2021-ben a szabadidős célú utazók 56%-a nő volt, de a családi utazással kapcsolatos döntések 85%-áról is ők döntöttek, ideértve a helyszínt, az időpontot, a szállást és a kikapcsolódási lehetőségeket – írja a Condé Nast Traveler. Ráadásul a hölgyeket egyre kevésbé zavarja, ha egyedül kell útnak indulniuk – éppen ellenkezőleg: a statisztikák szerint jóval gyakrabban teszik meg ezt férfi társaiknál.
Az ok többrétű, de leginkább az önmegvalósításhoz és a megújuláshoz van köze. Általános igazság, hogy az utazás egyre kevésbé szól csupán a világ kötelező látványosságainak kipipálásáról. Ma, aki útra kel, gyakran azért is teszi, hogy mélyebb rétegeit fedezze fel önmagának, kitolja a határait, formálja a jellemét azáltal, hogy más kultúrákat, más életigazságokat ismer meg. A nőkben pedig különösen él ez a vágy: a történelem során túl sokáig ültek a kispadon, és végre ők is labdába akarnak rúgni, új szerepeket felpróbálni és megtalálni bennük a leginkább hozzájuk passzolót. Egy szóló utazás erre remek alkalmat kínál: mivel ilyenkor az egyén magára van utalva, sokkal figyelmesebb lesz a környezete és saját belső világa iránt.
Az ehhez szükséges anyagi és magánéleti függetlenség egyre többek számára adott, hiába azonban a demokratizálódás, a világ még mindig valamivel veszélyesebb az egyedül utazó nők számára. De nem csak arról van szó, hogy biztonságosabb másokkal vagy egy utazási iroda segítségével utazni: sokak számára fontos a kapcsolódás, a tapasztalatcsere. A kutatások régóta igazolják, hogy önmagunk lehető legjobb verziójává nem elszigeteltségben válunk, hanem olyan közösségekben, emberi kapcsolatokban, amelyek erősítenek bennünket. Az elmúlt években pedig az is bebizonyosodott, hogy a nők egyáltalán nem (csak) vetélytársak lehetnek, hanem kiváló támogatói is egymásnak.
Nem véletlen, hogy a turizmusban is szaporodnak azok a vállalkozások, amelyek kizárólag női utazóknak kínálnak utakat. A trendet mindenkinél előbb lovagolta meg az AdventureWomen utazási iroda, tulajdonképpen azelőtt, hogy az trenddé vált volna. Az eleve nők által működtetett vállalkozás 1982 óta kínál kalandtúrákat a hölgyeknek, felismerve, hogy azok sokkal összetartóbbak, mint vegyes csoportokban, és hatásosabban képesek bátorítani egymást, hogy olyasmit is kipróbáljanak, amit korábban nem. A szervezők kifejezetten a kalandvágyó nőkre összpontosítanak, de arra is figyeljenek, hogy túráik során a résztvevők találkozhassanak a helyi életet és kultúrát formáló nőkkel: beszélgethetnek például gésákkal, thai kézművesekkel vagy éppen együtt szüretelhetik a rózsaszirmokat a török asszonyokkal.
A kalandot még magasabb szintre emeli a REI Adventures utazási iroda: ők főleg Észak-Amerika vadonjába és nemzeti parkjaiba szerveznek túrákat, vadvízi evezést, sziklamászást vagy akár hegyi kerékpározást. Ezek ugyanis egyre kevésbé csupán férfias tevékenységek: sok nő saját erősségének visszaigazolására is használja ezeket a kalandokat, hiszen nemtől függetlenül sokat tud lökni az önbizalmunkon, ha bebizonyítjuk magunknak, a mostoha vagy extrém körülmények között is megálljuk a helyünket.
Azt se felejtsük el, hogy a nők nagyon sokszor motorjai a társadalmi ügyeknek, a marginalizált csoportok vagy a környezet védelmének. Erre épít a Purposeful Nomad, akik kifejezetten hisznek az etikus utazásban és abban, hogy annak pozitív hatásai is lehetnek a helyi közösségekre, például azáltal, hogy rávilágít az eltűnőben lévő ősi tradíciók fontosságára. Marokkói útjukon a résztvevők például betekinthetnek a berber szőnyegszövés kulisszáiba, az indiai Rajasthanban pedig a helyi nőjogi szervezeteknek segíthetnek. De hasonló elképzelésre épít a Seven Women is, amely a nepáli hátrányos helyzetű nőket segíti útjaikon keresztül.
Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy bár a vállalkozások egy része valóban jól aknázza ki a női energiákban rejlő erőt, s biztonságos körülményeket biztosít az egyedülálló, de utazni, kapcsolódni vágyó nőknek, még mindig elsősorban a felső kategóriás pénzkeresőkre alapoz. Márpedig amikor egy pár napos elvonulás több ezer dollárt kóstál, felvetődik a kérdés, mennyire az egyenjogúságról szól mindez, s mennyire a bizniszről.
Az élet más területein vannak jó példák arra, mennyi pozitívum születhet abból, ha a nők összeadják erejüket, segítik egymást saját nőiességük megélésében, önmaguk kibontakoztatásában, anélkül hogy ezért horror összegeket kellene kiadni – gondoljunk csak a kreatív fejlődésben segítséget nyújtó BENT Egyesületre vagy a Womenspirationre, netán a testi-lelki egészséget támogató Nia Egyesületre. Örvendetes lenne, ha ez a szemlélet a turizmusban is meghonosodna.
A cikk az Ecoport magazin 2022/4. számában jelent meg.