Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Légből kapott?

2013. augusztus 17. 15:57
Egy hónappal ezelőtt hallottunk először a Sólyom Hungarian Airways-ről. Először jót nevettünk rajta, aztán kiderült: nem vicc. Hamarosan irodát béreltek Ferihegyen, a cég színeire festettek néhány gépet, ma pedig - ha minden igaz - hazaérkezik a vállalat első repülője.

Alig több, mint egy hónap telt el azóta, hogy a Magyar Nemzet először megírta: “Sólyom lesz az új Malév neve”.  

“A cég kezdetben hatgépes flottával kezdi meg tevékenységét, de a tervek szerint 2017-re ötven gépe repül majd” - írta akkor a Nemzet. - “A flotta értéke megközelíti a négymilliárd eurót. Az első évben 700 munkatársat vesznek fel, három év alatt a létszám elérheti a háromezret – közölték a lap forrásai. Jövőre el kívánják érni a tavaly februárban összeomlott Malév utasforgalmát, azaz a hárommilliót, 2017-re pedig már nyolcmilliós szám áll a tervekben. A Sólyom nem a fapadosok versenytársa kíván lenni, hanem a prémium kategóriában versenyez a Turkish Airlinesszal vagy épp az Emiratsszel.”

Ha egy nullkilométeres légitársaság egyetlen év alatt túl szeretne lépni a Malévon, és a térség elitjével vetekedne, az még a laikusokban is gyanakvást ébreszt. Nem véletlen, hogy több hírportál szerint a Sólyom vezetői hiába lobbiztak a kormánynál, több minisztériumnál is komolytalannak találták az üzleti tervüket, már ha beszélhetünk egyáltalán ilyesmiről.

Fotó: John Coates (via airportal.hu)Fotó: John Coates (via airportal.hu)

"Egy új légitársaságot indítani most üzletileg nem biztos, hogy jó döntés, inkább a bátor jelzőt használnám" – mondta a Napi Gazdaságnak adott interjújában Martin Gauss, aki 2009 áprilisa és 2011 májusa között irányította a később csődbe ment Malévet. - "Egyedül akkor van esély a cég életben maradására, ha komoly tőke áll az új vállalkozás mögött, s nem kényszerül gyorsan nyereséges működésre" – mondta Gauss, aki a Napi Gazdaság szerint két év alatt egyenesbe hozta a lett AirBalticot.

A Sólyom Airways harmincöt állást hirdetett meg a közelmúltban, a Magyar Nemzet értesülései szerint átlagosan tízszeres túljelentkezés mellett töltötték be a munkahelyeket.

A WizzAir közleményben jósolta a friss konkurencia gyors elhullását. Ebből idézünk néhány gondolatot. “Az újonnan induló légitársaságok túlnyomó többsége vagy soha nem száll fel vagy néhány éven belül csődbe megy. A csőd akkor éri el ezeket a vállalkozásokat, amikor nem tudják fizetni a számlákat és valamelyik a létfontosságú szolgáltatást biztosító partnerek közül úgy dönt, meghúzza a ravaszt. (...) Akik nem rendelkeznek megfelelő tőkebefektetéssel, azoknak nincs reális esélyük bekerülni azon kevesek közé, akik nem mennek csődbe néhány éven belül. (...) Egy 20-30 éves repülőgép fenntartási költsége sokkal magasabb, mint az olyan új repülőgépeké, mint amilyenek a Wizz Air jelenleg 3,8 éves átlagéletkorú Airbus A320-as flottáját is alkotják. A magas fenntartási költségek tovább gyengítik a versenyképességet. (...) Az érvényben lévő szabályozás értelmében egy induló légitársaságnak három havi költség készpénzes fedezetével kell rendelkeznie. Ennek az előírásnak a célja, hogy védje az utasok érdekeit. Egy légitársaság váratlan bukását a felügyeleti hatóság által tanúsított kellő körültekintés akadályozza meg.”

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Lesz elegendő magyar hal minden család asztalára közélet Lesz elegendő magyar hal minden család asztalára A magyar akvakultúrában dolgozók kiváló munkát végeztek, így lesz elegendő magyar hal minden család asztalára; az emberek idén is a tavalyi áron juthatnak halhoz, haltermékekhez - mondta az agrárminiszter kedden Budapesten sajtótájékoztatón. 2025. december 10. 9:27 A fenyőfát vásárlók háromnegyede idén is hazai termelők termékeit választja közélet A fenyőfát vásárlók háromnegyede idén is hazai termelők termékeit választja December első hetében tömegesen is elkezdődött a fenyőfák árusítása az alkalmi árusok utcai és piaci standjain, a vásárlók háromnegyede idén is hazai termelők termékeit díszítheti fel otthonában - közölte az Agroinform.hu vasárnap. 2025. december 8. 8:30 A „bezzegrománia” egy hatalmas mítosz, a száraz tények cáfolják, hogy külföldön minden jobb Mathias Corvinus Collegium A „bezzegrománia” egy hatalmas mítosz, a száraz tények cáfolják, hogy külföldön minden jobb A Mathias Corvinus Collegium veszprémi képzési központjában tartott előadásában Sebestyén Géza, az MCC Gazdaságpolitikai Műhelyének vezetője egy sokakban élő kérdést járt körbe: „tényleg jobb külföldön?”. A téma érzékeny, a válasz pedig – a statisztikák és összefüggések feltárása után – jóval árnyaltabb annál, mint amit sok hangulatkeltő cikk sugall. Sőt, úgy tűnik, a magyarok pesszimizmusa nagyobb, mint a valóságban észlelhető különbségek. 2025. december 11. 15:06

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.