Még tavaly a Lázár János nevével fémjelzett Építési és Közlekedési Minisztérium döntött arról, hogy a háborús szankciók miatt kialakult gazdasági válság miatt felfüggeszt 270 kiemelt állami beruházást az országban. A listában akkor néhány veszprémi projekt is érintett volt, ezek közül az egyik legfontosabb, a gyulafirátóti elkerülő előkészítése most visszakerült azok közé amiket támogat a kormány.
A kormányhatározatban azzal indokolták a döntést, hogy a 24 beruházás kiemelt társadalmi és gazdaságfejlesztési jelentőséggel bír, ezért azonnali hatállyal el kell kezdeni a megvalósításukat.
Az előkészítő munkára a kormány a következő három évben 47,5 milliárd forintot különít el, 2025-2027 között pedig 35 milliárdból készülhetnek el.
A mostani beruházások mindegyike a közlekedésfejlesztéshez kapcsolódik, Veszprém vármegyéből pedig még a pápai keleti elkerülő repülőtéri bekötő út körforgalmi csomópontja és 832-es számú út közötti szakasz fejlesztésének előkészítése szerepel a listában.
Portálunk elérte Ovádi Pétert, a térség fideszes országgyűlési képviselőjét, aki a kormány döntése kapcsán elmondta: Porga Gyula polgármesterrel mindketten elkötelezettek a térség fejlesztése mellett, azt pedig egy komoly eredménynek értékeli, hogy a kiemelt fontosságú veszprémi projekt is belekerült a 24 elfogadott állami beruházásba. Hozzátette, hogy ez is jól példázza azt, hogy a Veszprém és a kormány között milyen hatékony az együttműködés.
A teljes lista:
- Baja, déli elkerülő út előkészítése,
- M9 gyorsforgalmi út déli lekötéséhez kapcsolódóan tompai új, teherforgalmi határátkelőhely és kapcsolódó gyorsforgalmi úti szakasz előkészítése,
- 51. sz. főút Baja déli elkerülő – országhatár közötti szakaszának 2×2 sávossá fejlesztésének előkészítése,
- M9 gyorsforgalmi út előkészítése 51. sz. és 53. sz. főutak között lekötéssel Tompáig előkészítése,
- Berettyóújfalu–Békéscsaba közötti 2×2 sávos közúti kapcsolat fejlesztésének előkészítése,
- Pápa keleti elkerülő Repülőtéri bekötő út körforgalmi csomópontja és 832. sz. út közötti szakasz fejlesztésének előkészítése,
- M4 gyorsforgalmi út Karcag térségét érintő szakaszának, valamint Karcag városát elkerülő új nyomvonalú útnak az előkészítése,
- Szolnok új tehermentesítő út előkészítése Szandaszőlős elkerüléssel,
- Kaposvár délkeleti iparterület megközelítésének előkészítése,
- 8. és 82. sz. főút összekötésének előkészítése Gyulafirátót térségében,
- 32. sz. főút négynyomúsításának előkészítése az M3 autópálya – Jászberény között,
- 47. sz. főút Algyői Tisza-híd 2×2 sávra történő bővítésének előkészítése kerékpáros átvezetéssel,
- 31. sz. főút, Budapest és Nagykáta közötti szakaszának fejlesztésének előkészítése,
- M44 gyorsforgalmi út (Békéscsaba) – országhatár (Nagyszalonta) közötti szakasz előkészítése,
- Szombathely északkeleti elkerülő út, valamint az M87 gyorsforgalmi út előkészítése visszakötéssel a 87. sz. főútra,
- M86 Körmend–Szombathely-Zanat közötti szakasz előkészítése,
- Bük település és M87 autóút közötti úthálózat fejlesztésének előkészítése,
- 19. Békéscsaba, déli elkerülő út – 2×2 sávos emelt sebességű főúttá fejleszthető – előkészítése,
- Pécs kelet-nyugati átjáró út fejlesztésének előkészítése,
- Kaposvár–Szigetvár közúti összeköttetés előkészítése,
- Tormásliget elkerülő út előkészítése,
- Komárom város gazdaságfejlesztéséhez kapcsolódó – Komárom keleti elkerülő – infrastruktúra fejlesztések előkészítése,
- Mihályfa elkerülő út előkészítése,
- Sárvár, iparterületet elkerülő út előkészítése.