Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 23. Kelemen
Veszprém
-0°C
2024. november 23. Kelemen
Veszprém
-0°C

Tanár és/vagy nevelő

2021. november 7. 22:10
Szüleink után talán tanáraink azok, akik legnagyobb hatással vannak arra, hogy hogyan fejlődik a személyiségünk, milyen értékeket teszünk magunkévá, hogy aztán felnőtt korban ezek vezérletével hasznos, vagy kevésbé hasznos tagjai legyünk a társadalomnak. De tényleg elegendő tanárnak lenni, ahhoz, hogy ilyen hatást gyakorolhasson valaki egy fejlődő személyiségre, vagy valami több kell hozzá? Véleménycikk.

„A tanáraim jó fejek voltak.” - Sokszor ezzel a jelzővel fejezik ki a középiskolát még belátható időn belül befejező fiatalok azt, hogy a több évnyi röpdolgozat, felelés és témazáró stresszfaktora ellenére szellemi és lelki szempontból is rendes környezetben töltötték iskolás időszakukat.

Ez a gondolatmenet a legtöbbször nem jut el addig, hogy a tanároknak a kötelező, ámde humánus számonkérések, vagy éppen a kisebb csínytevések fölötti szemhunyások mellett a jófejségük miben nyilvánult meg.

Pedig sok olyan tényező van, amit egy-egy szóval nem is lehet leírni, hiszen csak folyamatában értelmezhető mindez. És itt jön képbe a pedagógia nevelő jellege.

Ha valakire azt mondjuk, hogy nem csak tanár, hanem nevelő is, akkor valami sötét internátusi környezet képe juthat eszünkbe, pedig a nevelésnek sokkal fennköltebb jelentése van, főleg, ha a tanári pálya vonatkozásában nézzük.

Hiszen, amíg a szülő egy életen át neveli a gyermekét és megkérdőjelezhetetlen érzelmi kapcsolatban állnak, addig egy tanárnak csupán pár éve van arra, hogy a lexikális tudás mellett adott esetben értékeket, erkölcsi normákat is átadjon a gyermeknek, aki be is fogadja azt, mindezt úgy, hogy egy erős tekintélyelvű viszonyrendszer áll fenn köztük, amiben egyáltalán nem törvényszerű az érzelmi kapocs.

Nem lehet azoknak a tanároknak sem a számlájára írni, hogy rossz tanárok lennének, akik a pedagógusi pályában a tanítás mellett a nevelésre kevesebb energiát fordítanak. Ez lehet habitus, személyiség kérdése is.

Azt viszont nyugodtan beemelhetjük a „még jobb” tanárok ismérvei közé, ha arra is fordítanak energiát, hogy a tudás átadása mellett az értékek közvetítésére is energiát fordítanak. Ami egy sokkal felelősségteljesebb mutatvány és sokkal vékonyabb a jég is rajta.

Mielőtt azonban az egyetemes erkölcsi normák átadását várnánk el a tanároktól (nevelőktől), nem ez a legfontosabb. Ezt hagyjuk meg a szülők felelősségének.

Sokkal inkább van szerepük a következetesség kialakításában, a tettek és döntések súlyának felmérésében és jövőbeni hatásainak megértésében. Nem feltétlen attól lesz „jó fej” tanár valaki, ha lazán kezeli a számonkérést, ha nem lehet nála 1-est kapni, ha nem emeli meg a hangját az osztályteremben.

A jó tanár biztonságot és határozottságot sugall a gyereknek, egy egyértelmű keretrendszert ad, amiben már a gyerek döntése, hogy hogyan mozog. Csinálhatja jól is, rosszul is, de a jó tanár nem fogja hagyni, hogy kiessen ebből a rendszerből.

Sipos László, a Padányi Gimnázium hittantanára pontosan ilyen volt. Nem a mai értelemben vett „jó fej” tanár, az ő „jófejsége” sokkal magasabb szinten volt azáltal, hogy nem félt a nevelő szerepétől sem. Ez a felismerés viszont lehet, hogy sok diákjánál csak évekkel az érettségi után kristályosodott ki.

Isten nyugosztalja Sipos tanár urat.

Hajas Bálint
további cikkek
Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Hétvezér Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Figyelem! A következő tudósítás egyelőre egy meg nem történt sajtótájékoztatóról szól. Viszont a Tisza párt háza táján az elmúlt napokban nyilvánosságra került hangfelvételekből és az azokra adott magyarpéteri reakciókból kiindulva egyáltalán nem biztos, hogy a közeljövőben ne válna mindez valósággá. Véleménycikk. 2024. november 17. 21:18 Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Hétvezér Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Biztos rengeteg előnye van annak, amikor telefonos reklamáció során nem élő ember, hanem egy gép végzi el a kevéssé kellemes munkát, hiszen őszintén, ki ér rá naphosszat panaszokat hallgatni, ha nem egy gép. De vajon hogyan lehet kiállni a véleményünkért, amikor nem is érti, amit mondok? Útmutató (a negatív példa is példa) ahhoz, hogyan őrizzük meg a hidegvérünket egy ilyen esetben. 2024. november 3. 17:55 Minek nevezzelek? Hétvezér Minek nevezzelek? A köztereknek van egy hivatalos neve, de néha a köznyelv felülírja ezeket és általában az utóbbi nyer. Veszprém egyik lépcsőjénél pár év múlva kiderül, hogy valóban törvényszerű-e mindez. 2024. október 20. 23:06 Megfelelések a világ felé; te melyik pontban ismersz magadra? Hétvezér Megfelelések a világ felé; te melyik pontban ismersz magadra? Bizonyára mindannyian hordozunk magunkban megfeleléseket, nem csak önmagunk, nem csak a szüleink és közeli hozzátartozóink, szeretteink felé, hanem megfoghatatlan, körbe határolhatatlan dolgok felé is, mint a világ. A sejtjeinkig berögzült megfelelésekre történő ráismerés igazi felszabadultságot hozhat, de ezen túl nem árt elengedni is azokat... Akinek nem inge, persze ne vegye magára. 2024. október 7. 21:36

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.