Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 5. Vilma
Veszprém
6°C
2025. december 5. Vilma
Veszprém
6°C

Közvetlenebb kapcsolat

2017. február 11. 11:09 // Forrás: Veszprém Portré / vportre.hu
Schultz Zoltán, a Lovassy László Gimnázium igazgatója szerint az elmúlt évek egyik tapasztalata az, hogy kötetlenebb, közvetlenebb kapcsolat alakul ki tanár és diák között iskolájukban. Ez a kommunikációs rendszereknek és az iskola szellemiségének is köszönhető.

‒ Ön régóta van a tanári pályán, meglátása szerint a mostani diákgeneráció miben más, mint a korábbiak?

‒ Azt látom, hogy az iskola a diákok életében más szerepet tölt be, mint korábban. Az ide járó tanulók a gimnáziumot természetesen az ismeretszerzés egyik helyének tekintik, de emellett egyre inkább korosztályos csoport-helyszín is lett az iskola, ahol a saját korosztályuk tagjaival aktívan együtt lehetnek, tölthetnek el időt. Emellett, véleményem szerint, a diákok másként tekintenek a tanáraikra, mint korábban. Ezt úgy értem, hogy a tekintélyelvűség csökken, azaz a pedagógusoknak az iskolában nem a társadalmi, illetve oktatási rendszer alapján alakul ki presztízsük a diákok értékrendjében. A hiteles, szakmailag képzett, a diákokkal jól kommunikáló és állandó értékrendet képviselő kollégák kapnak igazi megbecsülést a tanulóktól. Emellett szembetűnő, hogy alapvetően megváltozott a tanár-diák és diák-diák kommunikáció is.

‒ Miben lett más a tanár-diák kommunikáció?

‒ A Lovassyban régebben is partnerkapcsolat zajlott a tanárok és diákok között, de ezt a sajátosságot ma még erősebben tapasztaljuk. A diákok igénylik a folyamatos kommunikációt, visszajelzést ‒ és ki is kényszerítik az őrájuk figyelést. Ennek következményeként szerintem könnyebben fordulnak a tanárokhoz, nyitottabbakká váltak. Ennek sok oka lehet, és talán az is része, hogy technikailag változott a kommunikációs rendszer: különböző közösségek facebook csoportokat hoznak létre, amelyeknek a tanár is tagja. Én is – mint igazgató – több ilyen csoportban vagyok bent, és abszolút nem zavarja diákokat, hogy látom, miről beszélgetnek, és az sem okoz problémát, ha beleszólok a véleménycserébe. Nyilván ez magával hozza, hogy kötetlenebb, közvetlenebb a kapcsolat alakul ki tanár és diák között. Lazán megszólítják a folyosón a kollégákat, engem is, mint igazgatót – és ez jó dolog.

‒ Ezek a diákcsoportok a virtuális téren kívül is léteznek?

‒ Nagy örömömre igen. Például az énekkar – amely önkéntes alapon szerveződik ‒ soha nem látott létszámot ért el, valamint nemzetiségi kórus, színjátszó csoport, önképzőkör működik az iskolában. A tanulók kérésére indult el a filozófia szakkör, és diákok szervezik az iskolai filmklubot is. Mindemellett a diákönkormányzat is igyekszik tanórán túli programokat, klubokat létrehozni. Úgy látom, a kisebb közösségek révén épül a nagyobb közösség.

‒ Köztudott, hogy a Lovassy évek óta az ország tíz legjobb gimnáziuma között található. Ez komoly szakmai munkát igényel, viszont az előbb elhangzottak alapján muszáj megkérdeznem, hogy Ön szerint a Lovassy liberális vagy konzervatív beállítottságú iskola?

‒ Ha mindenképpen kategorizálni kell, akkor úgy gondolom, hogy a diákokkal való kapcsolat, a diákokhoz való hozzáállás alapján inkább liberális intézmény vagyunk. Persze azt soha nem titkoltuk, hogy komoly szakmai elvárás létezik ebben az iskolában, de ez nem befolyásolja a tanár-diák kapcsolatot. Az, hogy az iskola eredményes tud lenni, egyrészt a diákok és a kollégák képességétől és munkájától függ, másfelől pedig attól, hogy sok mindenkinek tudunk teret adni, és igyekszünk mindenkit el is fogadni. Az értelmes és értékes diák-kezdeményezéseket támogatjuk, valamint nagyon igyekszünk az egyes diákokat kezelni, tudomásul venni, hogy nem egyformák a gyerekek. Nyilván létezik egy iskolai értékrend, de ezen belül nagyon sok út vezet az eredményesség felé. Idei évkönyvünkben egy „nem tipikus” lovassys diák ‒ aki matematika tagozatra jár, de sikereit a színjátszókörben éri el ‒ azt nyilatkozta, hogy a liberális szellemiség a Lovassyban alapfelszereltség, szériatartozék. És én is így látom: enélkül az iskolánk csak versenyistálló lenne, így viszont élgimnázium. Ez azért nagy különbség, és ez abból fakad, hogy miben ad teret a diákoknak az iskola.

‒ Hogyan tudnak segíteni a diákoknak, fiataloknak abban, hogy a személyiségüknek, elképzeléseiknek megfelelő helyen kezdjék meg felsőfokú tanulmányaikat?

‒ Nálunk öt évfolyamos képzések futnak, azaz a diákok 19 éves korukig járnak a Lovassyba. Szerintem ez sokat segít abban, hogy határozottabb elképzelésük legyen a továbbtanulás terén. Az iskola nyitott a felsőoktatási intézményekkel való együttműködésekre; a Semmelweis Egyetemmel, a Pannon Egyetem több karával, a BME-vel, a Corvinus Egyetemmel partnerkapcsolatban állunk. Ők a diáknapon állandó vendégeink, és ilyenkor nem feltétlenül az intézményt mutatják be, hanem inkább valamilyen szakmai típusú előadást tartanak. Azt vázolják fel, hogy hová vezet az ő egyetemi képzésük. De például kapcsolatban vagyunk a Continental céggel is, amely robotprogramozás szakkört tart – ez is jelzés a diákoknak, hogy a piac milyen igényeket támaszt. Emellett pedig a diákok is felkeresik az intézményeket, például gyakran járnak a Semmelweisre laborlátogatásra. Meglátásom szerint tanulóink tudatosabbak a továbbtanulás terén annál, mint ahogy azt elképzelnénk: több alkalommal is előfordult, hogy a nyári munkájukat abban a szférában végezték, amelyikben később szeretnének dolgozni. És ez vagy megerősítette őket, vagy épp ellenkezőleg: új irányban kezdtek gondolkodni.

‒ Ön szerint mi a legnagyobb nehézsége, problémája ennek a korosztálynak?

‒ Nagyon fontos, hogy megtalálják a kortárs közösséget, amelyben jól érezhetik magukat. Ezen túl aztán a kis közösségben való hely- és pozíciómeghatározás is kiemelkedően lényeges – és időnként probléma is. Emellett azt látom, hogy a folyamatos a kommunikáció ellenére is nehezen megy át az információ egyik embertől a másikig. Például egy program meghirdetését legalább négy csatornán kell megtennünk, hogy mindenki valamit észleljen belőle.

‒ Tehetséggondozás működik az iskolában?

‒ Nyilván speciális helyzetben vagyunk, mert már a bemeneti oldalon, a felvételinél lezajlik egy tehetség-szűrés – azaz kiváló képességű diákok kerülnek hozzánk. A képezések, tanórák alapvetően magas szintűek, és emellett szakköröket, verseny-felkészítéseket tartunk partnereinkkel együtt, valamint saját magunk is.

‒ Ki tud emelni olyan területet, ahol nagy sikereket értek el a diákjaik?

Több tudományterületen is akadnak kiemelkedő eredmények. Az iskola sajátosságaiból fakadóan a matematika, az informatika és az idegen nyelvi területen nagyon erős a képzés. Úgy látom, a speciális osztályok erősítik egymást, a matematika tagozat hat a többi osztály matematika képzésére is, az idegen nyelv esetében is hasonló a helyzet – ez egyértelmű, mivel egy igényes tanár mindenhol jól tanít. Nagy örömömre a biológia és a történelem is kimondott sikersztori az iskolában, de spanyol OKTV-t is nyert már diákunk. Emellett nagyon fontosnak tartom azt is, hogy a Helikoni Ünnepségeken ‒ a dunántúli középiskolák művészeti találkozóján ‒ a legutóbbi három alkalommal a legeredményesebb középiskola lettünk, a lány röplabdacsapatunk pedig évek óta ott van az országos diákolimpiai döntőben.

‒ Beszéltünk szellemiségről, komoly szakmai elvárásokról, kiemelkedő eredményekről, közösségi térről, kommunikációról – véleménye szerint mindez milyen szerepet játszhat a diákok személyiségfejlődése szempontjából?

‒ A Lovassy Gimnázium az igényességet igyekszik képviselni – ezzel hat legjobban a diákok személyiségére: igényesség a tanórákon, a művészeti nevelésben, a környezetben, a kommunikáció stílusában, a kiadványok megjelentetésében... Emellett komolyan is veszi magát az iskola, ha valamiről azt mondjuk, hogy így szeretnénk, akkor úgy is várjuk. Azt is megszokják és megtanulják a diákok, hogy nincsenek kizárólagos kategóriák, és nálunk nem létezik kirekesztés. Éppúgy megemlékezünk a németek kitelepítéséről, mint a holokauszt áldozatairól és a második világháború hősi halottairól. És ugyanez az elv működik a mindennapokban is: nem hagyjuk, hogy egy-egy diákra valamely baklövés miatt rásüljön a bélyeg: ha kell, egy hét különbséggel adok igazgatói intőt és dicséretet ugyanannak a diáknak – ha a helyzet úgy hozza, és a gyerek úgy érdemli.

‒ Meghatározó az iskola diákjai életében az alma máter szerep, a valahová tartozás érzete? Ez segítheti a személyiségfejlődést, a helyes értékrend kialakulását?

‒ Tényleg tapintható, hogy erős lovassys összetartozás-érzettel rendelkeznek diákjaink: például a Helikon versenyeken hagyományosan a mi küldöttségünk a legnagyobb – 140 gyerek már hangulatban is meghatározó tud lenni. Vagy másik példa: diákjaink önállóan élesztették fel a régen megszűnt Lovassy Zenekart, és tavaly már adventi koncertet adtak az iskolában, amelyre rengeteg szülő és diák jött el. Azt látom, a diákjaink a saját kis csoportjaikban folyamatosan nevelik egymást, és az is nagyon fontos, hogy emellett felelősséget vállalnak a másikért, valamint magukért.

Veszprém Portré
Szaksz Balázs
Fotó: Babják Tamás

vehir.hu
további cikkek
Rövidfilmekbe sűrítve a fiatalok legnagyobb kérdései kultúra Rövidfilmekbe sűrítve a fiatalok legnagyobb kérdései Huszonegyedik alkalommal rendezték meg Veszprémben, ezúttal a FOTON-ban a Pannonfíling mozgóképes találkozót szombaton, amely mára a hazai és határon túli fiatal filmesek egyik legfontosabb bemutatkozási alkalma lett. A rendezvény 2005-ös indulásakor még az volt a cél, hogy a veszprémi kulturális életet felpezsdítse, és némileg ellensúlyt teremtsen a budapesti kulturális túlsúllyal szemben. „Ma már erre nincs szükség” – idézte fel az alapítás éveit Németh Csaba, a fesztivál egyik szervezője. „Veszprém önálló kulturális tér lett, de a Pannonfíling szerepe nem csökkent, továbbra is fontos ugródeszka a fiatal alkotóknak.” 2025. november 23. 1:26 A fiatalok fele magányos fiatalok A fiatalok fele magányos A Nemzeti Ifjúsági Tanács országjáró roadshow-jának veszprémi állomásán bemutatták a 2024-es reprezentatív ifjúságfelmérés eredményeit.  Kiderült, milyen problémákkal szembesülnek ma a fiatalok, és kirajzolódnak az elmúlt 25 év hosszabb távú trendjei is. 2025. október 2. 16:37 Fehér péntek a közlekedési balesetek visszaszorításáért közlekedés Fehér péntek a közlekedési balesetek visszaszorításáért A korábbi évben egy átlagos középiskolai osztály létszámának megfelelő ember hunyt el Veszprém vármegyében közlekedési balesetben, és bár azóta némileg csökkentek az ilyen tragédiák, már az idei évben is tíz fölött van a halálos áldozatok száma. Többek közt emiatt is szervezte meg a Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság a Fehér péntek névre keresztelt prevenciós közlekedésbiztonsági napját ismét, amelynek idén a Veszprém Aréna adott otthont. 2025. szeptember 26. 15:07

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.