Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. december 10. Judit
Veszprém
5°C
2024. december 10. Judit
Veszprém
5°C

Parkolóház, vagy közterületi parkoló? Megnéztük melyik éri meg jobban Veszprémben

2023. október 18. 12:04
Veszprémben minden nap születnek győztesek. Ők azok, akiknek sikerül parkolóhelyet találni a belvárosban. De valóban az az igazi győzelem, ha a piros zónában le tudjuk rakni az autót? Megvizsgáltuk a veszprémi belvárosi parkolóhelyzetet kifejezetten a pénztárca szempontjából.

Pár hónapja számoltuk össze, hogy pontosan hány új parkolóhely épül csak 2023-ban Veszprémben. Ez a szám akkor 750-re jött ki, azóta pedig nem csak jövő időben beszélhetünk erről, ugyanis az egyetem alsó kampuszával együtt elkészült a régóta várt 200 férőhelyes mélygarázs is és már csak a Szikvíz parkoló helyén zajlik az építkezés, itt 150 autónak lesz hely.

A parkolási lehetőségek tehát folyamatosan bővülnek, más kérdés azonban, hogy vajon ezek a közterületi parkolóhelyeken érdemes-e lerakni az autót, vagy inkább egy fedett, bekamerázott parkolóházban, vagy mélygarázsban?

Belvárosi körképükben ennek járunk utána szigorúan a számok, azon belül is jelen esetben a díjszabások tekintetében.

A kiindulópontunk a közterületi parkolók árai a piros, zöld és sárga zónákban. Ezt nyolcórás intervallumban nézzük meg, tehát egy átlagos hétköznap, ha az ember munkába megy és le szeretne parkolni, mennyit kell fizetnie ezért?

Ezek alapján a piros zónában, legfrekventáltabb helyeken 480 Ft-os óradíjért egész nap 3840 Ft-ért parkolunk. Zöld zónában, ahol 320 Ft-os óradíj van 2560 Ft ez az összeg, míg a sárgában, bár ebből elvétve van csak a belvárosban, óránként 200 Ft-ért, egész nap 1600 Ft-ért állhat az autónk.

Most pedig nézzük a parkolóházakat és mélygarázsokat!

A Balaton Pláza alatt egy 400 férőhelyes garázs áll rendelkezésre, ezzel ez a belváros legnagyobb fedett, bekamerázott parkolója. Sokáig az autósok mentsvára volt, hiszen 2022 júniusáig teljesen ingyenesen lehetett itt leparkolni, azóta viszont sorompós rendszert és parkolóautomatát üzemeltet a pláza. Tehát ez a parkoló nem az önkormányzat, vagy valamelyik intézményének fenntartásába tartozik, hanem az üzletközpont dönthet a díjakról.

Itt az első két óráért 300 Ft-ot kérnek el, utána minden megkezdett óra után ugyancsak 300 Ft-ot. Ez a nap végén 2100 Ft-ot jelent.

Haladva a belváros felé a Lovassy László Gimnáziummal szemben a Bagolyvári parkolóházban már több díjcsomag közül lehet választani. A VKSZ Zrt. fenntartásába tartozó parkolóházban ugyanis van heti, havi és éves bérlet is. Mi viszont maradunk az eddigi számítási rendszernél, azaz nappal szeretnénk parkoltatni az autónkat nyolc teljes órán keresztül. A Bagolyvári parkolóházban ezt félóránként 200 Ft-ért tehetjük meg, azaz óránként 400 Ft-ért, ami a nap végén 3200 Ft-ot jelent a pénztárcánknak.

Szintén a VKSZ Zrt-hez tartozik a Szeglethy utcai mélygarázs, ehhez le kell menni egészen a Belvárosi üzletház pinceszintjére, ahol félóránként 250 Ft-ot kell fizetni a parkolásért, ez nyolc óra elteltével kereken 4000 Ft.

A Hangvilla alatt is van egy mélygarázs, igaz, itt csak 22 férőhely áll rendelkezésre, amit félóránként 200 Ft-ért bárki elfoglalhat, nyolc óra várakozás után pedig 3200 Ft-ot kell fizetni.

Két új helyszínen, az egyetem alsó kampuszán mélygarázs, és az ActiCity mellett parkolóház formájában több, mint 350 fedett parkolóhely épült meg idén. Ezek közül az ActiCity-nél már május óta használható a parkolóház egy meglehetősen speciális konstrukcióban. Az első három órában óránként 400 Ft-ot kell fizetni, viszont, ha ez letelt, a következő öt óra ingyenes. Tehát, ha valaki éppen nyolc órán keresztül parkol az ActiCity-nél, összesen 1200 Ft-jába kerül. Egyébként itt is vannak különböző bérlettípusok, ami kifejezetten a környéken élők szempontjából lehet hasznos. Például veszprémi lakcímmel rendelkező magánszemélyek, vagy veszprémi székhelyű cégek 20 000 Ft-ért vásárolhatnak havi bérletet, ezt leosztva kevesebb, mint 700 Ft. naponta.

És végül elérkeztünk a legújabb ilyen beruházáshoz, a Pannon Egyetem alsó kampuszán a Zöld város projekt keretében megépített mélygarázshoz, hovatalos nevén a Campus mélygarázshoz. Itt viszont egyelőre nem tudunk díjakat mondani, ugyanis október 31-ig ingyenesen használhatja mindenki. Ezt a komplexumot is a VKSZ Zrt. üzemelteti majd, várhatóan hasonló konstrukcióban, mint a Bagolyvári parkolóházat, de erről hamarosan a közüzemi szolgáltató hivatalos tájékoztatást is ad majd. Itt egyébként a 200 férőhely felét az egyetemi alkalmazottak foglalhatják el, a maradék 100-at pedig bárki más. Hogy ezt az előjogot megkapta az egyetem annak tudható be, hogy az épületek előtt és mögött viszont felszámolták a parkolókat, aminek a helyén közösségi terek és parkok épültek.

Végezetül summázva az eddigieket az látszik, majdnem az összes mélygarázs és parkolóház olcsóbb még a belvárosban is, mint a piros zónás közterületi parkolók, valahol néhány száz forintiot lehet spórolni, máshol viszont ezres nagyságrendben is mérhető a megtakarítás, ha az ember az autóját fedett és bekamerázott helyen teszi le.

Hajas Bálint
Szalai Csaba

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.