Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Nem kérünk többet a „mai fiatalokból”

2024. december 1. 21:12
De igen, a fiatalokból természetesen kérünk, és akkor most áttérek egyes szám első személyre, mert más nevében nem beszélhetek, de bizonyára nemcsak én tapasztalom, hogy a „mai idősek” – persze nem mindenki, de akkor maradok én is az általánosításnál – folyamatosan lenézik a fiatalabbakat. Teszik ezt úgy, hogy valószínűleg a maguk módján ők pont ugyanolyanok voltak fiatalon, mint a mostaniak.

Nemrég egy nyilvános rendezvényen ültem, ahol a vendég egy idősebb ember volt, aki nem mulasztotta el felhívni a figyelmet húsz percenként arra, hogy a mai fiatalok már azt sem tudják, mi az a… Teljesen mindegy, milyen szó következett ezután, még mindig ott tartunk, hogy az általánosítás, a korosztálybéli megkülönböztetés napirendi pont.

Felsorolni is nehéz lenne, mennyivel másabb ma fiatalnak lenni, mint mondjuk a hatvanas, hetvenes, de még a nyolcvanas, kilencvenes években is, nem kérdés, hogy a technológiai vívmányok okán más jellegű felkészültség szükségeltetik egy fiatal részéről.

Összehasonlítani nyilvánvalóan felesleges lenne, melyik az életrevalóbb tudás: az, hogy tudjuk, mit jelent a csoroszlya szó, vagy az, hogy az interneten csukott szemmel meg tudjuk venni azt a jegyet, ami majd két nap múlva szükséges lesz utazásunk során, és ahol majd végül mi segítünk az időseknek jegyet venni, mert nem működik az „offline” jegyautomata. Ez nem irónia volt részemről, szerintem is szép szó a csoroszlya, de úgy vélem, nem a fiatalok tehetnek arról, mibe születtek bele, és a „telefonnal a kezében született” és hasonló megjegyzések sem helytállóak, hiszen Wass Alberttől tudjuk: „hogy meztelenül jöttél erre a világra és meztelenül térsz belőle vissza.”

Mégis egyfolytában azt tapasztalom, hogy sok idős bátran, magas lóról letekintve nézi le a fiatalabbakat, arról nem is beszélve, hogy ezzel saját unokáikról is bujtatott véleményt mondanak, vagy esetleg épp nekik jár a tisztelet, mert kivételek? Nem tudom. Az biztos, hogy egyre nehezebben fog a fiatal a tapasztalt, idősebb felé fordulni, ha folyamatos a feszültség a két fél között, s ezzel csak megint a generációs szakadék fog nőni.

Nem kérdés, hogy az emberi „badarság” nem korosztály kérdése, úgy vélem, fordulhatnánk egymáshoz nagyobb bizalommal. A fiatal például megkérdezhetné, milyen volt régen, amikor nem volt Facebook, majd odafigyeléssel végighallgathatná a választ a régi időkről. Míg az idős megkérhetné a fiatalabbat, hogy segítsen neki regisztrálni rá…

Szabó Eszter
további cikkek
Mit tud a dubai csoki, amit más nem? - Marketinget legfőképp Hétvezér Mit tud a dubai csoki, amit más nem? - Marketinget legfőképp Valamit rosszul tudtunk a marketingről. Amikor már komplett tudományterületté nőtte ki magát a közgazdaságtanból az, hogy egy terméket megszerettessenek a vevőkkel és minden szelet csokoládé eladására külön stratégiát is alkotnak az irodaházak minimalista stílusában berendezett tárgyalóiban a marketingcsapat fiatalosan dinamikus tagjai, akkor az ember olyan értetlenül áll a dubai csoki népszerűsége előtt, mint John Travolta a Ponyvaregény mémmé vált jelenetében. Hiszen egy óriásplakáton sem köszön vissza, egy televíziós reklám sem szól arról, de még a Youtube-videók elején sem idegesít tizenöt másodpercen keresztül az a bejátszás, hogy milyen jó ez a tejcsokiba burkolódzó pisztáciakrémes tahinises – pirított török cérnametéltes – arab édesség-csoda. 2024. december 19. 15:49 Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Hétvezér Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Figyelem! A következő tudósítás egyelőre egy meg nem történt sajtótájékoztatóról szól. Viszont a Tisza párt háza táján az elmúlt napokban nyilvánosságra került hangfelvételekből és az azokra adott magyarpéteri reakciókból kiindulva egyáltalán nem biztos, hogy a közeljövőben ne válna mindez valósággá. Véleménycikk. 2024. november 17. 21:18 Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Hétvezér Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Biztos rengeteg előnye van annak, amikor telefonos reklamáció során nem élő ember, hanem egy gép végzi el a kevéssé kellemes munkát, hiszen őszintén, ki ér rá naphosszat panaszokat hallgatni, ha nem egy gép. De vajon hogyan lehet kiállni a véleményünkért, amikor nem is érti, amit mondok? Útmutató (a negatív példa is példa) ahhoz, hogyan őrizzük meg a hidegvérünket egy ilyen esetben. 2024. november 3. 17:55 Minek nevezzelek? Hétvezér Minek nevezzelek? A köztereknek van egy hivatalos neve, de néha a köznyelv felülírja ezeket és általában az utóbbi nyer. Veszprém egyik lépcsőjénél pár év múlva kiderül, hogy valóban törvényszerű-e mindez. 2024. október 20. 23:06

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.