2022. január 22.
//
Vince névnap

Miért jó a hideg?

2022. január 15. 15:00
veszpremunk.hu
Sokszor hallani, hogy a hideg vízzel való zuhanyzás pozitív hatással van az egészségre: segít a bőrbetegségeken, emésztési zavarokon, a krónikus fáradságon, depresszión és a hangulatingadozásokon is. Talán épp az utóbbiak miatt lett 2021 egyik legnagyobb trendje a CWT (Cold Water Therapy), azaz a hidegterápia.

Jogosan merülhet fel a kérdés: ha egy ilyen egyszerű módszerrel ennyit tehetünk az egészségünkért, miért nem alkalmazza ezt mindenki? A szakértő szerint a válasz pont az egyszerűségben keresendő: a hideg víz a legtöbbek számára könnyen elérhető, nincs eladható szolgáltatás vagy csodaszer, ami piaci hasznot termelne a hideg zuhany népszerűsítése során.

Azonban érdemes megjegyezni, hogy sok – főként skandináv – országban a CWT épp olyannyira a mindennapok része, mint a fogmosás.

A hidegterápia - mely jelentheti akár a szaunázás utáni vagy anélküli hideg zuhanyt, merülő medencét, a jeges vízbe mártózást, úszást vagy akár az úgynevezett krioterápiát - szintén számos előnnyel kecsegtet: serkenti az immunrendszer működését, gyulladáscsökkentő, ráadásként a fogyást is elősegítheti.

Az extrém meleggel és a hideggel való megküzdés ismert módszer, környezeti kondicionálásnak is hívják.
Ezen a módon növelhető a test rezilienciája. Ez az életmódnak egy olyan eleme lehet, melyet érdemes beépíteni az alapok, vagyis a mozgás és a táplálkozás mellé.

A hideggel történő kezelés esszenciája, hogy a rövid ideig tartó rendkívül alacsony hőmérséklet egyfajta sokkot okoz a szervezetnek, amely igyekszik megvédeni magát a kihűléstől, így őrült védekezésbe kezd. A hidegsokk egyrészt csökkenti a bőr hőmérsékletét, ezáltal gyulladáscsökkentő hatást fejt ki, másrészt átmenetileg lelassítja az idegvezetést, így a fájdalomcsillapításban is szerepet játszik. Ez utóbbi igen hasznos az aktív terápia során, a fájdalom csökkenésével megnyílik az út a szabad mozgások, tehát a fájdalommentes mozgásterápia előtt. Mindezeken felül szinte azonnal bezáródnak a hajszálerek, amelyek a terápiát követően újra megnyílnak, sőt, jól ki is tágulnak, s ez az erőteljes pumpahatás felpezsdíti a vérkeringést és elszállítja a vért (ezzel együtt az oxigént és a tápanyagokat is) a gyengébb vérellátású (pangó) helyekre is.

2021.12.31. (Fotók: Pribék István) 

A jeges fürdő nemcsak a testre gyakorol pozitív hatásokat, hanem a mentális állapotra is

A hideg vízbe merülés stimulálja az agyunkban lévő kémiai anyagokat, amelyek meghatározzák az aktuális hangulatunkat, hogy mennyire tudunk összpontosítani, és úgy általában azt, hogyan is érezzük magunkat lelkileg. A hidegvizes merülés természetesen és hatékonyan teremt lelki egyensúlyt azáltal, hogy növeli a neurotranszmitterek (például a noradrenalin és a jó közérzetért felelős szerotonin) szintjét. Ezekkel párhuzamosan a jégfürdő csökkenti a szorongásért és depresszióért felelős gyulladásos citokinek termelődését is, így még jobban felvéve a harcot a stresszel és a rossz hangulattal.

Eufórikus, jó közérzetet teremthet

Rosszul érzed magad? Próbálkozz hideg zuhannyal!
Furcsán hangozhat, de a hidegterápia előnyei messzemenőek, ha a hangulat növeléséről van szó.

Egy 2007-es kutatási tanulmány megállapította, hogy a hidegvizes zuhanyzás, fürdés segíthet a depresszió tüneteinek kezelésében, és ha rutinszerűen alkalmazzák, akkor hasznosabbak lehetnek, mint a vényköteles antidepresszánsok. Ennek oka az, hogy a hideg víz a hangulatnövelő neurotranszmitterek áradatát idézi elő, amelyek boldogságot idéznek elő. Egy külön tanulmány, amely elemezte a rendszeres téli úszás hatását az úszók hangulatára, kimutatta, hogy négy hónapos rutin hidegvizes úszás után az alanyok energikusabbak, aktívabbak és frissebnek érzik magukat, mint a kontrollcsoport.

 

Több barna zsírszövet – jobb zsírégetés

A testünkben található zsírszövetek különböző színűek: a legtöbbek által ismert fehér zsírszövet az energiát nagy zsírcseppekben tárolja, ez a szövet tartja melegen a szerveket, méretének növekedése okozza az elhízást.
A testünkben található barna zsírszövet kisebb, színét bőséges vas- és mitokondriumtartalmának köszönheti.
A barna zsír fontos szerepet játszik a testünk hőháztartásában: ha hirtelen ér minket a hűvös, a barna zsír gondoskodik arról, hogy testünk felmelegedjen, a folyamat során kalóriákat égetünk.

A barna zsírszövet, vagy BAT (Brown Adipose Tissue) elsősorban a kulcscsontok, a szegycsont, a nyak és a hát felső része körül található. Ez egy egyedülálló fajta zsír, amely hőt termelhet a fenéken, a csípőn és a lábon található normál fehér zsírszövetek elégetésével.

A legtöbb esetben testmozgást vagy kalória korlátozást kell végezni azért, hogy először elégessük a glükózt (vércukorszint), majd utána a glikogént (tárolt máj- és izomcukor), mielőtt végül a zsírt használnánk fel üzemanyag-forrásként. A BAT azonban azonnal és közvetlenül elégetheti a fehér zsírt. A csekély hidegnek való kitettség (mai modern életmódunk) csökkenti a barna zsírszövetet, ami a hőt állítja elő, és melegen tartja a testünket hideg időben, továbbá a metabolikus rátája is sokkal magasabb mint a fehérzsírszöveté.
A testmozgás és a böjt szintén növeli a BAT-ot.

A hidegterápia anyagcsere-szabályozást és hőtermelést okozó folyamatai nemcsak a zsírokban, hanem a vázizomban is beindulnak. Ez a sportteljesítmény növekedését és aktívabb izomműködést okozhat.

Megkönnyítheti a fogyást

A rendszeres hidegben való fürdésről kimutatták, hogy fokozza az anyagcserét, és körülbelül 16% -kal növeli a teljes test metabolizmusát.

A testfelületünk szándékos lehűtése olyan reakciókat vált ki a testben, amelyek fenntartják a belső hőmérsékletet; néhány ilyen reakció megnövekedett anyagcsere-sebességgel hőtermelést eredményez, ami súlycsökkenést eredményez. A hidegvizes zuhany egyes feltételezések szerint aktiválja a barna zsírokat, ezáltal pedig hozzájárul a fogyáshoz.

Az elmélet szerint a test a hideg hatására mindent megtesz, hogy a kihűlést megakadályozza, ezért alkalmazkodik a megváltozott körülményekhez. Extra hidegben a szervezet felpörögve, a tartalékok felhasználásával igyekszik minél több vért a szívhez juttatni, hogy a belső szervek meg tudják tartani a normál hőmérsékletüket. Ez a folyamat rendkívül megterhelő, ezért kalóriaveszteséggel jár.

A hideg zsírégető hatását a Journal of Clinical Investigation vizsgálata is megerősítette, melynek során hat héten keresztül napi két órát töltöttek a kísérleti alanyok egy 17 Celsius-fokos szobában, és ez idő alatt több energiát égettek, mint akkor, amikor melegebb helyiségben tartozódtak.

Élsportolók teljesítményfokozása

Izomregeneráció, teljesítményfokozás: az izomzat reakciója a hidegre a mindenki által ismert „reszketés”, amely felgyorsítja az izom-anyagcserét, megnöveli az izom vérellátását. Az izom a véren keresztül oxigént és tápanyagot kap, és a vér elszállítja az izom-anyagcsere végtermékeit is. Ezáltal gyorsabb lesz az izomregeneráció, és nő az izom teljesítőképessége, javul a szív keringése és kedvezőbben alakul az energiaháztartás.

 

De mégis mi történik a testeddel, amikor elnyeli a jéghideg víz?

Egy rendkívül intenzív és hosszú edzés vagy verseny után a tested hőmérséklete megemelkedik, a kardiovaszkuláris rendszered és tüdőkapacitásod határait feszegeted, és erőteljesen terheled az izmaidat.

Egy hardcore edzés után nemcsak a hobbi sportolókat, hanem a versenyre készülőket is izomláz gyötörheti. Az izomláz egy mechanikus károsodás, mely az izomrostokat érinti, gyulladáshoz és fájdalomhoz vezet. A hidegfürdőzés nagyszerű megoldás ennek kezelésére, hiszen 20%-kal csökkenti az izomfájdalmat. A merülés hatására csökken a szövetduzzanat és a mikrosérülések az izomban, így felgyorsul a regenerációs folyamat is.

A jeges élmény hozzájárul a vérerek falának összehúzódásához, így lelassítva az anyagcserét. Amint a jeges vízzel már nem érintkezik az ember teste, az erek ismét kitágulnak, és friss vér áramlik rajtuk keresztül, amely elszállítja a káros melléktermékeket.

A hideg lassítja az idegek üzenetküldésének sebességét is, ezáltal csillapítja a fájdalomérzetet.

 

Hideg terápia – Mikor érdemes hidegben fürödni?

A belépő szint a hidegzuhany, erről már írtam a blogomon.

A zuhanyozás végén vedd le fokozatosan a hőmérsékletet, amennyire csak tudod, és maradj alatta 2-4 percig.
Fontos, hogy a légzésed ne legyen kapkodó, minél előbb nyugtasd le.
Amikor hidegre váltod a vizet, valószínűleg az elején nehezen fogod viselni és olyan gondolataid támadnak, hogy valóban szükségem van erre?
Ez teljesen természetes.
Ne add fel és folytasd.
Körülbelül az első 20 másodperc az, amikor elég nehéz a hidegérzetet megszokni, viszont ezután a szervezet hőtermelése rákapcsol és utána már sokkal könnyeb elviselni a hideget.

Idővel annyira hozzá fogsz szokni a hideg vízhez, hogy kívánni fogod és minden nehézség nélkül menni fog.
Később télen akár belemehetsz a 4-5 fokos tóba, vízbe.

Fontos a fokozatosság elvét betartani a hidegterápiában.
Viszont az sem jó, ha túlságosan félünk lejjebb venni a víz hőmérsékletét. A 14-15 Celsius fokú víz általában véve elég hideg ahhoz, hogy beindítsa szervezetünkben a hidegadaptációs folyamatokat és megtapasztaljuk a hidegterápia számos pozitív hatását. Az átlagos csapvíz körülbelül 14-16 fokos, ha csak a hideget nyitjuk meg.
4-6 hét alatt egy egészséges embernek erre a szintre általában elég könnyű eljutnia.

Minél gyakrabban „hidegelsz”, annál gyorsabban hozzászokik a tested és annál többet megtapasztalhatod a több energiát, feldobott érzést, zsírégetést és a gyulladás csökkenését a testedben

FELHÍVÁS: Ha súlyos egészségi állapotod van, kérjük, fordulj orvoshoz, mielőtt elkezded a hidegterápiát.

Mielőtt jeges vagy hideg fürdőt vennél, mindenképpen kérd ki orvosod tanácsát, különösen, ha szív- és érrendszeri betegségben szenvedsz.
Természetben egyedül ne vágj bele, legyen mindig valaki a közelben, aki segíteni tud, ha bármilyen probléma adódna! Tartsd be a fokozatosság elvét és 5-10 percnél tovább semmiképp se maradj a vízben!

Hogyan fokozd az élményt?

1. szint: Hideg fejfürdő
2. szint: Hidegzuhany vagy Krioszauna
3. szint: Hideg kádfürdő
4. szint: Jeges tó, kádfürdő

A hidegterápia, hidegvizes fürdő további pozitív hatásai

  • Jó hatással lehet az erekre, a bőrre, energikusabbá tesz, erősítheti az immunrendszert testileg-lelkileg frissítő hatású sportolóknál
  • sSegítheti a terhelés utáni regenerációt, csökkentheti a sérülésveszélyt
  • Fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő hatású
  • Jó ekcéma ellen
  • Csökkenti a vércukorszintet
  • Jó pikkelysömör ellen
  • Bőrfiatalító
  • Jó a narancsbőr ellen
  • Csökkenti a testzsírt
  • Optimalizálja a hormonháztartást
  • Javítja a szexuális teljesítményt és a termékenységet
  • Megszünteti a cukor utáni éhséget
  • Erősíti a mellékvesék működését
  • Jó a pajzsmirigy rendellenessége ellen
  • Szuper immunizáló
  • Elősegíti a mély alvást (ezt sokszor tapasztaltam és mértem)
  • Segít felszámolni a zsigeri zsírt

Kihívást jelenthet az agyad és a tested számára a hidegvizes fürdőzés, hidegterápia főleg az elején, ám rövid és hosszú távon is megéri, hiszen az egészségügyi előnyök messzemenőnek. Még ha csak lassan és megfontoltan kezdesz is bele a hidegterápiába, idővel szervezeted meg fogja hálálni.
Érdemes mindenkinek kipróbálni!!

Csatlakozz a facebook csoportunkhoz, hiszen minden hónapban szervezünk csoportos merülést a Balatonban.

Nem kell egyedül nekivágnod, mi segíteni fogunk megtenni a kezdő lépést!

BE COOL!
István

 

Te is félsz még a hideg víztől?

Az egyik résztvevő írta:
"Ez volt az első (igazán) hideg vizes merülés: Előtte olyan drukk volt bennem, mint pl. egy Spartan előtt. De utána az az érzés leírhatatlan! Nem fáztam, nem dideregtem, nagyon szépen fel volt építve az egész. És aki hezitált, ne tegye, jöjjön el velünk legközelebb is, mert nagyon nagy élmény!"

Csatlakozz hozzánk, és ismerd meg a benned rejlő "őserőt"!

Forrás: Kettlebell Veszprém, Pribék István
veszpremunk.hu

vehir.hu

További cikkek

Meddig tartanak ki az újévi fogadalmak?
Meddig tartanak ki az újévi fogadalmak?
Te mit fogadsz meg az év végén? Meddig tart ki a lelkesedés és a fogadalmak?
Hogyan hatnak a közösségi médiában látott ételek a táplálkozásunkra?
Hogyan hatnak a közösségi médiában látott ételek a táplálkozásunkra?
Szinte lehetetlen úgy belepörgetni a hírfolyamunkba, hogy ne fussunk bele valaki reggelijébe, ebédjébe, vacsorájába. De hogyan hatnak a közösségi médiában látott ételposztok a táplálkozásunkra? Ennek járt utána a BBC Future.
Öt tipp, ha inkább nem áldoznád fel az egészséged az ünnepek oltárán
Öt tipp, ha inkább nem áldoznád fel az egészséged az ünnepek oltárán
Plusz két kiló az újévre, leharcolt idegek, tespedtség. Sokan már eleve így vágunk neki az ünnepeknek, pedig hol van az előírva, hogy az év végét édességhalmoktól, töltött káposztától, na meg a karácsonyt megelőző rohanástól kiütve kell tölteni? Mutatunk pár tippet, hogyan legyen tényleg élvezetes a téli szünet.
Milyen jógairányzatot válasszak?
Milyen jógairányzatot válasszak?
Ma már nagyon sokan keresik és választják mozgásformaként a jógát, mert szeretnék megőrizni vagy visszaállítani az egészségüket, elűzni a stresszt, kikapcsolódni. Több jógatípus közül válogathatunk, sokszor nem is könnyű a választás, mert nem tudjuk melyik megnevezés mit takar, mire számítsunk. Hogyan igazodjunk el a jóga útvesztőjében?
Te is a pandémiára fogod a súlygyarapodást?
Te is a pandémiára fogod a súlygyarapodást?
Jól emlékszem, hiszen mindenki megdöbbent, amikor először tavaly márciusban be kellett zárni az edzőtermet, egészen májusig, az első hullám alatt. Már akkor nehezen viseltük a bezártságot, de az edzések mentek ekkor is offline és online, heti 3 edzésprogrammal. Megdöbbenve tapasztaltam, hogy sokan lefogytak ez alatt a rövid idő alatt, akik nem hagyták abba a mozgást, és odafigyeltek az életmódjukra.