A vetélkedőnek, illetve a korábban kifejleszett applikációnak kettős célja van – mondta el dr. Borbély László András, a Magyar Államkincstár pénzforgalmi elnökhelyettese. Egyrészt az államkincstár a kormányzati stratégiával egybecsengően szeretné, ha a diákok jártasabbak lennének a pénzügyekben, amire remek lehetőséget ad az ingyenesen elérhető mobilapplikáció és a vetélkedő. Ez már csak azért is fontos, mert a jövőben valószínűleg egyre több fiatal fog vállalkozást alapítani, amihez jó alapot adhat, ha tisztában vannak az egyes fogalmakkal. Másrészt egy kicsit önös célja is van a játéknak: szeretnék saját szolgáltatásaikra, többek közt az állampapír forgalmazásra is felhívni a figyelmet.
Az országjáró vetélkedősorozat részeként ezért a diákok csapatokba rendeződve, az applikáción keresztül egy online versenyen vehettek részt, majd a legjobb csapatok már egy élő vetélkedőben mérhették össze pénzügyi felkészültségét.
Utóbbi inkább a játékosságra helyezte a hangsúlyt, amelyek során a zsűri a diákok gyorsaságát, ügyességét és szakmai tudását is figyelte, alapvetően a mobilalkalmazásra építve. A kirakós játékban például a Magyar Államkincstár 2019-es Mesterecset pályázatának egyik győztes alkotását kellett kirakni, ahol természetesen a leggyorsabb nyert. Emellett voltak igaz-hamis kérdések, elsősorban a tárgyi tudást felmérve, activity és memóriajáték, ahol pénzügyi fogalmakat kell húznia a csapattagoknak, majd egymás után felsorolni őket. Utóbbi nem is olyan egyszerű – ezt a kincstár megyei igazgatóin tesztelte, persze nekik a nehezebb fogalmak jutottak, a diákok könnyebb feladatokat kaptak – tudtuk meg dr. Borbély László Andrástól. Mindenesetre azzal, ha itt most sikeresen szerepelnek a diákok, már kapnak egy alapot, hogy felnőve majd könnyebben eligazodjanak a pénzügyek világában, tudják, mi az a 4-5 pont, amire mondjuk egy hiteles szerződésben mindenképpen oda kell figyelni, vagy egy befektetésnél mit kell szem előtt tartani. Vagy egész egyszerűen csak úgy beosztani a fizetést, hogy jusson belőle a vágyott dolgokra, de ne fogyjon el idő előtt sem.
A játék használata egyébként nem csak őket segítheti az életben. Polgárdy Imre, a Veszprém Megyei Közgyűlés elnöke és a program fővédnöke szerint az élet minden területén szükség van a pénzügyi ismeretekre, sokszor mégis felnőttként is érhetnek minket meglepetések, mennyire nem vagyunk tisztában a fogalmakkal. Bevallotta, őt is kicsit próbára tette a játék, ezért azért egy kis gyakorlás sosem árt.
A Veszprémben rendezett megyei élő vetélkedőn végül öt csapat vett részt az első forduló után: két csapat a VSZC Közgazdasági és Közigazgatási Szakgimnáziumából, egy csapat a Séf Vendéglátóipari és Turisztikai Szakgimnázium és Szakközépiskolából, egy a balatonfüzfői Öveges József Szakgimnáziumból és egy Pápáról a Jókai Mór Közgazdasági Szakgimnázium és Kollégiumból.
A Veszprém megyei döntőben a megye három legjobb eredményt elért csapata végül a következő lett:
- Money Makers Veszprémi SZC Közgazdasági és Közigazgatási Szakgimnázium
- CASH4'S Pápai SZC Jókai Mór Közgazdasági Szakgimnázium és Kollégium
- NCT41 Veszprémi SZC Közgazdasági és Közigazgatási Szakgimnázium
A vetélkedősorozat ezzel nem ért véget, jövő héten Szombathelyen mérettethetik meg magukat a Vas megyei diákok, majd 2020-ban havi két vetélkedővel folytatódik az országjárás.