– Amikor négy éve elkezdtünk az Európa Kulturális Fővárosa program tényleges tartalmáról gondolkozni, a képzőművészet szerepét is megvitattuk – emlékezett vissza a kezdetekre a csütörtöki megnyitón Can Togay, az EKF művészeti és kreatív főtanácsadója. Mint mondta, a kezdettől fogva terveztek külföldi művészekkel is együttműködni, a koronavírus járvány azonban megnehezítette az ide vezető utat. Ami a kiállítást illeti: Can Togay szerint a két művész két nagyon különböző megközelítéssel dolgozott, munkáikban mégis van valami közös. A tájkép nemcsak külső, hanem belső tájként is megmutatkozik, ennek a kettősségnek a dinamikája újfajta megélést tesz lehetővé az egyébként ismerős vidékkel kapcsolatban.
Az alkotókkal kapcsolatban Claudia Küssel, a kiállítás kurátora úgy fogalmazott: mindkettejüket fontos szereplőnek tartják a kortárs fotóművészet területén. A fényképezés az elsődleges médiumuk, ugyanakkor megkérdőjelezik annak korlátait, és radikálisan eltérő módon közelítik meg a műfajt.
Dafna Talmor interdiszciplináris művész és előadó Londonban él. 2009 óta dolgozik a Constructed Landscapes (Konstruált tájképek) című projektjén. Ebben a projektben egy nagyon sajátos munkamódszert alakított ki, amely egyrészt mélyen az analóg fotográfia hagyományában gyökerezik, másrészt viszont megkérdőjelezi azt. A munka középpontjában a sötétkamrában a negatívokkal való kísérletezés áll: különféle negatívokat vág és kombinál, hogy új, képzeletbeli tájakat hozzon létre. Legújabb munkáiban tovább szakít a hagyományos fotókeret formátumával, diptichonokra, triptichonokra osztja és 3D-s objektumokat készít.
Noemi Goudal a badacsonyi dombok között található Folly Arborétumban figyelte meg a permi homokkő sekély, szilikátos talajon növekvő rendkívüli növényvilágát és egyedi növényzetét. Ennek eredményeként jött létre a Stéréoscopes (2023) új installációja, amelyet első alkalommal mutatnak be most. (forrás: muveszetekhaza.hu)