Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 25. Katalin
Veszprém
10°C
2024. november 25. Katalin
Veszprém
10°C

Igazságot tesznek a fogyasztók védelmében

2016. április 10. 21:21
Egyre többször esik szó a fogyasztóvédelemről különböző platformokon. De vajon tudjuk-e, kihez fordulhatunk, ha például nem akarunk belenyugodni abba, hogy a frissen vásárolt cipőnk egy hónapon belül tönkrement?

Első körben természetesen az a helyes eljárás, ha a fogyasztó panaszával felkeresi az üzletet, ahol a terméket vásárolta. Ezt sokan meg is teszik; a panaszról jegyzőkönyv készül – ha ez nem történik meg, akkor azt a vásárlók könyvébe kell feljegyezni –, majd, mivel a problémák gyakran nem orvosolhatók helyben, a terméket az eladó elküldi szervizbe vagy egy szakértőhöz. A következő körben azonban megjavított termék helyett a vásárlót sokszor csak az a válasz fogadja, hogy "nem rendeltetésszerűen használta a terméket", így a kérelmét elutasítják.

Vasvári CsabaVasvári Csaba

Ilyenkor jön be a képletbe a Békéltető Testület – mondja dr. Vasvári Csaba elnök.

"A mi feladatunk segíteni megoldani a problémát, ha a fogyasztó úgy érzi, jogtalanul jártak el az ügyében. Ez egy díjtalan eljárás, aminek a célja egyezség létrehozása a felek között."

Ehhez először az ügyfélnek a problémája jelzése mellett be kell nyújtania a testületnek a keletkezett dokumentumokat – így a jegyzőkönyvet és a szakértői választ. Ezeket a testület aztán megvizsgálja, amennyiben pedig nem szükséges hiánypótlás, kitűz egy időpontot meghallgatásra. „Innentől kezdve gyakorlatilag elindul az eljárás az ügyben, aminek a lezárására összesen 90 napunk van. Ez egy elég bő időkeret, amit nem is szoktunk teljesen igénybe venni – a leghosszabb ügyünk 50 napig tartott, de általában 25-30 nap alatt pontot szoktunk tenni a végükre. Ennyi idő viszont kell, hiszen időbe telik az is, míg értesítjük a feleket. Főleg ha egy-egy vállalkozás csak a másodszori értesítésre reagál, vagy „nem kereste” jelzéssel jön vissza a tértivevényes kiértesítő levél. A törvény szerint ilyenkor a második értesítést követő 5. munkanapon kézbesítettnek tekinthető a levél, így az eljárás megindulhat, és döntést hozhatunk anélkül is, hogy a vállalkozás részt venne a meghallgatáson.

Ez utóbbi egyébként nem kötelező: ha nem megyebeli a cég, akkor a kézbesítéstől számított 8 napon belül válasziratot kell küldenie, ebben közölnie kell, hogy miért nem teljesítette a fogyasztó kérését, illetve csatolnia kell a szakértői véleményt, amivel ezt alátámasztja. Ennek a hiányában mindössze a dokumentumok és a fogyasztó tájékoztatása alapján kell döntenünk. Amint megérkezik a válaszirat, mi azt továbbítjuk a fogyasztónak, hogy felkészülten érkezhessen a meghallgatásra.

Ha viszont megyei cégről van szó, úgy kötelező részt vennie a tárgyaláson, valamint vagy az ügyvezetőnek vagy olyan személynek kell jelen lennie, aki meghatalmazást kapott még egyezség megkötésére is. Igyekszünk mindent megtenni ennek érdekében, de ha például a fogyasztó nem hozza magával pl. a kifogásolt lábbelit, ruhaneműt a tárgyalásra, megszüntetjük az eljárást.

A válasziratról tudni kell, hogy bár a törvény azt mondja, hogy a fogyasztó igényének megfelelő választ (egyezségkötés lehetőségének felajánlása) kell küldenie a cégnek, arra mégsem kötelezhető, hogy akarata ellenére egyezséget kössön.

A békéltető testület nem kényszerítheti őt bármiféle kárpótlásra, csak ajánlást tehetünk, amit vagy elfogad, vagy nem.

A vállalkozóra nézve kötelező határozatot akkor hozhatunk, ha az érintett előzetesen aláveti magát a testület döntésének. Ezt nem igen szokták megtenni, de az ajánlásunkat 80%-ban elfogadják.”

Vasvári Csaba elmondása szerint az első meghallgatás után 99,9%-ban befejeződnek az ügyek, amelyek 60%-ban valamilyen termékkel kapcsolatosak, 40%-ban pedig szolgáltatással. Előbbieknél leginkább cipőkkel kapcsolatosan érkeznek panaszok (gyakoriak a fogyasztók szerint például a hamisítványok, de ezekkel a NAV tud foglalkozni), emellett a háztartási gépek, okostelefonok, tabletek vezetnek. „Utóbbiaknál nem egyszer azzal a kifogással áll elő a cég, hogy a gyártó előírása szerint nem javítható jótállásban a termék, mert a kijelzőn sérülés látszik. Emiatt meg sem vizsgálja a szerviz, így nem is tudható, hogy valójában fennáll-e az a probléma, amit a fogyasztó jelzett. Csakhogy ezt a gyártói előírást, ami ezt igazolná, még soha sem nyújtották be, így erre hivatkozni nem etikus.

Arra is volt már példa, hogy egy meghibásodott vízálló telefon esetében azzal utasította el a szerviz a kérelmet, hogy víz került a telefonba. Holott a használati utasítás szerint 2 méteres vízmélységig 30 percet is ki kellett volna bírnia a mobilnak, tehát a víznyomás sem okozhatott volna problémát. Az persze előfordulhat, hogy elfárad az anyag, és egy kis résen keresztül belefolyik a víz a telefonba, de ezért nem a fogyasztó felelős, ez gyártási hiba. Az eset egyébként végül pozitívan zárult, nem jelzett vissza a vásárló, hogy nem kárpótolták.

Amennyiben mégsem rendeződik egy ügy, akkor 60 napon belül kell visszajelezni nekünk, és olyankor a cég nevét, címét, valamint az esetet közzétesszük a honlapunkon.”

Vasvári Csaba szerint a félreértések elkerülése végett fontos tisztában lenni az egyes jogosítványokkal is. Sokan keverik a szavatosság és a jótállás fogalmát. A közös mindkettőben, hogy ugyanazokra jogosít fel: hibás termék esetén kérhetjük a megjavítását, cserét, azt, hogy én saját magam javíthassam, vagy javíttathassam meg a cég költségére, árleszállítást vagy végső esetben elállhatok a szerződéstől és visszakövetelhetem a vételárat. Annyi a különbség, hogy a tartós fogyasztási cikkekre, a ruhaneműk közül pedig a több mint 50 ezer forint értékű nemes és félnemes szőrmebőrből készült szőrmére minimum 1 éves jótállás érvényes, minden másra pedig 2 éves szavatosság. A szavatosság első hat hónapjában az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba nem volt bent a termékben a vásárláskor, hat hónap után pedig ezt a vevőnek kell megtennie.

Újdonság az is, hogy ma már nemcsak kellékszavatosságról beszélhetünk, hanem termékszavatosságról is. Előbbinél minden korábban említett követelés érvényes, a termékszavatosság azonban arra jogosít fel, hogy személyesen a gyártóhoz fordulhassak a panaszommal. Mivel ő más árakkal dolgozik, mint a piaci ár, ezért tőle csak cserét vagy javítást kérhetek.

Érdemes azt is tudni, hogy a szavatossági jogok a használt termékekre is vonatkoznak – amelyek miatt szintén sokan fordulnak a testülethez. Ez esetben viszont minimum egy év a szavatossági idő, a tartós fogyasztási cikkek javításakor pedig csak új alkatrész építhető be. További információ, hogy ha szavatossági időn kívül kérem a termék megjavítását, a karbantartástól számítva az elvégzett munkára ismét 6 hónap jótállás jár.

Ezeknek az ismeretével nagyban segíthetjük, hogy a Békéltető Testület sikerre vigye az ügyünket, Vasvári Csaba azonban figyelmeztet, van, ahol ők sem tudnak mit tenni. „Egyre többen fordulnak felénk azzal a panasszal, hogy például nem értik, az alapdíjon túl miért kell hetente hulladékszállítási díjat is fizetniük, ha nem is keletkezik annyi szemetük, hogy igénybe kellene venniük a kukákat. Vagy éppen miért érkezik számla, ha lakatlan az üdülő. Holott ha valaki nem is jár már üdülni, de locsolja a gyepet, hogy ne száradjon ki, vagy bekameráztatja a telket a betörések ellen, azzal mindenképpen fogyasztja a vizet, az áramot, tehát kénytelen fizetni a szolgáltatónak. Ezzel pedig tulajdonképpen nem a szolgáltató jár el jogtalanul, mert a mentességeket az önkormányzati rendeletek szabályozzák.”

Bertalan Melinda
Domján Attila
további cikkek
Az EU eljárást indított a Temu ellen gazdaság Az EU eljárást indított a Temu ellen Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt. 2024. október 31. 15:24 „A jövő a tapasztalatban rejlik” – Veszprémből indul egy országos előadás-sorozat a nyugdíjasok munkavállalásáról nyugdíjas „A jövő a tapasztalatban rejlik” – Veszprémből indul egy országos előadás-sorozat a nyugdíjasok munkavállalásáról Sokáig élt a magyar társadalomban az a berögződés, hogy a nyugdíjas kor beköszöntével az addig pezsgő életritmus törvényszerűen lelassul, a munkát felváltja a rejtvényfejtés, kertészkedés és megannyi pihentető dolog. A valóság viszont azt mutatja, hogy sok nyugdíjas még érez magában energiát, hogy a nyugdíjkorhatár után is aktív szereplője legyenek a munkaerőpiacnak. 2024. október 31. 14:08 24 év után távozik az Iparkamara éléről Parragh László közélet 24 év után távozik az Iparkamara éléről Parragh László Az Index értesülései szerint mandátuma lejártát követően nem marad a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara élén Parragh László. Az MKIK közgyűlésén utódjára is fény derült. 2024. október 30. 13:13 A kormány megduplázza a családi adókedvezményt, segíti az otthonteremtést, csökkenti az adminisztrációt, kivezet adókat közélet A kormány megduplázza a családi adókedvezményt, segíti az otthonteremtést, csökkenti az adminisztrációt, kivezet adókat A kormány a háborús nemzetközi környezetben is bővíteni szeretné a családbarát adórendszert: a tervek szerint két lépésben megduplázza a családi adókedvezményt, megőrzi a négygyermekesek, a 30 év alatti anyák és a 25 éven aluliak adómentességét, valamint 2 évvel meghosszabbítja a kedvezményes, 5 százalékos lakásáfát - közölte a Pénzügyminisztérium szerdán. 2024. október 30. 11:38

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.