Balatonalmádiban most már két mozdony állít emléket a Veszprémet Alsóörssel összekötő, 1909-1969 között működő vasútvonalnak. Az egyik egy valódi, mely jelenleg a Töltés utcában áll, a másik pedig egy óriás, 7 méter hosszú, 3 méter magas festmény, melyet Döme Péter készített az Aranyhíd Polgári Egyesület kezdeményezésére az EKF 2023 program támogatásával. A péntek délután felavatott képet az egykori vasúti felüljáró hídfőjén helyezték el, - ott, ahol több mint 50 évvel ezelőtt a sínek lefutottak a Balaton partjára.
A péntek délutáni avatáson Körmendi György, az Aranyhíd Polgári Egyesület társelnöke felidézte, másfél évvel ezelőtt kérték fel Döme Pétert, a balatonalmádiban élő és alkotó művészt a 375-ös mozdonyt ábrázoló alkotás elkészítésére. Mint mondta, a művész a városban őrzött eredeti mozdonyról készült fénykép alapján alkotta meg a művet.
Navracsics Tibor, a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa (EKF) program kormánybiztosa személyes emlékeinek felelevenítése után azt monda, bámulatos, hogy egy több mint 50 évvel ezelőtt megszűnt vasútvonal mennyire meg tudott maradni az emberek emlékezetében,- különösképp a veszprémiek és az almádiak körében. Úgy látja, ez többek között annak is köszönhető, hogy az egykori vasút nyomvonalán sok helyen megmaradtak az ipari műemlékek is: Az Öreghegyi állomást átépítették, de megtartották régi formáját és áll a Remete-völgyi állomás is. Olvasatában ez azt jelenti, hogy az emberek szerint a vasútvonalat nem szabadott volna megszüntetni.
Mint mondta, fontos, hogy tárgyi emlékeket állítsunk az egykori, múltat idéző értékeknek, hiszen így lesz képes egy-egy közösség megerősödni. Hozzátette: az EKF program célkitűzése az, hogy erős közösségek jöjjenek létre a régióban.
A Balatonalmádi és Veszprém közötti vasútról
Még a XX. század elején kezdték meg az Alsóörs-Veszprém helyiérdekű vasút tervezését. A
pálya kitűzése után az almádi szakaszon 1907. október 15-én kezdték a töltések építését. Az
Alsóörs-Veszprém vonal építéséhez kevesebb, mint egy évre volt szükség: 1908. szeptember
végén haladt rajta végig az első vonat.
A 11-es számú Alsóörs-Veszprém vasútvonal 22 km hosszú volt. A megszűnése előtt a mai 11-
es számú Győr-Veszprém vasútvonal részeként üzemelt, így közvetlen vonatok is indultak Győrből
a Balaton partjára. Megszűntetését gazdaságtalanságra hivatkozva az 1968-as közlekedéspolitikai
koncepció rendelte el: működésének 60. évfordulóján megszüntették a vonalat. A pályát 1974-ben
végleg felbontották.
A város lakói számára azonban a vonal emléke is fontos volt: három évtizeddel a bezárás után
a honismereti kör tagjai összefogtak, és ennek eredményeként a városban azóta legendássá vált
375-ös mozdonyt Ráday Mihály operatőr, városvédő közbenjárására dr. Heller György, a MÁV
História Bizottságának képviselője Balatonalmádinak ajándékozta.
A vasút nyomvonalán sok helyen megmaradtak az ipari műemlékek. Balatonalmádiban ma is
több látható közülük, ha a régi nyomvonal helyén kialakított Töltés utcán haladunk végig. Az
Öreghegyi állomást átépítették, de megtartották régi formáját, szintén áll a Remete-völgyi állomás
is, melyből lakóházat alakítottak ki. A helyiek és a turisták számára is fontos vasúttörténeti emlék a
Budai Nagy Antal utca felett áthaladó régi vasúti híd, amelyet vörös homokkőből építettek. Itt
található a 375-ös számú szertartályos gőzmozdony.