Császi Marianna, diplomás business coach, MBA szakközgazdász, ebben a fejlődési folyamatban támogatja az ügyfeleit, hogy megoldásokat találjanak a mindennapi életükben felmerülő kihívásokra.
Marianna a Pannon Egyetem Business Coaching szakon szerezte coach képesítését és jelenleg az ELTE ÁJTK-n folytatja tanulmányait. Véleménye szerint a szakmához szükséges, valódi tudás megszerzése sokkal többet jelent annál, mint amit egy hétvégi tanfolyam vagy pár órás képzés nyújtani tud. „Sajnos a coaching szakmát sok olyan ember űzi, aki pár órás hétvégi tanfolyamon szerezte a tudását és ez derogálja a szakmát. Szerencsére már több egyetemen is elindult posztgraduális képzés, ami biztosít egy olyan háttértudást, amellyel bátran lehet erre a segítő szakmára eredményesen vállalkozni. Nagyon fontos, hogy kitől tanul az ember. Egy egyetemi oktató, aki kutatásszerűen foglalkozik az adott területtel, olyan tudást ad át, amely nemcsak gyakorlati tapasztalatokon, hanem tudományos alapokon is nyugszik” – mondja. Ez a szemlélet biztosítja, hogy Marianna coaching tudása nemcsak a napi tapasztalatokkal, hanem mélyreható elméleti háttérrel is alátámasztott.
A coaching azok számára nyújthat segítséget, akik érzik, hogy változásra van szükségük, és bátran felvállalják, hogy támogatással nagyobb valószínűséggel és hatékonyabban képesek azt elérni. „Mindazoknak ajánlom, akik változtatni szeretnének az életükön, nyitottak arra, hogy elfogadják a coach kérdéseit, megvizsgálják az élethelyzetüket olyan aspektusból, amelyből a hétköznapok során nem szoktunk vizsgálódni. Emellett hasznos azok számára is, akik mélyebb konfliktusokkal küzdenek, amelyek nyomasztják őket, és szeretnék ezeket feloldani. Számukra a páros coaching a megfelelő.” – fogalmazza meg Marianna.
A témát illetően a coaching „szinte bármivel” – ami nem igényel pszichológus kompetenciát- foglalkozik, mert ez a beszélgetés nem szakmai tanácsadás. Az emberi kapcsolatok, az életben betöltött szerepeink, motivációnk, céljaink oldaláról közelítünk. A coaching jövő orientált és megoldás központú.
„Ha nagyon egyszerűen kellene megfogalmaznom, hogy mi a különbség a coaching és a terápia között, akkor ezt a határvonalat tudnám húzni: a coaching a megoldásra fókuszál, nem a múlt és gyökérok analízisével foglalkozik. A múlt és a probléma gyökéroka annyiban fontos, hogy megértsük a jelenlegi helyzetet.”
Fontos azonban kiemelni, hogy a coaching nem helyettesíti a terápiát: „A coaching nem pszichológiai kezelés. Ha valaki pszichológiai problémákkal küzd, természetesen az a helyes, ha más szakemberhez fordul, hiszen a coaching célja az előrelépés és fejlődés támogatása, nem feladata a terápia.”
Marianna egy nyolc alkalomból álló coaching folyamatot javasol az egyéni és a páros coaching esetében is, ennyi idő alatt jelentős eredmények érhetők el.– mondja Marianna. Azonban sok ügyfél visszatér még a folyamat után is, mert a támogató közeg pozitív hatással van rájuk. Sokan azért választják ezt a formát, mert az egy órás foglalkozások során valóban csak róluk szól minden; valaki figyel rájuk, meghallgatja őket, és megértéssel és empátiával támogatja őket – ami a mai, rohanó világban gyakran hiányzik.
A coaching sikerességének kulcsa Marianna szerint a kliens aktív részvétele és nyitottsága. Kiemeli, hogy ez akkor hatékony, amikor valaki saját elhatározásából érkezik, mert változtatni szeretne. „A vállalati környezetben más a helyzet; amikor valakit irányítottan küldenek, hogy dolgozzon a kommunikációján vagy együttműködésén, nem mindig befogadó az illető. Ilyen esetekben hármas megbeszélés keretében tisztázzuk a vezető elvárásait is, így közös célokat állítunk fel” – mondja Marianna, rávilágítva, hogy a belső motiváció a coachingban elengedhetetlen.
„Van a coachingban két dolog, amit nagyon fontosnak és hasznosnak tartok. Az egyik alapelv az, hogy mindenki a saját élete legjobb tudója. Senki nem tudhatja az ügyfélnél jobban, hogy az ő életéhez mi passzolhat, neki mi lehet a legjobb. Pontosan ezért, én nem adok tanácsot, nem ötletelek, mert nincs arra semmi garancia, hogy ami nekem jó az ügyfélnek is jó lesz.
A másik alapelvnek mondott dolog pedig az, hogy nem vagyunk a múltunk rabszolgái. Ha kitalál az ügyfél valamit, kipróbálja és nem úgy alakul a helyzet, másképpen reagál a környezete, mint amire számított, akkor nincs semmilyen kényszer arra vonatkozóan, hogy azt az irányt kell követni, mert egyszer úgy döntött. Bennem nincsen semmilyen elvárás, hogy tartani kell az ügyfélnek magát mindenáron egy tervhez vagy célhoz. A fejlődési folyamat velejárója, hogy változik a szemlélet és ezáltal a korábban kitalált megoldás később már nem lesz vonzó.”
„A coaching szorosan kapcsolódik a tanuláshoz és a tanításhoz, hiszen az ügyfél témájától függően beszélünk a személyiségtípusokról, a viselkedésformákról, a játszmákról, a SMART célokról, az időmanagement módszerekről, a motivációs elemekről. Sokszor már megértés is előre viszi az ügyfelet: megérti azt, hogy annak pontos oka van, hogy a másik embernek miért van szüksége 10 perc nyugalomra mielőtt el tudja mondani a véleményét, miért lesz feszült valaki, ha már hétfőn a hétvégét akarjuk vele óráról-órára megtervezni, miért nem látja valaki rögtön a számokat és a tényeket. Sokat javít a kapcsolatainkon, amikor megértjük, hogy a másik viselkedése mögött egy másik személyiségtípus áll.
A párkapcsolat és a szülő-gyermek kapcsolat fejlesztésében érdemes a coachingot mindkét fél részvételével lefolytatni, hiszen itt az áll a középpontban, hogy a felek megértsék egymást, közös célokat tűzzenek ki. Ez nyilván nem azt jelenti, hogy egyedül nem lehet eredményeket elérni. „Ha valaki változtat a saját viselkedésén, az kihat a kapcsolatra is. A partnere reakciói szinte biztosan módosulnak majd, mert nem ezt szokta meg. Egy változás a kommunikációban vagy viselkedésben máris kölcsönhatást vált ki” – magyarázza Marianna.
A coach és az ügyfél kapcsolata egy olyan bizalmi és támogató közegben bontakozik ki, amelyben az ügyfél őszinte önmagához és elkötelezett a változás iránt. A coaching az egyenrangúság jegyében történik: „Nem mondom meg az ügyfélnek, mit tegyen; abban segítem, hogy saját maga fogalmazza meg, mi a következő lépés az életében. Hiszen én nem élem az életét, és nem tudok az ő valóságára szabott megoldásokat kínálni. Ehhez kell egy bizonyos fokú bátorság és elszántság az ügyfél részéről.”
A coach támogatja az ügyfelet a strukturált gondolkodásban és a tervezésben kérdésekkel, behoz olyan aspektusokat és módszereket, modelleket, amelyek segítik az ügyfelet az előrehaladásban. Ez a Marianna felelőssége. Az ügyfélé pedig az, hogy a cselekvési fázisban a saját terveit meg is valósítsa, tehát az eredményt, a változást ő éri el és ő érte a felelős.”