Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Rá kell startolni a nagyszabású, országos jelentőségű rendezvények szervezésére

2024. július 31. 23:21
Neil Peterson aktívan részt vett Liverpool Európa Kulturális Fővárosa programjának szervezésében 2008-ban, majd tapasztalatával több későbbi kulturális fővárosnak – köztük Veszprémnek is – segített. A program lezárultával arról kérdeztük őt, milyen lehetőségei vannak városunknak arra, hogy hosszú távon profitáljon a 2023-as év eredményeiből?

Amikor legutóbb beszélgettünk Neil Petersonnal 2020 elején, még az előttünk álló kihívásokról és lehetőségekről kérdeztük. Akkori interjúnk ide kattintva olvasható el. Két német kollégájával együtt tanácsadóként járult hozzá a Veszprém-Balaton Európa Kulturális Fővárosa program sikeréhez. Már 2016 óta működik együtt a VEB2023 stábjával: a pályázati fázisban segített összeállítani azt az anyagot, amivel aztán városunk elnyerte a címet, tapasztalataival a megvalósítást is segítette. Az Utcazene Fesztivál idején ismét Veszprémbe látogatott, ekkor ültünk ismét egy asztalhoz, hogy az EKF eredményeiről és örökségéről beszélgessünk.  

– Minek köszönhetjük a mostani látogatását? Mi a feladata most, az EKF év lezárulta után?

– A stáb több tagjával is egyeztettem, főképp azt vizsgáljuk, hogyan tudja Veszprém hasznosítani a tavalyi évet, miben tudok én segíteni annak érdekében, hogy a program örökségét továbbvigyük. A fő témánk, hogy milyen szervezeti struktúrával lehetne a 2023-as eredményekre építkezni, hogyan lehet a jövőben fenntarthatóan folytatni a megkezdett programokat. 

– Mielőtt belemennénk a jövőbe, még pillantsunk vissza egy kicsit a tavalyi évre! Járt Veszprémben 2023-ban? Vannak személyes élményei valamelyik programelemről?

– Igen, kétszer is. Jelen voltam a megnyitó ünnepségen, ami igazán különleges élmény volt számomra, hiszen ott lehetettem, amikor bejelentették, hogy Veszprém nyerte el a kulturális főváros címet, és nagyszerű érzés volt megélni, ahogy az akkori elképzelések kézzel fogható valósággá válnak. Aztán az év közepén is visszatértem, és láthattam, hogy hova jutottunk félidőre, jártam a Gyárkertben, láttam a Hello Wood által ácsolt közösségek kertjét, amit igazán lenyűgözőnek tartok. De jó érzés most is visszatérni, hiszen több helyszín csak az év második felében nyitotta meg a kapuit, például a felújított múzeum vagy az ActiCity, így minden látogatás tartogatott újdonságot. 

– Önnek több kulturális fővárossal is volt tapasztalata, így van összehasonlítási alapja. Hogy szerepelt Veszprém ebben a mezőnyben?

–  Számos olyan ember, aki jártas Európa Kulturális Fővárosainak világában, azt mondja, hogy Veszprém nagyon jó munkát végzett, lenyűgöző a megvalósult programok minősége egy ilyen, viszonylag kis méretű várostól. Jó csapat alakult ki, jól gondolkodtak, jól szerveztek, jó volt a politikai támogatás is: a polgármester a kezdetektől fogva részese volt az egyeztetéseknek, de nem telepedett rá a csapatra, hagyta a szakembereket, hogy ötleteljenek, vitatkozzanak, kreatívak legyenek. Szóval Veszprém kérdés nélkül a sikertörténetek közé sorolható, és szerintem adott a lehetőség, hogy az EKF örökségét is sikerre vigyék, hiszen az elmúlt fél évben is újabb helyszínek nyíltak meg és még továbbiak állnak előttünk. Még ha a költségvetés nem is mérhető az eddigiekhez, azt gondolom, hogy izgalmas jövő elé nézünk. 

– Itt egy kritikus pontot érintettünk: nyilvánvalóan nem áll rendelkezésre a tavalyihoz mérhető költségvetés, és nem irányul Veszprémre akkora figyelem sem. Hogyan lehet életben tartani az EKF örökségét?

– Az örökség sok mindent jelenthet, de szerintem három fő szempontot érdemes kiemelni. Az egyik a pénzügyi örökség: hogy a költségvetés visszatér-e az EKF előtti szintre, vagy van-e valamilyen lehetőség, hogy ezt növeljük? Én azt látom, vannak jelei annak, hogy ezt meg lehessen lépni. 

Van egy szervezeti örökség is, erről tárgyalunk most: hogy a VEB2023 szervezet magját az eddigiekhez hasonlóan külön lehet-e tartani a várostól, vagy hogy az önkormányzat hogyan szervezi a kulturális programjait? És persze jelentősen megnövekedett a kulturális infrastruktúra mérete, új intézmények jöttek létre, ezek működtetéséhez szükség van stábra. Ez most a fő feladat: az év végéig fel kell fejleszteni a szervezetet – és persze a költségvetést –, ami a következő öt évben működtetheti a kulturális életet. Fontos az is, hogy stratégiailag hogyan gondolkodunk, példának okáért a CODE megnyílik az év második felében, a várnegyed újra látogathatóvá válik 2026-ban, az élet tehát nem állt meg, a szervezetnek pedig fejlődnie kell, hogy ezzel lépést tudjon tartani.

A harmadik tényező pedig, ami 2008-ban igazán tetten érhető volt Liverpoolban, az érzelmi örökség. Az itt élők tényleg élvezték a kulturális pezsgést? Én azt hiszem, igen, az én tapasztalatom az, hogy az emberek elégedettek voltak mindazzal, ami történt, de hogyan lehet ezt az érzelmi többletet életben tartani, hogy a veszprémiek továbbra is járjanak múzeumba, moziba, támogassák a rendezvényeket?

Ha erre a három tényezőre tudunk építeni, akkor az Európa Kulturális Fővárosa program erős örökséget hagy maga után, ami pozitív irányba lendíti tovább a várost. 

Amikor legutóbb beszéltünk, elmondta, hogy Liverpool milyen hosszú távú hasznot tudott hajtani a 2008-as EKF-évből akár a turizmus, akár a gazdaság terén; arról viszont nem beszéltünk, hogy mit tettek az ünnepi év után annak érdekében, hogy mozgásban tartsák a kultúrát. Önnek azóta több EKF-projektre is közeli rálátása volt, tudna említeni néhány olyan jó gyakorlatot, amit Veszprémben is érdemes lenne fontolóra venni?

– Liverpool elég szerencsés volt. A lebonyolító szervezet, a Liverpool Culture Company (a VEB2023 ottani megfelelője) munkatársai önkormányzati alkalmazottakká váltak, ami meglehetősen szokatlan megoldás. Természetesen nem tudtunk mindenkit megtartani, hiszen nem volt szükség akkora méretű csapatra, a szervezet magját jelentő emberek viszont az önkormányzaton belül folytathatták a munkát a turizmus, a kultúra, a nemzetközi kapcsolatok terén. Ért minket balszerencse is, hiszen az EKF-évünk után jött a világgazdasági válság, majd váltás következett a kormányzatban és az önkormányzatban is, mindez igen rosszul érintette a városi költségvetést. 

Ezzel együtt Liverpool a sikerét az önkormányzat aktivitásának köszönheti, és annak, hogy a kulturális szektor finanszírozásában kevésbé volt érzékelhető a visszaesés; a város ugyan nem egymagában finanszírozza a kulturális intézményeket, de a hozzájárulása jelentős maradt. És most sincs ez másként: Liverpool volt a házigazdája a tavalyi Eurovíziós Dalversenynek, amit a 2008-as EKF-évben megnyitott arénában rendeztek meg. 

Egy másik dolog, amit Liverpool megtanult 2008-ban, hogy rá kell startolni a nagyszabású, szabadtéri, országos jelentőségű rendezvények szervezésére. Négy évvel az Európa Kulturális Fővárosa program után volt a Titanic elsüllyedésének századik évfordulója, amire nagyszabású szabadtéri rendezvénnyel emlékeztünk. Ez fontos, hogy gyakran – nem folyamatosan, de rendszeresen – rendezzük jól beazonosítható, márkaértékű nagy eseményeket, amikkel felhívjuk magunkra a figyelmet. 

– Mik lehetnek ilyen jól beazonosítható, márkaértékű lehetőségek, amiket Veszprém a zászlójára tűzhet a következő években?

– Azt hiszem, hogy a CODE – ami tudomásom szerint hamarosan megnyílik – egy nagyszerű lehetőséget jelent majd, mert még csak hasonló sem létezik Európának ezen a részén. Az ebben rejlő potenciál – például az iskolák és az oktatási tevékenység bevonásával –  Európa élmezőnyébe repítheti Veszprémet a tudományos-technológiai attrakciók terén. 

Az, ahogy a múzeumban és a börtönmúzeumban élnek a technológia adta lehetőségekkel a történetmesélésben, az nagyon modern megoldás. A börtönmúzeum koncepciója egészen kivételesen jó. Ez egy történelmi város, és ha a történelmiséget képes ötvözni az innovációval, akkor Veszprém a méretéből adódónál messze nagyobb fejlődésre képes. 

Érdemes odafigyelni a kerek évfordulókra, vagy az olyan lehetőségekre, mint a vár újranyitása lesz. Azt is tudom, hogy Veszprém további címek elnyerésére is pályázik. Az, hogy van egy narratíva, amit a városról el akarunk mesélni a következő tíz évben, az mindenképpen jó irány. Persze nem lehet minden évben EKF-szintű programdömpinget szervezni, de arra oda lehet figyelni, hogy a nyáron legyen egy-egy zenei fesztivál, vagy hogy a főszezonon kívül is történjenek olyan események, amik idecsalogatják a vendégeket és kicsalogatják az otthonaikból az itt élőket. 

– Ha már nyári fesztivál: éppen az Utcazene Fesztivál idején beszélgetünk. Volt ideje körülnézni a városban? Milyennek találja a programkínálatot?

– Ez az egyik oka, hogy most érkeztem, szerettem volna részt venni ezen a fesztiválon, mert azt gondolom – és ezt sokhelyütt elmondom Európában, meg otthon az Egyesült Királyságban is – ez egy egészen nagyszerű rendezvény. Egészen kivételes. Nagyon szeretem a hangulatát, a sokszínűségét. Tegnap, amíg az Olivától elgyalogoltam a Fotonig, találkoztam pár fiatal magyar sráccal, akik angol tengerész dalokat énekeltek, aztán később egy fúvós zenekarba botlottam ugyanott. A nagyszínpadon egy kiváló francia reggae banda szerepelt. Rendkívüli az, hogy a fesztivál mennyire biztonságos, mégsem jár tolakodó biztonsági intézkedésekkel. Az Utcazene nagyon jó példa arra, hogyan kell megrendezni egy olyan zenei programsorozatot, ami a teljes lakosságot bevonja, miközben nem arról szól, hogy mindenki részegre issza magát. A maga műfajában ez az egyik legjobb fesztivál, amit valaha láttam. 

Schöngrundtner Tamás
Szalai Csaba
további cikkek
Filmbemutatón az EKF öröksége: a régió fejlődése és a közös jövő építése Európa Kulturális Fővárosa Filmbemutatón az EKF öröksége: a régió fejlődése és a közös jövő építése Veszprém és a Bakony-Balaton régió számára az Európa Kulturális Fővárosa 2023-as cím elnyerése és megvalósítása mérföldkő volt, amely új lendületet adott a helyi közösségeknek és a kulturális életnek. Ezt a kiemelkedő évet és az általa elindított kezdeményezéseket egy átfogó dokumentumfilm örökítette meg, amelyet pénteken mutattak be elsőként a FOTON Audiovizuális Centrumban. A film és az azt követő panelbeszélgetés bemutatta, hogyan született meg az ötlet, milyen háttérmunka zajlott az események mögött, és milyen irányokban folytatódhatnak az EKF által elindított folyamatok. 2024. november 15. 23:25 A kezdeti bizonytalanság után valódi együttműködés jött létre – interjú Mike Friderikával, az EKF programfejlesztési igazgatójával interjú A kezdeti bizonytalanság után valódi együttműködés jött létre – interjú Mike Friderikával, az EKF programfejlesztési igazgatójával Dr. Mike Friderika nyolc éven át meghatározó szereplőként vett részt, már a kezdetektől, a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa programban, amely új alapokra helyezte Veszprém és a Bakony-Balaton régió kulturális életét. 2024. november 12. 17:26 Az egykori Dimitrov lesz Veszprém új turistamágnese Az egykori Dimitrov lesz Veszprém új turistamágnese Az egykori Dimitrov Művelődési Központhoz sok veszpréminek fűződnek kellemes emlékei. Az épület aztán évtizedekig csak púp volt az önkormányzat hátán, amit se kiköpni, se lenyelni nem tudtak a mindenkori városvezetők. Ki gondolta volna, hogy újra Veszprém kulturális életének vezérhajójává nőheti ki magát? Szerdán a polgármester körbevezette az egykor itt dolgozókat a leendő CODE tereiben. 2024. október 2. 22:28 Navracsics Tibor: ’Egy régió álma vagy egy álom régiója?’ Navracsics Tibor: ’Egy régió álma vagy egy álom régiója?’ A 2023-as év különleges mérföldkő volt Veszprém és a Bakony-Balaton régió számára: a város viselhette az Európa Kulturális Fővárosa címet. Ez a rangos elismerés nem csupán a kulturális programok gazdagságára és sokszínűségére adott alkalmat, hanem lehetőséget biztosított arra is, hogy a város és a térség újrapozicionálja magát mind a hazai, mind a nemzetközi porondon. 2024. szeptember 13. 11:41

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.