Az Ecoport magazin, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége valamint a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara második alkalommal rendezte meg minikonferenciáját Veszprémben, melyen a hazai vállalkozások utódlási dilemmáiról tartott előadást a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének alapító elnöke, Kovács Patrik.
Az előadáson elmondta: kutatások szólnak arról, hogy világszinten nincs jó helyzetben az X és az Y generáció a mai munkaerő piacon, mondhatni elveszettnek tekinthető. Ehhez hozzájárul 2008-as világgazdasági válság, valamint az is, hogy „gyorsabban nőttek” fel, mint elődeik, és az is, hogy sokuknak az iskolákból kikerülve irreális elképzeléseik vannak a munkával kapcsolatban.
A világ 75 millió fiatal munkanélkülije jó része Európában él, ahol a fiatalok a legkevésbé vállalkozó kedvűek, hiába itt kaphatják a legtöbb támogatást az Európai Uniótól és a kormányoktól. Arányait tekintve Európa lemaradásban van mind Dél-Amerikától és Ázsiától is, ahol jóval kevesebb támogatással, de a fiatalok kétharmada saját vállalkozásban képzeli el a jövőjét, míg ez a szám a kontinensünkön csupán egyharmad.
Sokuk fél attól is - különösen Magyarországon -, hogy egy sikertelen időszak, vagy bukás egy életre rányomhatja bélyegét karrierjükre. „A közép-kelet európai országokban óriási a kudarctól való félelem kultúrája”- mondta Kovács Patrik.
Pedig a fiatal magyar vállalkozókra szükség van, ugyanis az elkövetkező 5 évben a hazai családi vállalkozások 30 százaléka generációváltáson fog keresztül menni. A rendelkezésre álló adatok szerint erre a váltásra a kkv szektor vállalkozásainak több mint 60 százaléka nincs felkészülve. És ami még aggasztóbb, nincsenek is tisztában azzal, hogy mire is kell felkészülniük. Pedig óriási a kihívás, mivel a statisztika szerint az első generációváltást a családi vállalkozások mindössze egyharmada éli túl - hívta fel a figyelmet a FIVOSZ alapító-elnöke.
A workshopon elhangzott, hogy a felsorolt dilemmákon sokan segíthet az, ha a családi vállalkozások pontosan meghatározzák, hogy ki milyen pozíciót akar, vagy fog elfoglalni egy-egy generációváltásnál, ugyanis a hazai magyar vállalkozások nagy része beleszürkül, mondhatni sodródik az árral, mivel nincsenek tiszta célok kijelölve.
A helyzet ennyire azért nem aggasztó, ugyanis Kovács Patrik szerint az X és Y generáció rendelkezik számos olyan képességgel, amivel elődeik nem: a hálózatosodásra való hajlammal, és azzal is, hogy a világot a digitális technikának köszönhetően képesek egészében vizsgálni, ami nagy előny a vállalkozások piaci gondolkodásának szempontjából.