Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Elveszettnek hitt magyar fotósorozat került elő Londonban, köztük reformkori veszprémi emberek képeivel

2025. március 18. 14:41
Több mint százötven évig azt hitték, hogy elvesztek azok a magyar fotók, amik még az 1862-es londoni világkiállításra készültek. Tiedge János fényképeit viszont most a londoni Victoria & Albert Múzeum archívumában megtalálták, amikor elkezdték digitalizálni azt. A fotósorozat amellett, hogy bemutatja az akkori magyar népviseletet, árulkodik hazánk társadalmi rendszeréről is. A képek már Budapesten a Néprajzi Múzeumban vannak egy időszaki kiállítás keretében, köztük tizenkilencedik századi veszprémi emberek fotóival.

A fotográfia és a világkiállítás a 19. század második felében a modernitás két jellegzetes önkifejezési formája, médiuma volt. Kölcsönös szerepüket jól mutatja az 1862-es londoni világkiállítás, amelynek szerény magyar szekciójában Tiedge János népviseleteket ábrázoló színezett fényképei is magukra vonták a figyelmet. Ezek a felvételek a magyar művelődéstörténet legkorábbi fotográfiai emlékanyagához tartoznak, ám eddig csak hírből voltak ismeretesek. Nemrégiben kiderült, hogy az elveszettnek hitt képek egy része mégiscsak fennmaradt. Felfedezésüket a londoni Victoria & Albert Múzeum nyilvántartásának digitalizációja tette lehetővé. A felvételek első „szereplésük” után 164 évvel most újra láthatóak – kölcsönzés jóvoltából elsőként Budapesten. A szenzáció újabb felfedezést szült: a képek alapján bebizonyosodott, hogy a Néprajzi Múzeum is rendelkezik a Tiedge-féle felvételek egy részleges másolati sorozatával. A Victoria & Albert és a Néprajzi Múzeum anyaga kiegészíti egymást, így ez a kiállítás a két forrás alapján a Londonban egykor szerepelt képek mintegy kétharmadát tudja bemutatni eredetiek és korabeli másolatok alapján.

Fontos megemlíteni, hogy a Londonban kiállított viseleti fényképek egy különös, várakozásokkal teli periódusban készültek. Az 1848-49-es forradalom és szabadságharcot követő önkényuralom dermedtségének évtizedét 1860 októberétől rövid alkotmányos időszak követte szabad véleménynyilvánítással, országgyűlési választásokkal. Az ország a nemzeti kultúra lázában égett: aki csak tehette, magyar ruhában járt, magyar zenét hallgatott. A nemzeti intézmények adóforintok hiányában a társadalom áldozatkészsége jóvoltából kezdtek éledezni s megerősödni. Ennek köszönhető, hogy az Osztrák Császársághoz tartozó – önálló államként nem létező – Magyarország a londoni világtárlaton mégiscsak megmutathatta magát. A színezett fényképek pillanatképet adtak az alföldi és dunántúli polgárok, parasztok, uradalmi béresek és vármegyei szolgák változatos és sokszínű viseletéről, s ezáltal maga a nép lett az, amely megjelenített egy országot a nagyvilág színpadán.

A sorozat több fényképe városi polgárokat, nemeseket örökített meg. Öltözködésük a korszak nemzeti divatjátköveti: erről árulkodik szakáll és bajusz, magyar nadrág és csizma, a ruhadarabokat díszítő gazdag zsinórozás. A nemzeti öltözködés a politikai egység és ellenállás demonstrációjaként indult. A régi ábrázolásokon megjelenő ruhák megidézésével és a ruhadarabok névadásával a magyar történelem előtt kívánt tisztelegni. Függetlenedni akart a divat állandó változásaitól, azonban rövid idő alatt maga is azzá vált: fokozatosan a sajtó, illetve az újabb és újabb ruhadarabokat tervező szabómesterek irányítása alá került.

Öltözködés és politikai állásfoglalás szoros kapcsolatát mutatják azok a felvételek, amelyek elkészítését szintén hazafias ügynek tartották támogatói. Ennek a fényképnek a helyi szervezői között a Hunkár, a Rosos és a Véghely nemesi családnevek olvashatók. Ők generációkon keresztül fontos szerepet játszottak Veszprém és a vármegye történetében, az 1848–1849-es szabadságharcban és az 1859–1862 közötti nemzeti mozgalmak idején is.

vehir.hu
további cikkek
Papírra vetették a veszprémi amatőr költők szárnypróbálgatásait kultúra Papírra vetették a veszprémi amatőr költők szárnypróbálgatásait Antológiát jelentetett meg a Veszprémi Művészetek Háza a Költőtoll Irodalmi Kör amatőr szerzőinek verseiből. tegnap 12:24 Grace és Gloria: A szeretet mentőöve a halál árnyékában kultúra Grace és Gloria: A szeretet mentőöve a halál árnyékában Tom Ziegler amerikai drámaíró műve különös érzékenységgel beszél az elmúlásról, a gondoskodás szerepéről és arról, hogyan képes két idegen ember egymás lelki támaszává válni a legnehezebb pillanatokban. Az előadás Grace, az idős parasztasszony és Gloria, a New Yorkból hazatérő, nagy karriert befutott önkéntes szociális munkás kapcsolatát mutatja be – két élet találkozását, amelyet a halál közelsége tesz még élesebbé és még emberibbé. Az előadás bemutatója december 13-án lesz a Veszprémi Petőfi Színházban, a darabot Máté P. Gábor rendezte. 2025. december 12. 22:35 Jazz, ami felemel, de a bánatban is velünk marad, mégis, kétszer nem szól ugyanúgy Life&Style Jazz, ami felemel, de a bánatban is velünk marad, mégis, kétszer nem szól ugyanúgy Azt gondoljuk, hogy ismerjük a jazzt? A zenészek közti titkos összekacsintásokat, a füstös klubokat, a dallamokba rejtett érzelmeket? Aligha! Borbély Mihály, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas jazz-zenész megtanított rá, hogy ez a műfaj valójában nem misztikum, hanem a legőszintébb emberi gesztusok zenévé formálása, ahol kétszer nem tudnak eljátszani ugyanúgy egy dalt sem, még a legnagyobb zenészek sem. 2025. december 12. 1:26

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.