Tény és való, hogy egy városi közgyűlés vitájának végig követése nem tartozik a legizgalmasabb közéleti elfoglaltságok közé. Pedig valójában itt dőlnek el azok a legfontosabb kérdések, amelyek így, vagy úgy, de emberek sokaságának, mint például Veszprém lakosságának életét is befolyásolják. Persze ezeknek a döntéseknek a híre a megfelelő időben aztán lecsorog a már érzékelhető közbeszédbe is, vagy éppen rászakad az emberekre. Csak hogy néhány példát hozzunk, Veszprém város közgyűlésében dőlt el, hogy megépülhet az ActiCity, a Gyárkert, hogy a diákok 350 Ft-ért vehetnek a V-Buszra bérletet, vagy hogy a közelmúltból is hozzunk egy példát, a Veszprém kártya kedvezményeit is ez a képviselőtestület hagyta jóvá, legtöbb esetben a polgármester indítványára.
Egy közgyűlésen viszont átlagosan 20-30 napirendi pontot is tárgyalnak, aminek nagyrésze technikai jellegű, de semmiképpen sem érint tömegeket.
Nem úgy, mint az előbb felsoroltak, vagy éppen a város éves költségvetésének vitája, ahol egyszerre ad számot a városvezetés a lehetőségekről, az eddigi gazdálkodásáról és hogy milyen irányban képzeli el a jövőt.
A költségvetésről mindig a februári közgyűlésen vitáznak, majd itt is döntenek róla a képviselők. Ilyenkor van lehetőség arra, hogy az ellenzék soraiból szétcincálják a számokat, hogy kérdésekkel bombázzák a polgármestert, hogy miért erre és miért pont ennyit költ közpénzből a város és inkább miért nem amarra költi el a pénzeket. De, hogy ne legyenek parttalanok ezek a viták, ugyanúgy lehetősége van minden képviselőnek arra, hogy még a zárószavazás előtt módosító indítványokat adjon be, amelyek így már nem csak kritikákat tartalmaznak, hanem konkrétumokat is arról, hogy szerintük hogyan lehetne hatékonyabban gazdálkodni.
Ez utóbbi munkát spórolták meg az ellenzéki képviselők azzal, hogy bár kritikát számos ponton megfogalmaztak – például a bérlakások hiányát, energetikai fejlesztéseket, vagy az elnapolt állami beruházásokat, mint amilyen az aranyosvölgyi viadukt is lenne – de a költségvetés számaiban csupán egy ponton álltak elő konkrét módosító javaslattal.
Ez egy ötmilliós tétel sorsa volt, ami egy átlagember számára jelentős összeg is lehetne, de amikor Veszprém teljes 2024-es büdzséje 43,5 milliárd (!) forintra rúg, az ötmillió még az 1%-át sem éri el az egésznek. Egészen pontosan az ellenzék, élükön Hartmann Ferenccel (DK – Jobbik – LMP – MSZP – Momentum –Párbeszéd), aki az előterjesztője volt a módosító indítványnak a teljes költségvetés 0,11%-ának javasoltak jobb helyet, mint ahová eredetileg szánták.
Ezt egyébként a város a Veszprémi 7Nap hetilap finanszírozására szánta, pontosabban a hetilapra összesen közel ötvenmilliót költenek, ebből csípett volna le az ellenzék ötmilliót, hogy azt a Veszprém TV-hez csoportosítsák át azért, hogy a helyi televízió így élőben tudja közvetíteni a közgyűléseket.
Zárójelben megemlítendő, hogy a közgyűlések rendszerint csütörtökönként reggel nyolc órakor kezdődnek és átlagosan 1,5-2 óra hosszúak. A zárójelet nem bezárva az ülésekről, ha nem is élőben, de a Veszprém TV és a Veszprémi 7Nap is tudósít, ahogy a Vehir.hu is teszi. Szóval a televíziózás szempontjából nem a legfrekventáltabb időpontban zajlik, de még ha az online streamre rá is kapcsolnák az adást, az emberek többsége már csak a munkájuk miatt sem valószínű, hogy követni tudná, vagy szeretné az üléseket.
A módosító indítványt végül a fideszes többség leszavazta, a teljes költségvetést pedig 11 igen (ez a Fidesz-KDNP képviselői voltak) és 6 tartózkodás, valamint 1 nem szavazat mellett elfogadták. Az egy darab nem szavazat Gerstmár Ferenc (LMP) nevéhez fűződik, Hartmann és a többi az ellenzéki képviselő – Guzslován Gábort kivéve, ő hiányzott az ülésről – tartózkodásukkal demonstrálták egyet nem értésüket, ami egy fokkal elegánsabb annál, hogy valaki teljes mértékben elutasítsa a város idei költségvetését, ami többek közt olyan pontokat is tartalmaz, mint a városi intézmények dolgozóinak bérfejlesztése, vagy éppen a kiterjesztett lakhatási támogatás.
Kiváltképp furcsa ez a passzivítás abban az évben, amikor önkormányzati választások lesznek. Hiszen az ellenzéki politikusok feladata nem csak az, hogy szembesítsék a pozícióban lévő kollégáikat azzal, hogy más szemlélet is létezik a döntések palettáján, hanem, hogy konkrét alternatívát is adjanak a szavakon túl. Ez az, amit Veszprémben 0,11%-osan végeztek el idén. Persze felülírhatja mindezt az, ha még az ellenzék oldalán is a színjátékszerű viták mögött konszenzus van abban, hogy minden megfelelő irányba halad.