkezett. A járvány a zenehallgatási szokásokra is rányomta a bélyegét: a 18-59 év közöttieket vizsgálva ugyan elmondható, hogy mintegy 33%-kal több zenét hallgatunk otthon, a költés már nem növekedett a fogyasztással együtt: csupán a válaszadók 0,5%-a költ többet az otthoni zenehallgatásra.

No de akkor miből élnek most a zenészek? Tóth Péter Benjámin, az Artisjus szerzői jogi, kommunikációs és változásmenedzsment szakértőjének elmondása szerint részben a tavaly beszedett és most kifizetett jogdíjakból. Mivel ezek a bevétel 20-25%-át adják, ebből még nehéz fenntartani magukat a zenészeknek – egy részük éppen ezért eleve vállal tanítást vagy más munkát is a zenélés mellett, esetleg pályázik. Nagyjából hasonló a helyzet most is: akinek nem volt elég tartaléka, kénytelen volt másfajta munka után nézni – és a jelentés szerint 51% így is tett.

Erre egyébként valószínűleg egy ideig még szükség is lesz, hiszen a jogdíjak alapból sem sokak, mivel azok alapvetően reklámköltéshez kapcsolódnak, amelyek szintén csökkentek, jövőre kevesebb bevétel fog származni belőlük, ráadásul az Artisjus már így is részben a jövő évi előleget kezdi felélni – mondta el Tóth.

Némi optimizmusra ad okot, hogy az elmúlt években egyébként folyamatosan nőtt a magyar zenék aránya a rádiókban és a streaming szolgáltatók lejátszási listáján is – a korábbi 20%-ról 40%-ra –, és ezzel együtt nőnek a hangfelvételi ág digitális bevételei (Spotify, Deezer, Youtube Music stb.), a legtöbben még mindig az ingyenes tartalmakat preferálják.

Márpedig ez felveti a kérdést, mennyire lehet így esetleg fizetős online koncertekre építeni, ha a járvány miatt még hosszabb ideig az élő koncertek tiltva vannak? Abban egyetértettek a beszélgetőpartnerek, hogy elég nehezen. Egyrészt, evolúciós okokból még mindig nagyobb vonzása van az élőzenének, a közösség találkozásának, ahhoz ugyanis valamilyen pozitív hozadékot kötünk, míg az online koncertektől emiatt kicsit idegenkedünk – mindig a könnyűzene, mind a komolyzene terén. Ami, ne felejtsük el, szintén nehéz helyzetben van, annyi különbséggel, hogy a komolyzenészek nagy része jobban be van csatornázva az állami szektorba, és kisebb részük – a szólisták, szabadúszók – élnek meg szintén a piacból – emlékeztetett Meczner Vera, a Gradus Művészügynükség menedzsere.

Főző Zsolt szerint mindenesetre még nem nagyon jött létre olyan üzleti modell, ami helyettesíteni tudná az élő koncerteket, és a jövő inkább arra mutat, hogyan tudjuk ezeket biztonságosabbá tenni például megfelelő szellőztetéssel. Pécsi-Szabó Dénes, az Up Music Budapest alapítója és a Budapest Showcase Hub társalapítója szerint a streaming koncerteknek ugyancsak nincs igazán alapjuk itthon: meglehet, a BTS koreai fiúbanda képes volt rekord szintű, 2 millió dolláros bevételre szert tenni online koncertjével, nálunk egyáltalán nem fogynának így a jegyek.

Meczner Vera szerint eleve problémát jelent az is, hogy itthon hozzá vagyunk szokva, hogy a koncertekhez gyakran ingyen jutunk hozzá – falunapokon, ingyenes, az önkormányzat, szponzorok által támogatott gasztro fesztiválokon. A zenészeknek meglepő módon egyébként ezek gyakran több bevételt hoznak, mint a nagy zenei fesztiválok, hosszú távon viszont ez veszélyessé tud válni. Akár csak az a gyakorlat, amikor a járvány első hulláma alatt az internetet elárasztották az ingyenes kulturális tartalmak – ráadásul úgy, hogy a jogdíjakról sokszor szó se esett ezekben az esetekben. Csakhogy így már nehéz elmagyarázni a közönségnek, miért kellene fizetni valamiért, amit korábban ellenjuttatás nélkül kapott meg. Nehéz helyzet tehát, Meczner Vera szerint viszont egyvalamire jó:

ennél jobb pillanat nem lesz, hogy megértessük az emberekkel, a zenészek is pénzből élnek.

Nyitókép: Nicolas LB, Unsplash

Bertalan Melinda
Domján Attila
további cikkek
Találkozzon a füredi bestselleríróval! Találkozzon a füredi bestselleríróval! Ismét egy exkluzív kávézásra hívjuk olvasóinkat. Ezúttal a szerencsések Karády Annával, a népszerű bestselleríróval találkozhatnak a Vehir.hu jóvoltából, aki olyan sikerkönyveknek a szerzője, mint A füredi lány, vagy éppen a Zserbó. A jelentkezéshez nem kell mást tennie, mint az alábbi linken regisztrálnia. A sorsolás után a szerencsések részt vehetnek a kötetlen hangulatú találkozón, ahol feltehetik kérdéseiket az írónőnek. tegnap 22:32 Májusban kinyit az első borszalon Veszprémben Májusban kinyit az első borszalon Veszprémben Megérkezett az első gólya Veszprémbe egy új rendezvény képében, ami az EKF eredményességét már az azon túli időszakban bizonyítja. Az első Veszprémi Borszalon azokat az értékeket képviseli, aminek erősítésén a kulturális főváros program hosszú időn át dolgozott. Május végén pedig bárki megtapasztalhatja ezt a Várban található impozáns helyszínen, amiről szerda délután árultak el a szervezők többet. tegnap 1:47 Teljes a line-up a 12. Paloznaki Jazzpikniken Teljes a line-up a 12. Paloznaki Jazzpikniken 2024. augusztus 1-3. között ismét sokszínű zenei élményekbe borul a Balaton-felvidéki jazzfalu: 12. alkalommal rendezik meg a már nemzetközi hírű butikfesztivál, a Paloznaki Jazzpikniket. 2024. április 17. 17:07 Új műfaj mutatkozik be a Kabóca Bábszínházban Új műfaj mutatkozik be a Kabóca Bábszínházban Különleges, zenés gyerekelőadással készül a Kabóca Bábszínház 2024 tavaszán: a Piroska és a Farkas című operilla bemutatója 2024. május 11-én 16 órakor lesz a Deák Ferenc utca 13. szám alatt.  2024. április 16. 15:42

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.