2021. április 11.
//
Zsolt, Leó névnap

Direkt megy lassan a tanulóvezető

2021. április 6. 11:30
Kovács Örs vendégírónk érintettként megfogalmazta gondolatait a vezetésoktatásról.

Sokszor találkozunk az autóban ülve a "T" betűs vezetőkkel, akik gyakran okozhatnak kellemetlenséget vezetési stílusukkal és olykor hirtelen manővereikkel. Rájuk dudálnak, előzgetik őket, kiabálnak velük a szélvédőn keresztül. Általában, ha meglátják őket nem pozitív a fogadtatásuk, pedig egyszer mindenki tartott ott.

Ez az alap indok, hogy miért vezetnek így, „mert még kezdők”, „még nincs tapasztalatuk”, „jobb is ha óvatosan vezetnek inkább”. Ezek mind igazak, amikor először ülünk élesben a vezető ülésbe, akkor jobb félni mint megijedni. De lehet, hogy nem mindig a nebulók a hibásak? Van olyan oktató, aki végig odafigyel vezetés alatt, kitölti a vezetésre szánt időt, türelmes, hagyja érvényesülni tanulót. Ilyen az ideális oktató. Ha egy ilyen oktatót kap valaki maga mellé, akkor valószínűleg biztos alapokra helyezi jövőbeni útjait és a tanulási folyamat is sokkal gördülékenyebb, és nagyon szerencsés. Veszprémben a körforgalmakat igazán jól meg tudják tanulni így, ha megfelelő a segítség, bár többek a Hotel előtti körforgalmat sokáig csak az oktató segítségével, irányításával tudják hibátlanul teljesíteni és a megfelelő sávok használatával eljutni a megfelelő irányba.

Néhány oktató viszont sokszor még plusz terhet is helyez a tanulóra, amellett a rengeteg feladat mellett, amivel a forgalomban találkozhatnak. Érdemes figyelembe venni, hogy az oktató előtt is ott vannak a pedálok, nem lehet, hogy ő hibázik? Előfordul olyan, hogy egy kereszteződésnél, „amikor várják a zöldet” induláskor nem a tanulón múlik, hogy lefullad, hanem az oktatón, aki figyelmetlensége miatt (például telefonozik közben) elfelejti a kuplungról levenni a lábát így lefullad az autó. De vannak olyan oktatók is, akik megszabják mennyivel mehet a tanuló, ilyenkor nem egy ügyetlen, hanem egy bekorlátozott tanulóvezető megy előttünk.

Ezek mellett, amit bár a kívülálló ritkán érzékel, több olyan zavaró helyzet is lehet ami, zavarhatja a tanulót. Több esetben is van olyan, hogy „taxinak” használják az autót, a tanulót pedig sofőrnek az ismerőseik fuvarozgatásához. Milyen lehet úgy tanulni vezetni, hogy egy idegen ül mögöttünk? Persze lehet mondani, hogy ez felkészíti a vizsgára, de az vizsga, nem tanulás. Ezek mellett már elhanyagolható az, ha a vezető társ nem mindig türelmes, megértő és segítőkész bizonyos szituációkban.

Lehetünk néha elnézőbbek velük, persze hibáznak, tanulnak, de sokszor nem mindig az ő hibájuk és egy kis tolerancia nem árthat meg senkinek. Azok a sofőrök, akik a teljesen normáknak megfelelően vezető tanulókat előzgetik, villogják- és dudálják le, inkább ne vezessenek, nem nekik való ez a stressz.

Kovács Örs

További cikkek

Gyuri bácsi, a város krónikása
Gyuri bácsi, a város krónikása
A pult melletti asztalnál szokott ülni a sarokban fél hattól hatig esténként a Fenyőben. Két kisfröccs, lassú, mély kortyokban. Mellé szoktunk telepedni Janóval, és hagytuk beszélni. Egyedül élt a hosszú szalagházban a lakótelepen, épp a kocsma fölött, és kivirult, ha volt társasága, akik meghallgatták. Témája volt bőven; ismerte a város minden szegletét, minden házát, lakóját, minden történetét. Meg is írta őket. Gyuri bácsi volt a város legtermékenyebb helytörténésze. Molnár Sándor írása.
Piac – kettős szerepben
Piac – kettős szerepben
Érted haragszom, nem ellened. Ez a József Attila-idézet motoszkált a fejemben, amikor a veszprémi piac kapcsán készültem gondolataimat papírra (képernyőre) vetni. Hogy kit, vagy kiket is takar az érted? Ez esetben azokat, akik itt vásárolnak és azokat is, akik az árut, a zöldséget, a gyümölcsöt és a többit termesztették, készítették. Ők többet érdemelnének. Barta Éva írása.
Veszprém csakrája
Veszprém csakrája
Legenda a mosdatott kőszikláról Kilián László tollából.
Levél egyszuszra Süle Zsoltnak
Levél egyszuszra Süle Zsoltnak
Molnár Sándor nyílt levele Süle Zsoltnak, A Dal 2021 veszprémi döntősének.
Szelektált szeretet
Szelektált szeretet
Egymásért aggódó ifjak és nagyszülők mellett generációs érdekellentétek motiválják napjainkban a korosztályok közötti kapcsolatokat. Az idős a mára koncentrál, a fiatal a távlataiért is aggódik. Időnként ebből ered az egymás iránti türelmetlenség. Természetesen a fiatalok most is szeretik az időseket, az idősek a fiatalokat: legalábbis a sajátjaikat…