A vasútmodellezés végeredményével, a körbe-körbe zakatoló vonatok látványával, az ismerős tájak lekicsinyített másával sokan csak kiállításokon találkoznak. A modellezésnek kétségkívül ez a leglátványosabb része. De gondolná-e bárki, hogy mennyi előkészítő munka rejlik abban, hogy egy-egy miniatűr világ a legapróbb részletekig elkészüljön?
A Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klubot 1990-ben alapították, amelynek tagjai az asztalos munkától elkezdve az elektromos hálózat bekötésén át a legapróbb részletek kidolgozásáig szinte minden szakmunkát elvégeznek. Ahogy ők fogalmaznak, sokan csak a szórakozást látják benne, de ez nem gyerekjáték, sokkal több annál, „a szépségét is ez adja”. A klubnál komoly tervezési és mérnöki munka folyik, ami a legtöbbünknek talán eszébe sem jut, ha egy kész terepasztallal találkozunk. Portálunk a kulisszák mögé tekintett be akkor, amikor meglátogatta az egyesületet.
A klubvezető, Letenyei Tamás és testvére, Letenyei István örömmel vezet minket körbe a volt Dimitrov épületében található néhány szobás klubhelyiségben, ahol a mérhetetlen mennyiségű különféle alkatrész és szerszám mellett számos vasúttal kapcsolatos relikviának számító, több évtizedes dokumentumot, képet, egyenruhát, táblát és zászlót is őriznek. A klubtagok hetente gyűlnek itt össze, hogy hódoljanak hobbijuknak. De nem csak ők, szinte bárki beléphet, aki tanácsot kérne a modellezéshez, vagy építeni szeretne. Tapasztalat és tennivaló is van bőven.
Amíg nincs kiállítás, a terepasztalok és vele együtt a mini világok szétszerelve állnak a polcokon, így első ránézésre nehéz megállapítani, hogy a klubtagok mit mintáztak a való életből. Elárulják: a fantázia mellett elsősorban a magyar vasút népszerűsítésére fektetik a hangsúlyt, ennek megfelelően leginkább a környékbeli állomásokat és jeleneteket modellezték le. Csak hogy néhányat említsünk: megtalálható itt a Hajmáskér állomás, Öskü megállóhely, Városlőd egy részlete, Sárszentmihály állomás, Nagysimonyi és Örvényes megállóhelyek. Elkészítették az „Indul a Bakterház” ikonikus részletet is, amelyet a film Patása, azaz Haumann Péter egy kiállításon felismert, örömében pedig a „stimmt” megállapítással és szignóval jutalmazott.
Ki volt Baross Gábor?
Baross Gábor (1848 – 1892) magyar politikus, a korszerű magyar kereskedelem és közlekedés megalapítója. A dualizmus korának kiemelkedő gazdaság- és közlekedéspolitikusa. A vasútügy fejlesztése terén elért eredményei miatt „vasminiszternek” nevezték, kora Széchenyi István közlekedéspolitikai eszméinek megvalósítóját tisztelte benne (Wikipédia).
A klub megtervezte és megépítette a 8-as út ösküi vasúti hídját, a balatonakarattyai vasúti hidat, valamint számos térségbeli objektumot is. A figyelmes szemek felfedezhetik többek közt a vászolyi lovasiskolát, az ösküi kovácsműhelyt, az alsóőrsi fűtőházat, vagy olyan mozgó-világító, hangot kiadó jeleneteket, mint egy esküvő, kocsmai verekedés, disznóvágás vagy épp tűzoltás.
Eddig összesen több 80 méternyi modul rendszerű terepasztalt építettek, aminek kiállítás béli teljes összeépítése nagyjából 7 órába telik.
A kicsinyített világ minden évben változik, szépül. A készítőknek fontos, hogy minden az apró részletekig valósághűen legyen kidolgozva, legyen az egy állomás, híd, vagy vonalszakasz. És hogy mit építenek meg? Mindig azt, ami megihleti őket. A legújabb terv, hogy az egykori Balatonalmádi-Öreghegy vasútállomást modellezik le, a terepasztal egy másik részébe pedig egy hídelem beemelésének mozzanatát álmodták meg, amit a néhány héttel ezelőtti veszprémi események inspiráltak. Ha minden jól megy, tavaszra elkészülnek a kivitelezéssel.
A Facebook is segít a modellezésben
Általában miután megvan a terv, elsőként a helyszíni szemle következik, majd a modul dobozának összerakása, utána vágányfektetés, az elektromosság bekötése, az épületek elkészítése és végül a dekoráció.
„Elsőként elmegyünk, lefotózzuk, lerajzoljuk, és ha van, beszerezzük a műszaki rajzokat. Az épületeket saját kezűleg építjük meg. A legegyszerűbb persze az lenne, ha előre legyártott elemekből dolgoznánk, vagy a 3D nyomtatásra bíznánk a dolgot, de mi a klasszikus módszerben bízunk”-mesélik.
Azoknál a helyszíneknél, amik valós kicsinyítésben készülnek el, ismeretterjesztésként az adott település címerével és néhány szó kíséretében a környéket is bemutatják.
Érdekesség, hogy amikor a Nagygyimót megálló rakodóhely megépítéséhez és felújításához kerestek dokumentációkat, egy távolról készült fotón és egy 1965-ben készült légi felvételen kívül semmivel sem rendelkeztek. Ekkor hívták segítségül a közösségi médiát. Feladtak egy hirdetést a Facebookon, hogy ha valaki rendelkezik családi fotóval vagy bármi információval a helyszínről, küldje el nekik, hogy megkönnyítsék a modellezést. Szerencséjükre akadtak olyanok, akik le tudtak porolni néhány korabeli fényképet és emléket, így a nagygyimóti megállót úgy tudták rekonstruálni, ahogy az valóban létezett a múlt században.
A modellezéshez mindent felhasználnak, ami a kezük ügyébe kerül. A műanyag lemeztől elkezdve a rézlemezeken át a sörösdobozig szinte bármit. Láttuk, egy „nádtető” például egy cirokseprű sörtéjéből készült el igen nagy hitelességgel. Szokták is mondani, ha a modellező lehajol valamiért és felveszi, egyből azt nézi, mire lehet használni.
„A modellezés erről szól. Leülök, fogok egy csomó kacatot, és csinálok belőle modellt”
- mondta Letenyei István korábban az M1 híradójának.
Bár a kacatok hallatán azt gondolnánk, olcsó hobbi a vasútmodellezés, holott épp az ellenkezője. Csak szemléltetésképp: egy olcsóbb dízelmozdony ára 60 ezer forint, és csak ebből 12 pöfög a síneken. Mivel a klubnak szponzora nincs, mindent saját zsebből, a nyolcfős tagság befizetéseiből és az évi néhány kiállítás bevételéből finanszíroznak. A koronavírus-helyzet nekik sem kedvezett, legutóbb a novemberi herendi kiállításról kellett lemondaniuk.
15 éve nemzetközi vonalakon
A klub által épített modulrendszerű terepasztalok nemzetközi szabványok szerint készülnek, ami azt jelenti, bárki, aki ez alapján dolgozik, összeépítheti a sajátját az övékkel. Erre nemrég volt is példa, hisz a Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub fennállásának 30. évfordulója alkalmából a balatonfüredi vasútállomáson állított ki több klubbal közösen 150 méternyi vasúti hálózatot augusztusban. A tóparti városba 2004 óta szerveznek kiállítást.
A nyári program nemzetközileg is fontos esemény volt a klub életében, hisz a 30-as jubileum mellett idén van 15 éve, hogy Magyarországról és Közép Európából elsőként és egyedüliként csatlakoztak az európai vasútmodell klubokat tömörítő szövetséghez, a Eurotrack-hez. A nemzetközi szervezetben olyan országok klubjai képviseltetik magukat, mint Anglia, Belgium, Hollandia, Németország, Franciaország, Olaszország és Ausztria.
A vasútmodellezőket 2010-ben Veszprém város önkormányzata, a kiemelkedő teljesítményt nyújtó civil egyesületeknek járó Pro Civitate díjjal ismerte el.
A tagok azon kívül, hogy közösen szerveznek kiállításokat és szakmai megbeszéléseket, a baráti kapcsolatok ápolására is nagy hangsúlyt fektetnek. Egy-egy kiállítást mindig összekötnek valamilyen társasági programmal. A Letenyei testvérek felidézik, így jutottak el többek közt a német Siemens vasúti jármű tesztköszpontjába, nézték meg az Omaha Beachet, vagy Southampton nevezetességeit. A vendéglátás természetesen oda-vissza működik. Az utolsó össznépi magyarországi Eurotrack kiállítást 2015-ben tartották Balatonfüreden, ekkor többek közt Herendre és Pannonhalmára kalauzolták el a szövetség tagjait.
A Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klubot az EKF pályázat is támogatja, a tervek szerint 2023-ban ide szervezik meg a nemzetközi Eurotrack kiállítást.