Mint arról korábban beszámoltunk, az önkormányzat jelentős változásokat vezet be a parkolási rendszerben mind a díjazást, mind a zónahatárokat illetően. Végül az eredetileg meghirdetett módosításokat több ponton is enyhítették csütörtökön, amikor a közgyűlés meghozta a végső döntést az ügyben.
Hol változnak a zónahatárok?
A korábban meghirdetetthez képest eltérés, hogy a Mikszáth és a Tulipán utcák a sárga zónában maradnak, nem kerülnek át a zöldbe. Szintén változás az eredeti elképzeléshez képest, hogy a Csikász és a Csermák utcákban az ott lakók kérésére mégsem teszik fizetőssé a parkolást.
Az eddig megszokott parkolási rend tehát az alábbiak szerint változik. Az Almádi út Levendula üzletház és Szikvíz udvar közötti területe, a Kádár utcai új parkoló, a József Attila utca SZTK és Kádár utca közötti szakasza eddig ingyenes volt, október 1-jétől azonban a zöld zónába tartozik. Az egyetem és a Wartha Vince utca közötti terület eddig ingyenes utcái a sárga zónába kerülnek november 1-jétől – a már említett Csikász és Csermák kivételével.
Több, már eddig is fizetős utca zónabesorolása változik. A Bezerédy utca zöldből a piros, a piac és az SZMT-székház előtti parkoló zöldből a piros, a Vörösmarty tér zöldből a piros, az Ádám Iván utca sárgából a piros, a Bajcsy-Zsilinszky utca sárgából a zöld, a Galamb utca sárgából a piros zónába kerül. Az eddig sárga zónás Levendula, Mártírok, Muskátli, Széchenyi, Vitéz, Reguly utcák és a nyugdíjasház átkerülnek a zöld zónába.
Mennyibe fog ez kerülni?
Megváltozik a zónák díjszabása is novembertől. A piros zóna az eddigi 360 helyett 480, a zöld zóna az eddigi 240 helyett 320, a sárga zóna pedig az eddigi 160 helyett 200 forintba kerül majd óránként. Emelkedik a bérletek ára is, átlagosan 30-50 százalékkal. A Bagolyvári utcai parkolóház bérletárait megemelik, a jegyárak itt változatlanok maradnak.
Fontos változás, hogy a piros zónában november 1-jétől szombatonként is kell parkolási díjat fizetni 7 és 12 óra között. Szintén változás az eddig megszokotthoz képest, hogy a piros zónában a zöld rendszámos autókra is vonatkozni fog a fizetési kötelezettség – az eredeti tervvel ellentétben azonban a sárga és a zöld zónákban továbbra is ingyenesen állhatnak meg.
Mi hangzott el a rendelet vitájában?
A testületi ülésen Hegedűs Barbara alpolgármester (Fidesz-KDNP) hangsúlyozta: a parkolási rendelet módosításának célja a forgalomszabályozás, a kiterjesztett zónákkal és megemelt díjakkal arra ösztönöznék az embereket, hogy az autó helyett alternatív közlekedési formákat – például tömegközlekedést vagy kerékpárt – válasszanak, amikor a belvárosban van dolguk.
Gerstmár Ferenc (MSZP-LMP-Párbeszéd) a P+R parkolók létesítését hiányolta, valamint arra volt kíváncsi, hogy mennyi többletbevételt jelent a megemelt parkolási díjtételek bevezetése. Mint kiderült, a szombati fizetés bevezetésétől 23-25 millió forintos, a sárga zóna kiterjesztésétől pedig 35 millió forintos többletbevételt remél az önkormányzat. Ami a P+R parkolókat illeti, Hegedűs Barbara elismerte, hogy az Európa Kulturális Fővárosa év kapcsán is újra meg újra felmerül ezek szükségessége, jelenleg azonban nincs az önkormányzat tulajdonában olyan ingatlan, ahol egy ilyen fejlesztés megvalósítható lenne. Mindenesetre keresik a lehetséges helyszíneket.
Katanics Sándor frakcióvezető (Függetlenek-Szakszervezet-Reformerek) javasolta a zöldrendszámos autókra tervezett új szabályok enyhítését. Ő a tisztán elektromos autókat és a veszprémi állandó lakcímre bejelentett gépjárműveket mentette volna fel a fizetési kötelezettség alól, Hegedűs Barbara alpolgármester végül a kérését megfogadva és tovább enyhítve a sárga és a zöld zónákban is a zöld rendszámos autók teljes körére kiterjesztette a felmentést a parkolási díj megfizetése alól, lakcímtől függetlenül.
Guzslován Gábor (Függetlenek-Szakszervezet-Reformerek) a lakótelepek parkolási nehézségeinek kezelésére tett javaslatot egy hibrid rendszer kialakításával, ahol a helyi lakosok számára ingyenes, a többi autós számára pedig fizetős helyeket jelölnének ki. A lakótelepi körzetek egyik egyéni önkormányzati képviselője, Stigelmaier Józsefné (Fidesz-KDNP) azonban ellenezte ezt a felvetést, mint mondta, a lakótelepen lévő parkolóhelyek fizetőssé tétele ellen az ott élők hevesen tiltakoznak, az ott élő lakosság akarata ellenére nem szabad ilyen változásokat elfogadni.
Kovács Rajmund (Függetlenek-Szakszervezet-Reformerek) a parkolóőrök létszámának növelését javasolta, hiszen a parkolási rendelet csak annyit ér, amennyire betartatják. Hegedűs alpolgármester egyetértett a felvetéssel, és jelezte: tervben van a létszámbővítés.
A vita zárszavában Porga Gyula polgármester (Fidesz-KDNP) elmondta, hogy a város parkolási nehézségeit ha nem is oldják meg, de jelentősen mérséklik a jelenleg is zajló beruházások. Ezek révén a jövő év közepéig ezerrel nő a belvárosi parkolóhelyek száma, az első negyedévben pedig telepítik és aktiválják az új parkolásirányító rendszert, ami segít az autósoknak gyorsan megtalálni a legközelebbi szabad parkolóhelyeket, ezzel pedig csökkenteni lehet a haszontalan körözgetés idejét. A polgármester ezzel együtt rámutatott: a közlekedést egységes rendszerként kell kezelni, nem elég a parkolással foglalkozni, alternatívákat kell biztosítani az autósoknak. Ezt a célt szolgálja a V-Busz szolgáltatási minőségének emelése, az új buszok, a folyamatosan finomhangolt menetrend, illetve az az elektromos közbringarendszer, amit száz bérelhető kerékpárral indít el jövő tavasszal az önkormányzat.
A parkolási rendelet módosítását végül 10 igen szavazattal, 1 nem ellenében, 6 tartózkodás mellett fogadta el a képviselő-testület.