Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Elkezdik tömeggyártani a humanoid robotot, miközben a spenót már emailezik

2021. február 8. 4:00
Ez nem sci-fi, hanem 2021 valósága. Kell-e félnünk a technológia fejlődésétől, vagy ez a megoldás a bajainkra?

Múltheti hír, miszerint tudósok spenótokat tanítottak meg emailt küldeni. A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatói a nanotechnológia segítségével olyan növényeket alkottak meg, amelyek a gyökérzetük segítségével a talajban kutatnak robbanóanyagok előállításához szükséges nitrogén tartalmú vegyületek után. Amikor a szenzorrá alakított növények nitrogén tartalmú, aromás vegyületeket érzékelnek, a leveleikben lévő szén nanocső jelet bocsát ki. A jelet infravörös kamerák fogják, amik aztán emailt küldenek a tudósoknak, hogy kapás van. A tudósok szerint a cél, hogy felderítsék a robbanóanyagokra utaló jeleket a földben.

A szakemberek ugyanakkor azt is hozzáteszik, hogy ezzel a módszerrel a földben lévő szennyezések vagy más környezeti állapotok is vizsgálhatók. Például a talajban lévő vízkészlet csökkenésével előre jelezhető a szárazság.

Az internetező növények már a spájzban (földben) vannak. Fotó: Devanath - PixabayAz internetező növények már a spájzban (földben) vannak. Fotó: Devanath - Pixabay

Emlékeznek még Sophiára? A humanoid robotra, amely 2018-ban Budapesten is járt, és azzal vált híressé, mert egyszer azt találta mondani, hogy elpusztítja az emberiséget? Ha nem, ő (vagy ez?) az a hongkongi Hanson Robotics által kifejlesztett humanoid robot, amely 2017 óta Szaúd-Arábiában már állampolgársággal is rendelkezik, ezzel pedig több joga van, mint a legtöbb ottani nőnek. Sophia most több lehet annál, mint egyszeri kuriózum, hisz a Hanson Robotics január végén jelentette be, hogy még az idén elkezdik tömeggyártani.

A vállalat laboratóriumában tartott bemutatón maga Sophia beszélt arról, hogy az olyan szociális robotokat, mint ő, a betegek és idősek gondozásába lehet bevonni.

A kommunikációban és a kezelésekben is segíteni tud, emellett "társadalmi stimulációt képes nyújtani nehéz körülmények között is"- mondta.

David Hanson vállalati igazgató szerint a koronavírus-járvány megmutatta, hogy szükség van a nagyobb mértékű automatizálásra az emberek biztonsága érdekében. Az igazgató szerint azzal, hogy robotjaik humanoid, azaz emberszerű külsővel rendelkeznek, segíthetnek azokon is, akik a mostani időszakokban elmagányosodnak és társadalmilag elszigetelődnek. A cég idén több ezer Sophia-robot eladását tervezi.

Ő Sophia. Fotó: Getty Images.Ő Sophia. Fotó: Getty Images.

A fenit hírek hallatán és a sci-fi filmek negatív tapasztalataiból kiindulva hajlamosak vagyunk csípőből elutasítani a technológia effajta fejlődését, és csak a rosszra gondolni. Az emlékezetben embereket pusztító és rajtuk uralkodó gépek villannak fel, mintha csak rossz forgatókönyv létezhetne. A spenót példája mutatja, hogy lehetnek bizony olyan előnyei is a technológiának, amelyek olyan tudást adnak a kezünkbe, amelyet mi magunk sosem tudnánk megszerezni.

Sophiával már más a helyzet, hisz már napjainkban tapasztaljuk, hogy a robotizáció mennyi ember munkáját teszi gyakorlatilag feleslegessé. És ez a tendencia csak még gyorsabb lesz a következő évtizedekben. Lehetnek majd persze nehéz és veszélyes fizikai munkát végző robotjaink, de vajon mihez kezdünk az egy évtizeden belül jelentkező munkanélküliek millióival? Hogyan hat majd ez a társadalmunkra és emberi kapcsolatainkra? Vagy ez a megoldás a túlnépesedésre, a túlfogyasztásra és a környezetszennyezés visszaszorítására?(A témával egy itthon kevésbé ismert angol és svédi sorozat is foglalkozik, melyek a „Humans” és a „Real Humans” néven futnak.)

Bízzunk benne, hogy a tudósok és döntéshozók már ezen is gondolkoznak, hisz nem szabad elfelejteni: a technológia fejlődése és alkalmazása a mi kezünkben van, és csak tőlünk függ, hogy mire használjuk.

Ge. Á.
további cikkek
Mit tud a dubai csoki, amit más nem? - Marketinget legfőképp Hétvezér Mit tud a dubai csoki, amit más nem? - Marketinget legfőképp Valamit rosszul tudtunk a marketingről. Amikor már komplett tudományterületté nőtte ki magát a közgazdaságtanból az, hogy egy terméket megszerettessenek a vevőkkel és minden szelet csokoládé eladására külön stratégiát is alkotnak az irodaházak minimalista stílusában berendezett tárgyalóiban a marketingcsapat fiatalosan dinamikus tagjai, akkor az ember olyan értetlenül áll a dubai csoki népszerűsége előtt, mint John Travolta a Ponyvaregény mémmé vált jelenetében. Hiszen egy óriásplakáton sem köszön vissza, egy televíziós reklám sem szól arról, de még a Youtube-videók elején sem idegesít tizenöt másodpercen keresztül az a bejátszás, hogy milyen jó ez a tejcsokiba burkolódzó pisztáciakrémes tahinises – pirított török cérnametéltes – arab édesség-csoda. 2024. december 19. 15:49 Nem kérünk többet a „mai fiatalokból” Hétvezér Nem kérünk többet a „mai fiatalokból” De igen, a fiatalokból természetesen kérünk, és akkor most áttérek egyes szám első személyre, mert más nevében nem beszélhetek, de bizonyára nemcsak én tapasztalom, hogy a „mai idősek” – persze nem mindenki, de akkor maradok én is az általánosításnál – folyamatosan lenézik a fiatalabbakat. Teszik ezt úgy, hogy valószínűleg a maguk módján ők pont ugyanolyanok voltak fiatalon, mint a mostaniak. 2024. december 1. 21:12 Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Hétvezér Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Figyelem! A következő tudósítás egyelőre egy meg nem történt sajtótájékoztatóról szól. Viszont a Tisza párt háza táján az elmúlt napokban nyilvánosságra került hangfelvételekből és az azokra adott magyarpéteri reakciókból kiindulva egyáltalán nem biztos, hogy a közeljövőben ne válna mindez valósággá. Véleménycikk. 2024. november 17. 21:18 Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Hétvezér Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Biztos rengeteg előnye van annak, amikor telefonos reklamáció során nem élő ember, hanem egy gép végzi el a kevéssé kellemes munkát, hiszen őszintén, ki ér rá naphosszat panaszokat hallgatni, ha nem egy gép. De vajon hogyan lehet kiállni a véleményünkért, amikor nem is érti, amit mondok? Útmutató (a negatív példa is példa) ahhoz, hogyan őrizzük meg a hidegvérünket egy ilyen esetben. 2024. november 3. 17:55

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.