Etyekwood. A köznyelvben sokszor csak így emlegetik a 90 millió eurós etyeki komplexumot, a Korda fivérek után elnevezett Korda Filmparkot. A három testvér annak idején nagy szerepet játszott abban, hogy a magyar filmgyártás sínre kerüljön – Sándor a brit filmgyártás alapító atyja volt, Zoltán olyan korabeli hollywoodi sztárokkal dolgozott együtt, mint Gregory Peck vagy Humphrey Bogart, Vince pedig díszlettervezőként és képzőművészként szerzett nevet.
A 2007-ben átadott, örökségük előtt tisztelgő filmpark ma nem kevésbé meghatározó szerepet tölt be: 5975 négyzetméteres, hat emelet magasságú műterme a világ legnagyobb ilyen építménye, emellett itt található a régió egyik legfejlettebb hangutómunka stúdiója, valamint a világ egyik legnagyobb New York-i utcadíszlete, de a filmforgatásokhoz szükséges kiszolgáló egységekről (öltöző, sminkszoba, irodák) sem feledkeztek el az építtetők.
Nem csoda, ha az elmúlt közel 14 évben egy sor nemzetközi filmes fordult meg itt, hogy részben vagy egészben itt rögzítsék egy-egy később akár kasszasikernek számító film vagy sorozat jeleneteit. A stúdióban forgatott első film például kapásból a Guillermo del Toro által rendezett Pokolfajzat: Az Aranyhadsereg volt, de a filmpark jó szolgálatot tett a 2015-ös Mentőexpedíció készítésekor is: a műteremben négyezer tonna földet szórtak szét a marsi jelenetek imitálásához, de itt vették fel az űrhajós és a Matt Damon marsi szállásán játszódó jeleneteket is. Sőt, a stáb a filmpark bejáratának is talált szerepet: utóbbi a NASA kapuját „alakította” a filmben.
A hely tehát igazi kincsesbánya a mozgóképeseknek – és azoknak a rajongóknak is, akik szeretnének egy kicsit közelebb kerülni kedvenc filmjük vagy sorozatuk világához. Etyekwood ugyanis belépőjegy és előzetes időpontfoglalás ellenében a nagyközönség számára is látogatható: aki szeretné, végignézheti a Korda-emlékkiállítást vagy részt vehet egy interaktív stúdiótúrán, végiglépkedhet a díszletek között, amelyekben a sztárok is megfordultak, szinkronizálhat vagy rövidfilmet forgathat.
Persze nem ez az egyetlen lehetőség forgatási helyszínek bejárására, hiszen a Korda Filmpark falain kívül is bőven zajlik az élet. Az Euronews cikke szerint csak 2018-ban több mint 330 film gyártását regisztrálták itthon, amelynek több mint 80%-a külföldi alkotás volt. 2019-ben ennél is több produkció érkezett hazánkba, ami nem mellesleg 164,4 milliárd forintot hozott a konyhára. Ezzel Magyarország Nagy-Britannia után Európa második legnépszerűbb forgatási helyszínévé vált.
Annak egyébként, hogy mi teszi ilyen vonzóvá hazánkat a nemzetközi filmstúdiók szemében, több oka is van – ezekről Káel Csaba filmügyi kormánybiztos nyilatkozott nemrég a Hollywood Reporternek. A legvonzóbb ok szerinte tagadhatatlanul az állam által nyújtott 30%-os költségjóváírás, amellyel akkor élhetnek a stúdiók, ha megfelelő százalékban magyar beszállítókkal dolgoztatnak. Emellett a cégek az amerikainál jóval olcsóbb, de rendkívül szakképzett munkaerőt tudnak alkalmazni itthon az operatőrtől kezdve a statisztákon át a kaszkadőrökig.
Ráadásul Budapest kiválóan alkalmas arra, hogy más nagyvárosok bőrébe bújjon. A főváros eklektikus építészete egyaránt magán hordozza a klasszicizmus, a neogótika, a modernizmus és a szocialista realizmus jegyeit, épületei, helyszínei viszont még nem égtek bele annyira a külföldiek agyába, így aztán egy jó képkivágás révén bármikor kiadhatja magát Berlinnek, Párizsnak, Bécsnek, Moszkvának, New Yorknak, Londonnak de akár még Buenos Airesnek is, ahogy azt az Atomszőke, a Bel Ami – A szépfiú, a Kémjátszma, a Z világháború, a Csodálatos Júlia vagy éppen az Evita bizonyítja. Ha pedig erre még egy kis CGI is rásegít, tökéletes az imitáció.
Igaz, utóbbi esetben a kulisszatitkok rajongóinak sokkal nehezebb a helyzetük, ha be akarják azonosítani a forgatási helyszíneket. Hiába forgott például Budapesten a Szárnyas fejvadász 2049, a film kapcsán előbb jut eszünkbe Ryan Gosling Magyar nemzetes és Gellért-fürdős képsorozata, mint bármelyik fővárosi utca. Hasonló az eset A kém, aki dobott engem című filmben: az autós üldözésbe keveredő Mila Kunis és Kate McKinnon mögött csak halványan ismerősek a helyszínek, de itt is előbb ugrik be McKinnon Józsefváros rappelése. Pedig a 4-es metró és a 8. kerületi grund is forgatási helyszín volt.
Szerencsére viszont akad egy csomó másik alkotás, ahol elég könnyű felfedezni, hol is járunk éppen. A már emlegetett Mentőexpedícióban például többször is feltűnik a Bálna jellegzetes belső tere és üvegszerkezete, mint a NASA központja, a Müpa a Kínai Nemzeti Űrügynökségként tűnt fel, a film végén pedig a Margitsziget egyik padján üldögél Matt Damon.
2012-ben forgatták hazánkban a Die Hard 5. részét, amiben Budapest Moszkvát alakította, a Hősök teréről pedig egyedül a külföldiek hihették el, hogy az a moszkvai bíróság. 2018-ban a Vörös verébben ismét megpróbálták Budapestet Moszkvaként eladni, ami nekünk magyaroknak elég vicces lehetett abban a tekintetben, hogy a film egy pontján a Dominyikát alakító Jennifer Lawrence-nek Magyarországra kell repülnie. Így lett aztán moszkvai az Operaház, a New York-palota, a Wenkheim-palota és az Andrássy úti Párisi Nagy Áruház, a Bolsoj öltözője a Művészeti Akadémiából, Kreml a Szabó Ervin Könyvtárból, török étterem a Déli pályaudvarból, Gorkij park a Fiumei úti temetőből, miközben a Komjádi uszoda a Frankel Leó utcában vagy a Citadella megmaradt önmagának.
Számos fővárosi helyszín tűnik a fel a Melissa McCarthy főszereplésével készült A kémben: a Gresham-palota, a Kelenföldi Hőerőmű, a Lánchíd, az Országház, a Pesti Rakpart, az Operaház és a Bálna is kivehető a képkockákon. Bár Firenze vagy Velence híres épületei sokkal könnyebben felismerhetők a Dan Brown-féle Infernoban, az éles szeműek kiszúrhatják a Keleti pályaudvart és az Andrássy utat is Langdon professzor látomásaiban. Eredetileg Párizst játszotta volna Budapest a Gemini Manben, de a készítőknek annyira megtetszett a város, hogy maradhatott önmaga, így kapunk jó pár panorámás fotót a Széchenyi fürdőről, a Gellért-hegyről, a Halászbástyáról, a Vajdahunyad váráról, Will Smith poénból meg ugye még a Lánchidat is megmászta. A sort pedig még hosszan lehetne folytatni, amelyeket a jövőben olyan filmek egészítenek még ki, mint a Dűne vagy a Fekete özvegy.
De nemcsak szélesvásznú alkotások forognak Magyarországon és nem is csak Budapesten. Hogy egy pillanatra azért még visszacsatoljak, a dégi Festetics-kastély mellett a tőlünk nem is olyan messze található inotai művelődési ház is szerepel a Vörös veréb jeleneteiben, amelynek belső falain a szocreál, kommunista témájú mozaikképek remekül illettek a film miliőjébe.
Bár valószínűleg ez kevésbé keltette fel a kirándulók figyelmét, a Vaják forgatási helyszínei annál inkább. A Netflix sikersorozata tele van ismert magyar helyszínekkel: Nazair bányája a Gánti Bauxitföldtani Park, a csákberényi dombokból a Cintra és Nilfgaard közti csata helyszíne vált, Stregobor varázsló otthonaként a Jáki templom melletti kerengő szolgált, az aretuzai varázslóakadémián a Kiscelli Múzeum képe köszön vissza, Yennefer a tatai várba költözik be, míg az aranysárkányok a Tatabánya mellett található Szelim-lyukban laknak.
Tatán, Sopronban és az Alcsúti arborétumban vették fel annak idején A Borgiákat, míg az Antonio Banderas főszereplésével készült Géniusz: Picasso-nak Szentendre adott otthont.
A streamingszolgáltató legfrissebb újdonsága, az Árnyék és csont pedig egy Magyarország történelmi helyszínei katalógusnak is beillene: a cári Oroszországot megidéző fantáziasorozatban a keszthelyi Festetics-kastély mellett többek közt Szentendre utcái, a Skanzen, a Néprajzi Múzeum, a Budavári Palota, az MTV-székház, a Budai Vár, Gödöllő, a pósteleki Széchenyi-Wenckheim kastély és a Pilisborosjenő mellett található Teve-szikla is feltűnik.