Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 27. Virgil
Veszprém
8°C
2024. november 27. Virgil
Veszprém
8°C

'Biztos vagyok benne, hogy a zene egy olyan ősi és ereinkben csörgedező dolog, ami a többségre nagyon nagy erővel hat.' – interjú Markó-Valentyik Annával

2024. november 24. 14:41 // Forrás: Kabóca Bábszínház
November 30-án mutatja be a Kabóca Bábszínház a Mennyei muzsika című adventi előadását, melynek megálmodója Ladányi Andrea Liszt Ferenc-, Harangozó Gyula- és Kossuth-díjas, érdemes művész. Ez alkalommal Markó-Valentyik Anna Junior Prima-díjas színésznő adott interjút.

Hogyan kapcsolódtál a történethez, és mit jelent számodra az előadás üzenete?

Alapvetően nagyon szeretem a karácsonyi ünnepkört, van is egy egyszemélyes betlehemes előadásom Éneklő Betlehem címmel. Nagyon szeretem ezt a történetet is. Nem ismertem a mesét, de nagyon tetszik a gondolat, hogy a zene megtartóereje és összekovácsoló képessége mennyire nagy és ősi. Abszolút tudtam hozzá kapcsolódni, hiszek is ebben. Amikor sok ember énekel együtt, engem mindig meghat. Ez hitet ad, hogy a világunk lehet attól szép, hogy mi összekapaszkodunk és egymással, egymásért működünk. Mind szakmailag, mind magánemberként mélységesen egyetértek abban, hogy sokkal többet kellene egymással foglalkoznunk és sokkal nagyobb empátiával kellene léteznünk a világban. Szerintem akkor előrébb tartana az emberiség.

Az előadás különleges hangulatot teremt a karácsonyi készülődés idejére. Számodra mitől lesz egy előadás igazán ünnepi és meghitt?

Igazán ünnepi és meghitt számomra az őszinteségtől és a nyugalomtól lesz. Az év ezen szakaszában inkább azt preferálom egy előadás kapcsán is, ha a nyugalmat, a békességet és az egymás felé fordulást hangsúlyozzák, nem pedig azt a mókuskereket pörgetik végig, amit egyébként is pörgetünk egész évben. 

Ladányi Andrea rendezőként, látványtervezőként és koreográfusként is dolgozott ezen az előadáson. Hogy élted meg a próbákat és az Andreával való közös munkát?

Andreával mi már rengetegszer dolgoztunk együtt, de egy dolog vele kapcsolatban egészen biztos: rendkívül felkészült. Pontosan tudja, hogy mit akar és iszonyatosan profi. Amik a keze alól kerülnek ki, nem mehetnek egy bizonyos szint alá és igazából nem is tudnak menni. Mire a színészek bekerülnek a képletbe már olyan szinten van a produkció, hogy garantált a minőség. Nagyon nagy örömmel dolgozom vele és minden alkalommal tudok tőle újat tanulni. Nagyon megtisztelő, hogy egy ilyen kaliberű alkotóművésszel dolgozhatok együtt és közben tanulhatok is tőle.

A Mennyei muzsika zenei világa különösen fontos szerepet játszik a darabban. Szerinted miért hat másként egy zenés darab a nézőkre, mint a próza?

Nem tudom ennek pontosan a tudományos hátterét, de biztos vagyok benne, hogy a zene egy olyan ősi és ereinkben csörgedező dolog, ami a többségre nagyon nagy erővel hat. A hatásossága és az összekovácsoló ereje összehozza az embereket. Szerintem sokan zsigerileg szimpatizálnak a zenével. Egy mindenkiben lüktető ritmus, dallam és harmónia igénynek tesz eleget egy jó zenés előadás.

A darabot fiatal közönségnek ajánlják, 4 éves kortól. Milyen kihívásokkal szembesülsz a gyerekeknek szóló előadásokban, és mi az, amit a legjobban szeretsz ezekben a produkciókban?

Gyerekeknek játszani mindig nagy öröm, de ugyanakkor hatalmas felelősség is. Akkor van probléma, ha az alkotók nem veszik figyelembe azt, hogy hány éves korú embereknek alkotnak. Mást kell csinálni egy háromévesnek, mást kell egy ötévesnek, másra van szüksége egy nyolc vagy egy tizenkétévesnek. Ha tudjuk, hogy milyen korosztálynak alkotunk és ennek mik a kritériumai, szakmai fortéjai, akkor a gyerekek élvezik az előadást. Ha nem nézik azt, ami a színpadon történik, túlzsizsegnek, esetleg hangoskodnak közben, akkor sem a gyerekekkel van a probléma, hanem az alkotók lőttek be rosszul valamit. Én nagyon szeretek nekik alkotni. Rögtön reagálnak, így sokkal hamarabb szembesül a színész a hibákkal, mint felnőtt közönségnél. „Ez mi? Menjünk haza! Ez ijesztő volt! Szomjas vagyok!” ... Ha jó mindaz, amit látnak, akkor ezekkel nem fognak huzamosan foglalkozni. Emellett számomra teljesen egyértelmű, hogy hatalmas felelősség nekik alkotni. Nem szabad őket alábecsülni. Szerintem óriásit téved az, aki egy nagyon cuki, kedves, harsány, didaktikus valamit visz fel a színpadra. Belőlük lesz a jövő értő és nemcsak színházfogyasztó, de mindent működtető társadalma. Nem mindegy, hogy a gyerekek min nőnek fel, hogy mit tekintenek evidenciának és alapvetőnek. Nagyon örömteli dolog valami minőségit létrehozni nekik. Ilyenkor büszke vagyok a választott szakmámra, ugyanakkor mélyen szégyenkezem, amikor olyan mondatokat hallok előadásaink után, hogy „ilyet még nem láttunk, hogy figyeltek a gyerekek”, „milyen érdekes volt, hogy nem szájbarágós”, „ez igazi színház volt”, „a mi gyerekeink nem ilyenhez szoktak”.

Mi az az üzenet, amit szeretnél, hogy a nézők haza vigyenek az előadás után?

Azt hiszem azt, hogy van visszaút. Sokszor romlanak el a dolgok, vagyis a Mennyei muzsika kottájának papírszeletkéi szanaszét repülnek. Az emberek már nem figyelnek oda magukra, egymásra, nincs békesség, harmónia. Szomorú, de gyakran megesik. De az a fontos, hogy van visszaút. Ez nagyon fontos üzenet. Azt gondolom, vannak jóvátehetetlen bűnök. De nem minden az. Ha újra kinyitjuk a szívünket és a fülünket, megtaláljuk egymást, a békét, a mennyei muzsikát. De ahhoz bátraknak kell lennünk; akarnunk kell jobbnak lenni magunkhoz és egymáshoz.

Fotó: Toroczkai Csaba

vehir.hu
további cikkek
A közönség segítségére is szükség lesz ahhoz, hogy visszaszerezzék a hangszereket a majomzenekartól Kabóca Bábszínház A közönség segítségére is szükség lesz ahhoz, hogy visszaszerezzék a hangszereket a majomzenekartól Szombat este mutatták be a Kabóca Bábszínház legújabb zenés, interaktív előadását, A tenger ünnepét. A kétszereplős darab a brazil tengerpartra repíti el a kicsiket és nagyokat, ahol a ünnepség nem várt fordulatot vesz és csak a közönség segítségével lesz lehetőség visszaszerezni a hangszereket a majomzenekartól, hogy elénekelhessék az égi dalt. Ott voltunk a főpróbán, cikkünkben pedig megmutatjuk az előadás hangulatát. 2024. október 27. 1:12 Markó Róbert: Abban a színházban hiszek, ami gondolkodik a világról Markó Róbert: Abban a színházban hiszek, ami gondolkodik a világról Markó Róbert lassan egy éve vezeti a veszprémi Kabóca Bábszínházat, 2023. októberében nevezték ki, azután, hogy az előző vezető, Szőke Kavinszki András felmondott. Markó Róbertet a társulat kereste meg és közös gondolkodásra invitálta, amelynek következtében végül megpályázta az igazgatói posztot. Beszélgetésünkben szó esett arról, mi a Kabóca ars poeticája, milyen missziói vannak, és hogy melyek azok a művészi attribútumok, melyekre sokan kételkedve, esetleg elítélően tekintenek. Markó Róbert közvetlenül az évadnyitó társulati ülés után fogadott bennünket. 2024. szeptember 23. 21:47 A következő évadban a Kabóca Bábszínház lesz a világ közepe A következő évadban a Kabóca Bábszínház lesz a világ közepe Kedd délelőtt tartották meg az évadnyitó sajtótájékoztatót a Kabóca Bábszínház új épületében, a Deák Ferenc utcában, ahol az elmúlt év sikereit összegezték, illetve a jövőbeni tervekről is szó esett. 2024. szeptember 3. 16:40 Hacacáré és csimbammbumm az idei Kabóciádén is Hacacáré és csimbammbumm az idei Kabóciádén is Habakuk király és Boróka királyné újra megjelent Veszprémben, ez pedig azt jelenti, hogy idén is elkezdődött a Kabóciádé fesztivál, immáron harmincegyedik alkalommal. Ami a felnőtteknek a VeszprémFest, a kortalanoknak az Utcazene, az a gyermekeknek és családoknak a Kabóciádé, ráadásul idén új helyszínen. 2024. június 29. 11:06

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.