Annyi kitétellel persze, hogy a Balaton lerohamozása helyett kevésbé felkapott hazai területeket is felkeresünk, vagy legalább nem csak egy szűk három hónapos időintervallumban látogatjuk legnagyobb tavunkat és környékét. De ne rohanjunk ennyire előre.
A turizmus környezetkárosító hatásairól, illetve az azzal összefüggő társadalmi, gazdasági problémákról egyre többet lehetett hallani a pandémia előtt, elsősorban a tömegturizmus, a rapid, egynapos kiruccanások értelmetlensége és a röhejesen olcsó repjegyek tekintetében. Tény és való, az utazás elég rendesen otthagyja a lábnyomát a környezeten, ugyanakkor azt sem lehet elfelejteni, hogy számos pozitív hatással is bír: nagy mértékben formálhatja a világról és lakóiról alkotott nézeteinket, hatalmas élményt jelent és nem mellesleg jelentősen hozzájárul a gazdaság növekedéséhez: Magyarországon például a GDP 8%-a a turizmusból eredt 2019-ben.
Nem véletlenül kezdtek szakemberek és aktivisták már a 80-as években foglalkozni azzal, hogyan hozható egyensúlyba a két oldal, miként tudnánk a fenntartható fejlődést a turizmusban is megvalósítani. Azaz azt az elképzelést, hogy miközben kielégítjük a jelen generáció szükségleteit, nem veszélyeztetjük a jövő generációinak lehetőségeit sem saját szükségleteik kielégítésére.
Arról, hogy ez Magyarországon miként valósul meg, dr. Lőrincz Katalin, a Pannon Egyetem Turizmus Intézeti Tanszékének oktatója beszélt az I. GreenLike Infonapon tartott online előadásában. E tekintetben szerinte elég jól állunk, hiszen a hazai turizmuspolitika régóta nagy hangsúlyt fektet a belföldi turizmus élénkítésére, amely valóban nemcsak egyfajta kampány, de az élhetőbb jövő egyik alappillére is.
Hiába kerül ugyanis nevetségesen kevés pénzbe egy külföldi repjegy, fenntarthatóság szempontjából sokkal jobban tesszük, ha rövid kiruccanásokra nem egy idegen országba indulunk, hanem a hazai látnivalókat fedezzük fel, amelyekből bőven akad sok izgalmat kínáló. Budapest például kifejezetten elöl jár ebben, ráadásul a főváros nagy hangsúlyt fektet a kulturális örökség védelmére és az egészségturizmusra, a fürdők népszerűsítésére, amelyek a maguk nevében ugyancsak a fenntarthatóságot szolgálják. Annak ugyanis az egyik fontos kitétele, hogy csak olyasmit fejlesszünk, amit hosszú távon is képesek leszünk fenntartani és teljesen új attrakciók kigondolása helyett inkább a már meglévő alapokra építsünk.
Ilyen szempontból tehát nagyon jó ötlet a hungarikumok gyűjteménye, mellyel ráadásul a mezőgazdaságot is támogathatjuk – gondoljunk csak a kalocsai paprikára –, a népi építészet megújításának olyan elemeire, mint a szentendrei skanzen, a helyi ellátóláncok részét képező termelői piacok népszerűsítése vagy a nemzeti parkok megőrzése. Utóbbiak már csak azért is fontosak, mert a nemzeti parkok olyan génbankokként szolgálnak és olyan hagyományokat őriznek, amelyek a turizmus nélkül gyakran eltűnnének – remek példa erre az Alföld, a Hortobágy jellegzetességének is számító magyar szürkemarha. Ráadásul az állat- és növényvilághoz is közelebb visznek minket, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy megtanuljuk tisztelni és óvni azt.
A fejlesztés helyes irányát támogatják egyébként az olyan minőségjelző díjak is, mint a hazai strandok vízminőségét mérő Kék Zászló vagy a Zöld Szálloda program, amelyek a felelősebb gondolkodást segítik elő a szolgáltatók részéről is.
De a fenntarthatóság irányába tett fontos lépés a Balaton rebrandingje és a szezon kitolása, a túrázás, vitorlázás, a kilátók népszerűsítése vagy éppen a kerékpárutak fejlesztése is, ami fontos lépés lehet a jövőben afelé, hogy ne csak szép helyeink és izgalmas látnivalóink legyenek, de környezetkímélőbb módon is meg lehessen őket közelíteni.