Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 5. Vilma
Veszprém
6°C
2025. december 5. Vilma
Veszprém
6°C

Veszprém belvárosa – volt, van, lesz… II.

2025. május 15. 15:06
Az elmúlt évek fejlesztései látványos változásokat hoztak a belvárosban, de továbbra is vannak olyan területek, ahol még nyitott, merre fejlődik a városrész. Ilyen a Balaton Bútorgyár egykori belvárosi telke, azaz a jelenlegi Gyárkert és környéke is. E terület sorsát egy nemzetközi projekt, a leromlott állapotú iparterületek revitalizációjával foglalkozó Interreg Duna Régió – NONA program vizsgálja, kutatja.

Előző cikkünkben írtunk arról, hogy Veszprém belvárosa az évek óta zajló fejlesztések nyomán lépésről lépésre újul meg és szépül, hogy minél élhetőbb –
emberközpontú, fenntartható és modern – életteret biztosítson mindazoknak, akik Veszprémet választják otthonul, munkahelyül, a tanulmányaik vagy éppen a kikapcsolódás miatt. Ugyanakkor a belváros keleti peremén található, egykori iparnegyed emberléptékű hasznosításához sok még a teendő. Ahhoz, hogy a fejlődés iránya kijelölhető legyen, meg kell találni a területhez és az igényekhez legjobban illeszkedő funkciót, vagy funkciókat. Ebben segíthet a terület múltjának és jelenének, az adottságainak és lehetőségeinek, a környezetéhez való viszonyának, a városszövetbe való illeszkedésének az ismerete. Ehhez kíván hozzájárulni ez a sorozat is.

Az előző írásunkban megkezdett történeti áttekintés során a Völgyikút Ház környékétől és a Kossuth utca felső részétől indulva, a buszpályaudvaron és a
vásárcsarnokon keresztül, nyugatról kelet felé haladva eljutottunk a volt iparnegyed kérdéses részéhez, ami a jelenleg Gyárkertként üzemelő terület és környéke a Balaton Plázával és a parkolóval, valamint a benzinkúttal és a volt SZMT-székházzal, északi irányban pedig nagyjából az Autóbuszpályaudvar mögött található Hársfa óvodáig nyúlik. Kezdjük az óvoda területének a történetével!

A buszpályaudvartól keletre, a jelenlegi Hársfa óvoda helyén, egészen az államosításig hatalmas területen nyújtózkodott a nagy múltú Angeli család birtoka – kertészete, legelője, szántója – a Faipar szomszédságában. Ezt követően a major területén Napközi Otthonos Óvoda létesült, amely kezdetben a szomszédos faárugyár, vajgyár, tejgyár és a nyomda dolgozóinak gyerekeit, majd a körzethez tartozó gyerekeket fogadta. Az intézmény ma már a vidékről busszal Veszprémbe dolgozni járók gyerekeit is fogadja. Jelenlegi nevét az udvarán található, több mint 100 éves hársfáról kapta.

Vasútállomás és a sínpályák elbontás előtti időszakban. Vasútállomás és a sínpályák elbontás előtti időszakban.

A mai belváros legkeletibb pontján álló Balaton Pláza és a parkoló az egykori Veszprém-Belső vasútállomás területét foglalja magába. A 20. század elején
nyilvánvalóvá vált, hogy a város gazdasági és ipari fejlődéséhez nélkülözhetetlen a Győr-Veszprém-Dombóvár helyiérdekű vasútvonal meghosszabbítása a Balatonig. A Veszprém-Külsőt a városon át Balatonalmádival összekötő szakaszt 1909-ben adták át, majd az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció nyomán 1972-ig több lépésben megszüntették előbb a személyszállítást, majd 1974-re az áruszállítást is teljesen felszámolták. A belső állomás épülete – mint ipari műemlék – ma is áll a Pláza és a Gyárkert közötti parkoló oldalában, és szolgáltatói funkciót lát el. A vasútállomás területe a vonatközlekedés megszüntetése után egy időre KRESZ-oktatópályának adott helyet, majd benzinkút és parkoló létesült a helyén.

Az elbontott Vasútállomás területén Kresz-oktatópályát alakítottak ki. (1974)Az elbontott Vasútállomás területén Kresz-oktatópályát alakítottak ki. (1974)

A vasútállomás szomszédságában üzemelt 1896-tól 2007-ig a más telephelyen jelenleg is működő Balaton Bútorgyár, amelyet korábban neveztek Faiparnak, Faárugyárnak, Szigeti Faárugyárnak is és amely 1975 óta viseli jelenlegi nevét. A gyárat a millennium idején alapította egy veszprémi kereskedőcsalád (Stern Hermann és fiai). A vasút szomszédsága ideális hely volt a szállítási költségek csökkentése szempontjából. A gyártáshoz az alapanyagot a bakonyi erdők biztosították. A gyár folyamatosan bővült és fejlődött, túlélte mindkét világháborút és az államosítást. 1978-tól már a mostani Házgyári úti telephely is üzemel, ahová 2007 elején költözött ki végleg a gyártás. Veszprém önkormányzatának 2021-ben nyílt lehetősége megvásárolni a több mint 2,2 hektáros terület. Az Európa Kulturális Fővárosa 2023 programsorozathoz kapcsolódva egy közpark és rendezvényhelyszín nyílt Gyárkert KultúrPark néven azzal a szándékkal, hogy a terület integrálódjon a meglévő városszövetbe és bekapcsolódjon a város vérkeringésébe. A park létesítményeinek tervezésekor és kialakításakor a fenntarthatóság és a hosszabb távú fejleszthetőség fontos kritérium volt, hogy egy esetleges későbbi átalakítás, vagy elbontás nyomán azok újrahasznosíthatók legyenek. A Balaton Bútorgyár teljes egykori területének hosszabbtávú hasznosítása ma is napirenden van, és ebbe a Gyárkert jövője is beletartozik. Következő írásainkban a belváros rehabilitációját, egykori iparterületek újraélesztését vizsgáló projekteket mutatunk be, olyan jó megoldásokat, amelyek egy területnek a város életébe harmonikusan illeszkedő funkciót adnak.

Forrás: Jákói Bernadett írásai, Veszprém 2030 Kft.

vehir.hu
további cikkek
Veszprém belvárosa – volt, van, lesz… 7. NONA program Veszprém belvárosa – volt, van, lesz… 7. Tavasszal indítottuk útjára azt a cikksorozatot, amely a belváros múltjával, jelenével és főként a jövőjével foglalkozik. Különös hangsúlyt kapott a Kossuth utca felső vége és a Balaton Plaza közötti, keleti belvárosi terület, amely a korábbi fejlesztésekből alig részesült. Elindult egy felmérés is, hogy megtudjuk, miként vélekednek a döntéshozók, városvezetők, szolgáltatók és vállalkozók, ill. a lakosság ennek a városrésznek a jövőjéről. Mostani írásunk a kutatás első eredményeiről számol be. 2025. november 10. 11:01 Veszprém belvárosa – volt, van, lesz… 6. NONA program Veszprém belvárosa – volt, van, lesz… 6. Európa-szerte egyre több olyan jó példát találni a környezettudatos és költségtakarékos városi beruházásokra, amelyek már beépített és leromlott állapotú területeken, a helyi közösségek bevonásával és a helyiek szolgálatába állítva teremtenek új értéket. Ezek az esetek más településeknek és  közösségeknek is tanulságosak lehetnek, így Veszprémnek is – például a Kossuth utca felső végétől a Balaton Plazáig terjedő belvárosi terület újjáélesztésénél. 2025. július 24. 7:57 Veszprém belvárosa – volt, van, lesz… 5. NONA program Veszprém belvárosa – volt, van, lesz… 5. A Kossuth utca felső végétől a Balaton Plazáig terjedő belvárosi terület fejlesztése már nagyon időszerű: már csak a közkedvelt Gyárkert jövője miatt is. Sokan ugyanakkor szívesen látnák az egész környéket kívül-belül megszépülve, hogy a mostani leromlott és kissé összevissza állapotból magára találjon, és a városlakók is újra belakják az egykor nyüzsgő városrészt. A terület újjáélesztésére keresi a megoldást a városvezetés, többek között egy nemzetközi projekt, a NONA segítségével. 2025. július 23. 11:18

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.