Talán nincs még egy olyan pontja a Veszprémnek, mint a vasútállomás, amely kapcsán szinte az összes itt élő ember egyet értett volna, hogy méltatlan a történelmi város többi épületéhez, közösségi funkciót ellátó teréhez képest. Holott ez a város egyik kapuja, az első benyomások itt érik a vendégeket, akik vonattal látogatják meg a Királynék városát, mondta Navracsics Tibor, területfejlesztési miniszter csütörtök délelőtt a vasútállomáson, ahol ünnepélyes keretek közt átadták a megújult épületet és annak környezetét.
A miniszter hozzátette: amikor összeállították az Európa Kulturális Főváros koncepcióját, kiemelt hangsúlyt kapott a fenntarthatóság, amelybe a környezet mellett a közlekedéssel kapcsolatos szolgáltatások fejlesztése is beletartozik, ennek pedig egy fontos mérföldköve az új állomás.
A beruházás összesen 1,2 milliárd forintba került, ebből 750 milliót az EKF programból finanszíroztak, a fennmaradó 454 milliót pedig a MÁV saját forrásból biztosította.
Veszprémben egyébként érzékelhetően megnőtt azok száma, akik a vasútat választják utazásuk során, a tavalyi évhez képest 20%-kal többen vannak azok, akik vonatra váltnak jegyet. Ezt már Bói Lóránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára mondta az átadón, aki azt is hozzátette, hogy a veszprémi példa, ami a közösségi közlekedés fejlesztését illeti országosan is szimbolikus, hiszen az elmúlt időben itt történt a legtöbb fejlesztés és a különböző utazási alternatívák összehangolása.
Itt a helyettes államtitkár arra is gondolhatott, hogy nem olyan régen a V-Busz módosította a menetrendjét úgy, hogy az még inkább összhangban legyen a vonatok indulásával és érkezésével, valamint a mostani beruházás keretében kialakítottak egy V-Bike állomást is, hogy a vonatról leszállva akár elektromos közösségi biciklivel is be lehessen jutni a belvárosba.
De nem csak ezek miatt kuriózum az új veszprémi állomás, van olyan adottsága is, ami úttörőnek számít az országban. Erről Ovádi Péter országgyűlési képviselő és állatvédelmi kormánybiztos beszélt az átadón. Kiemelte, hogy a Porga Gyula vezette városvezetés vármegyeszékhelyhez méltóan térségben gondolkodik, tehát az ilyen jellegű veszprémi beruházásokkal a térségben élők is nyernek a vesztprémieken kívül; emellett felhívta a figyelmet az állomásépület melletti kutyafuttató kialakítására és chipleolvasó elhelyezésére is, ezzel pedig az első állatbarát vasútállomás lett a veszprémi.
A házi kedvencek mellett persze az utasok is számos újítással találkozhatnak, amelyek eddig nem voltak Veszprémben.
Ilyen a teljes körű akadálymentesítés, a jegyautomaták vagy éppen digitális utastájékoztatók. A szolgáltatások mellett az épület is teljesen új homlokzatot kapott – ezt a kivitelezést a Vemévszer Kft. végezte – az aluljárót üvegfedéssel látták el, a lépcsők biztonságos használatát új, kétsoros korlát teszi lehetővé.
Megújult a vasútállomás környezete is. A tőszomszédságban lévő hajléktalanszállót elköltöztették, az épületet lebontották, a helyén pedig parkot alakítanak. (Ennek a munkálatai még nem értek véget.) Továbbá új, szélesebb járdákat építettek, új padokat helyeztek ki.
Porga Gyula, polgármester egy veszprémi ünnepként jellemezte az átadót, aminek a sikerében az EKF és a MÁV partnerségére is szükség volt, ahogy a Máltai Szeretetszolgálat együttműködésére is.
A városvezető hozzátette, hogy valóban egy fontos pillanat a vasútállomás átadása, de még nem az utolsó, hiszen folyamatosan dolgoznak további szolgáltatások fejlesztésén.
Végül Virág István, a MÁV pályaműködtetési vezérigazgató-helyettese üdvözölte a beruházás elkészültét. Ő kiemelte, hogy a közel félmilliárd forint, amit a MÁV saját forrásból biztosított, az állami vasútnál is jelentős összegnek számít, de láthatóan jó célból és jól sikerült elkölteni.
Az állomás felújítása mellett a helyközi és helyi járatos autóbuszállomás is megújult. Itt a Volánbusz 71 millió forint saját erőből fejlesztette a buszvezetők pihenőszobáját, valamint rendezte a környezetet, parkosította a megállók környékét.