2021. december 3.
//
Ferenc névnap

Miért fontos, hogy egész életünkben tanuljunk?

2021. november 15. 4:15
Nem, nem (csak) azért, mert a változó világban mindig jól jön, ha van az embernek néhány pénzre és karrierre váltható plusz készsége. A válasznak sokkal inkább a boldogsághoz van köze.

Fiatal felnőttként sokan alig várják, hogy kikerülhessenek az iskolapadból és megszabaduljanak a feleslegesen rájuk erőltetett tananyag meg a számonkérések nyűgétől. A tanulásra nagyon gyakran úgy gondolunk, mint egyfajta kötelességre, ami szükségszerű életünk első cirka 18-24 évében, hogy célba érjünk: a megfelelő tudással megszerezzük a megfelelő vagy jobb esetben vágyott munkát.

De mi van a cél után? Optimális esetben kezdetben a megérkezés, a „megcsináltam” diadala, idővel azonban – ha nem vigyázunk – a szürkeség, az ismerősség unalma is.

Amikor az ember nem fejleszti tovább önmagát, mindig csak olyasmivel foglalkozik, amit jól ismer és szinte kisujjból kiráz, egy idő után azt érezheti, hogy megrekedt, a világa beszűkült, miközben még mindig ott van körülötte egy hatalmas univerzum, amihez ő viszont kicsi.

Jó hír azonban, hogy újra megnőhetünk – ha tanulunk.

Fotó: Monika Kozub on UnsplashFotó: Monika Kozub on Unsplash

Persze, ehhez először át kell keretezni magunkban, hogy mit is jelent a tanulás. Mert az egyáltalán nem (csak) azt a fajta formális tudás- és ismeretanyag elsajátítást jelöli, amit a legtöbbször a közoktatáshoz kötünk, és ami sokak számára egyenlő az utálattal, a szenvedéssel és a bukdácsolással, gyakran éppen azért, mert olyasmivel küzdünk, ami nem nekünk való, amit nem is akarunk. És tulajdonképpen ez itt a kulcs.

A tanulást túl gyakran az iskolával és a munkával párosítjuk, és sokkal ritkábban a vágyakkal és a kíváncsisággal. Pedig ezek azok, amelyek motivációt tudnak adni ahhoz, hogy túllendüljünk az esetleges kudarcokon és igazán élvezzük a folyamatot. Mert a tanulás élvezhető. Amikor hónapokig próbálod memorizálni a spanyol igéket és aztán hirtelen felirat nélkül is megérted, mit mondanak a szereplők a kedvenc Netflix sorozatodban, az élvezetes. Amikor elolvasod részletesen a fényképeződ használati útmutatóját, átváltasz manuális beállításokra, újabb és újabb fotókat lősz vele és az ötvenedik próbálkozásra felcsillan a szemed az eredmény láttán, az élvezetes. Amikor rájössz, hogy tudsz kémikus módjára víz, cukor, ételfesték és hurkapálcika segítségével otthon kristálynyalókát készíteni, az élvezetes.

Fotó: Fab Lentz on UnsplashFotó: Fab Lentz on Unsplash

Mert a tanulás igazából ezt jelenti: nem a szükséges rosszat, hanem utat a sikerekhez.

A tanulás egyszerre új élmény és kihívás, az ismeretlen meghódítása, felfedezés és kaland, a világ kitágítása, amely megannyi új színt vihet az életünkbe, növelheti az önbizalmunkat és boldogabbá tehet.

Ráadásul a felnőttkori tanulásban az a jó, hogy (többnyire) tényleg megválaszthatjuk, mit és hogyan szeretnénk tanulni. Lehet az vállalkozásismeret, dobolás, asztrofizika, programozás netán mélytengeri biológia, hiszen nagyon sokszor azzal is tanulunk, ha csak megnézünk egy természetfilmet vagy elolvasunk egy történelmi regényt, amiben mondjuk szó esik az afrikai apartheidről.

Fotó: freepikFotó: freepik

Az új ismeret, készség elsajátításának pedig idővel meglehet az a haszna is, hogy pénzre tudjuk váltani. De ne feltétlenül ezért vágjunk bele a tanulásba. Manapság túl sok mindent csinálunk azért, mert hasznot remélünk tőle, és sokszor épp azért vetjük el az ötletet, mert azt gondoljuk, úgysem lesz semmiféle kézzelfogható értelme, vagy túl idősek vagyunk, hogy balett- vagy éppen zongoraleckéket vegyünk. Miközben ez butaság és a tanulásnak mindenféle anyagi haszon vagy profi karrier nélkül is megvan a haszna és az értelme: éppen az, hogy a világunk falainak lebontásával és a határaink kitolásával boldogabbak lehetünk.

Nyitókép: Patrick Robert Doyle/Unsplash

Bertalan Melinda

További cikkek

Az adatdzsinn kiszabadult, és már nem tehetjük vissza a palackba
Az adatdzsinn kiszabadult, és már nem tehetjük vissza a palackba
Felfoghatatlan mennyiségű információt termelünk nap mint nap, ám ez kontextus nélkül értéktelen. Vajon mihez kezdünk a rendelkezésre álló adathalmazzal? Örök életre törekszünk? Egy hazai rendezvényen nemzetközi sztárszakértők próbálták megjósolni, milyen jövő várhat az adatvezérelt emberiségre.
Tanár és/vagy nevelő
Tanár és/vagy nevelő
Szüleink után talán tanáraink azok, akik legnagyobb hatással vannak arra, hogy hogyan fejlődik a személyiségünk, milyen értékeket teszünk magunkévá, hogy aztán felnőtt korban ezek vezérletével hasznos, vagy kevésbé hasznos tagjai legyünk a társadalomnak. De tényleg elegendő tanárnak lenni, ahhoz, hogy ilyen hatást gyakorolhasson valaki egy fejlődő személyiségre, vagy valami több kell hozzá? Véleménycikk.
Sírdogáló vidrababát mentettek a Séd-patakból – VIDEÓK
Sírdogáló vidrababát mentettek a Séd-patakból – VIDEÓK
Elismerés illeti a Veszprémi Fehér Holló Vadmentő Alapítványt, amelynek munkatársai a sikeres mentésnek köszönhetően új reményt adtak az életre egy családjától elszakadt vidrakölyöknek.
Vásznon az idő
Vásznon az idő
140 éve ezen a napon egy olyan ember látta meg a napvilágot, akiből százévente (ha) egy születik. Pablo Picasso.
Képes-e kezelni a társadalmat érintő problémákat a Facebook?
Képes-e kezelni a társadalmat érintő problémákat a Facebook?
A közösségi oldal múltheti leállása ismét ráirányította a figyelmet a cég balhéira. A szivárogtató szerint a vállalatnál tudnak mindenről, de nem tesznek semmit. Vajon lesz-e hosszútávú változás? Kommentár.