A „két keréken száguldó cirkusz”
Weingartner Balázs a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatósági elnökeként olyan projekteket irányít, amelyek hosszú távon meghatározzák hazánk sport- és gazdasági fejlődését. Ahogyan sokan emlegetik, „multifunkcionális ember”, aki mindig a jövőbe tekint.
„Hiszek abban, hogy a sport nem csupán versenyzés, hanem olyan erő, amely országokat, közösségeket és generációkat köt össze. Amikor felismerjük ezt a lehetőséget, akkor már nem kérdés, hogy érdemes érte küzdeni” – vallja Balázs, aki ezt a filozófiát követve érezte úgy, hogy Magyarország autóipari jelenlétét kihasználva a motorsport is új lendületet kaphat.
Nemzetközi kapcsolatai, stratégiai látásmódja és kivételes tárgyalási képessége révén elérte, hogy hazánk ismét felkerüljön a világ motorsport térképére.
„A cél az, hogy Magyarország motorsport-nagyhatalommá váljon. Ez egy hosszú út, amely rengeteg munkát, türelmet és kitartást igényel. Az első lépés az volt, hogy visszahozzuk a MotoGP-t, de az igazi siker akkor érkezik el, amikor a következő generációk is profitálnak ebből a lehetőségből.”
A háttérből magasba emelni a Veszprém-Balaton régiót
A világbajnok Talmácsi Gáborral az első másodperctől kezdve teljes összhangban, egymást támogatva küzdenek a célokért, folyamatos kapcsolatot teremtve a sportág jogtulajdonosával, a Dornával.
„Eleinte kevesen hittek a projektben, de amikor a siker egyre közeledett, mindenki a részesévé akart válni. Tudtuk, hogy ez nem lesz egyszerű. A kétkedés mindig ott van, amikor valami nagyot akarunk alkotni, de mindig is hittünk abban, hogy ha elég keményen dolgozunk, akkor a háttérből magasba emelhetjük a Veszprém-Balaton régiót.”
A nemzetközi motorsport egyik új fellegvára a kajári Balaton Park Circuit lesz, amely egyedülálló lehetőséget kínál a versenyek megrendezésére. A Superbike Világbajnokság (World Superbike Championship, WorldSBK) július 25-27-i állomása a pálya lesz, majd 2025. augusztus 22-24. között a MotoGP mezőnye is ellátogat a ringre.
„A sportban és az életben is az a legfontosabb, hogy ne csak nézői legyünk a történéseknek. Az embernek mindig keresnie kell a lehetőségeket, hogy alkosson, építsen, motorja legyen a rendszernek: ezt az elvet követem minden egyes nap.”
„Ennél is fontosabb azonban a víziónk. Olyan helyet szeretnénk teremteni, amely nemcsak a jelen versenyeinek ad otthont, hanem a jövő tehetségeinek is. Eltökélt célunk, hogy a MotoGP-ben is hasonló szenvedéllyel várják a versenyzők a Balaton Park Circuit kihívásait, mint a Forma–1-ben a Hungaroringét.”
Motorsport, kézilabda, labdarúgás
Weingartner Balázsnak szívügye a kézilabda is, hiszen szülővárosának, Veszprémnek a sportélete mindig kiemelt fontossággal bírt számára. Az Építők Sport Egyesület elnökeként vállalta, hogy új lendületet ad a klubnak, és támogatja dr. Bartha Csaba, a Veszprém Handball Team Zrt. vezérigazgatójának előremutató reformjait.
És ha már a sportoknál tartunk, Weingartnertől a futball sem áll távol; egy olyan ember, aki ennyi területen bizonyítja vezetői képességeit, előbb-utóbb itt is meg fog jelenni, hiszen számára minden kihívás lehetőség maradandót alkotni.
„A sport örökség, amelyet nemzedékek formálnak tovább. Nem elég csak megálmodni a jövőt – tenni is kell érte. Mi most megtettük az első lépéseket, de az igazi siker az lesz, ha azok, akik utánunk jönnek, még magasabb szintre emelik mindazt, amit elkezdtünk.”
A MotoGP magyar világbajnoka, Talmácsi Gábor már kipróbálta a pályát
Akár 320 kilométer per órás sebességgel is megérkezhetnek a MotoGP és a Superbike versenyzői a Balaton Park Circuit főegyenesébe, a pálya mégis inkább a technikásabbak közé tartozik a gyorsasági motorversenyek sorában. Talmácsi Gábor, a MotoGP 125 köbcentis kategóriájának 2007-es magyar világbajnoka már kipróbálta a balatonfőkajári aszfaltcsíkot, az első benyomása alapján pedig a dinamikus, új generációs pályák közé sorolja. A versenyzők az óramutató járásával ellentétes irányban köröznek, tehát több balkanyarral fognak találkozni. Hogy ez kinek kedvez majd, Talámácsi Gábor szerint teljesen versenyzőfüggő, valakinek az ilyen, másoknak inkább a jobbos irányú pályák fekszenek. Nézői szempontból sokkal fontosabb, hogy az élményt nem csak a sebesség és a várható test testelleni küzdelmek fokozzák majd, hanem a pálya sík elhelyezkedése miatt jól belátható szinte minden kanyarkombináció, ami tovább fokozza a helyszínen az izgalmakat.
A magyar nagydíj a MotoGP versenynaptárában a tizennegyedik helyen szerepel az idényben, érdekesség, hogy Talmácsi Gábor ugyanúgy a 14-es rajtszámot viselte, amikor 2007-ben felért a csúcsra a saját kategóriájában.
És hogy mi a különbség a Superbike és a MotoGP versenygépei között? Talmácsi Gábor technikai gyorstalpalón keresztül magyarázza el, hogy amíg a MotoGP-ben teljes egészében prototípus motorok versenyeznek, amik a legmagasabb technológiával vannak felszerelve, mondhatni a motorozás Forma-1-ét képviselik, addig a Superbike az utcai sportmotorok versenye lesz. Gyakorlatilag ezeknek a motoroknak az alapjait megtaláljuk a kereskedésekben is. Jó bizonyíték arra, hogy a Superbike-nak mekkora népszerűsége van a motoros társadalomban, a versenyhétvégét követő héten kimutatható, hogy az üzletekben nagyobb az érdeklődés az olyan típusok iránt, amik azt megelőzően futamot nyertek a Superbike-ban.