A rádiózás halálát előrevetíteni nem új keletű hobbi, talán emlékszünk még a Buggles 1979-es slágerére, aminek refrénje az, hogy a videó kinyírja a rádiós sztárokat.
Video killed the radio stars
A valósában azonban ennek pont az ellenkezője történik. Miközben a televíziózás épp magába roskad – mint korábban megírtam, Magyarországon az elmúlt tíz évben felére csökkent a tévénézők száma, egymillió ember pártolt el a megdönthetetlennek hitt médiumtól –, a rádióhallgatók száma növekvő tendenciát mutat.
Az MTI az Inspira Media Research tavaszi kutatásának eredményeként írta meg, hogy „8,2 millió magyarországi felnőtt közül mintegy 7,2 millió rádióhallgató. (…) A rádióhallgatók száma folyamatosan növekszik Magyarországon, a 2014-es 5,5 millió hallgató száma 10 százalékkal bővült 2016-ra. A teljes rádiós piac egy hét alatt a felnőtt lakosság körében 7,2 millió embert ér el, és a 18-39 éves korcsoport 93,5 százaléka hallgat rendszeresen valamilyen rádióadót. A napi átlagos rádióhallgatás Magyarországon három és fél óra.”
Ez persze nem azt jelenti, hogy a rádiózás változatlan formában hosszú távon fennmaradhat.
Az online televíziós piacnak az elmúlt tíz évben kialakult a forintosíthatóan működőképes modellje: a nézők maguk dönthetik el, hogy mit, mikor és hányszor akarnak látni. Nem kell többé műsorújságokban feltüntetett időpontokhoz igazodni, és nem kell húszezerszer megnézni a Reszkessetek betörőket – vagy épp ellenkezőleg, ha akarom, harmincszor egymás után megnézhetem a nyár közepén is. A tévézés az idősebb generációk hobbija lett, a fiatalok már a YouTube – Netflix – HBO GO – Amazon négyszögben keresik a szórakozásukat.
Az internet elterjedése átalakította nemcsak a médiához, de a világhoz való hozzáállásunkat is, amire a rádiózásnak is reagálnia kell. Egyre kevésbé lesz életképes az a modell, hogy egy stúdióban dőljön el, mikor melyik zenét vagy műsort hallgassuk, és erre a csatornák is kezdenek rájönni. A profibbak legalábbis.
Egyrészt tévesnek tűnik az a felfogás, hogy a beszélgetős műsoroknak leáldozott. Hogy mennyire nem így van, azt jelzi, hogy a legnépszerűbb magyar podcasteknek százezres nagyságrendű feliratkozója van, márpedig pont a két legnépszerűbb adásra jellemző, hogy nem spórol a tartalommal: Sebestyén Balázsék napi több órányi anyagot tesznek elérhetővé, a Totalcar Égéstér pedig ugyan csak heti egy műsorral jelentkezik, ám az gyakran másfél órásra is elhúzódik. A titok nyitja, hogy
az irányítás a hallgatónál van, ő döntheti el, hogy mikor van kedve és ideje egy nagyobb lélegzetvételű beszélgetést meghallgatni.
Ugyanez a helyzet a zenékkel is. Miért hallgatnánk zenét a rádióban, ha a Spotify a saját ízlésünkre szabott dalokat ajánl nekünk, és ha akarjuk, egyetlen kattintással örökre letilthatjuk a Despacitót? A világ legpatinásabb műhelyei már keresik a megoldást erre a problémára, a BBC például a Spotify-on és saját gyártású zenei alkalmazásán keresztül is igyekszik kiszolgálni a hallgatókat.
Persze a hagyományos, majd-én-megmondom-hogy-mi-van elven működő rádiók sem fognak egyik napról a másikra eltűnni, egy óriási változásra azonban ennek a szegmensnek is fel kell készülnie. Ma még óriási kincs a Médiatanács kegyéből osztogatott frekvencia, azonban négy-öt év múlva ezek semmit nem fognak érni. Idén az összes magyar mobilszolgáltató bevezette a korlátlan mobilnetet kínáló csomagjait – egyelőre borsos áron, de ahogy a vezetékes internet esetében láttuk bő másfél évtizede, rövid idő alatt nagyot fog esni a díjszabás. A 2020-as évek elejére várhatóan kiépül az 5G hálózat, ezzel együtt pedig egy-két ezer forintért bárkinek a zsebében végtelen internethozzáférés lapulhat majd. Az analóg rádióknak pedig ekkor szembe kell nézniük vele, hogy Veszprémben nem négy-öt, hanem négy-öt ezer rádióállomás közül válogathatunk majd, akár az autónkban is.
Hogy az analóg rádiózásnak harangoztak, azt jelzi, hogy Norvégia év elején lekacsolta FM-hálózatát, Svájc 2020-ig tartja meg a technológiát, és már a britek meg a dánok is vizsgálják a digitális átállás lehetőségét.
A rádiós piac tehát változóban, a következő tíz évben itt is végbemegy majd az az átalakulás, ami az elmúlt évtizedben a televíziózásban történt. Ezúttal azonban nem a műfaj halálát jósoljuk meg, hanem egy olyan izgalmas időszakot, mint amit – a nálunk szerencsésebb országokban – az ötvenes-hatvanas évek jelentettek. A rádiózás igazi hőskorszakát, amikor még senki nem tudta, mit lehet kihozni a beszélő dobozból, ezért az éter sokszínű próbálkozásoktól volt hangos.