„Érdekes, hogy az életem legfontosabb pillanatai mind ide köthetők. Veszprémi születésű vagyok, és bár a munkám miatt Zürichben élek, nagyon sok mindent Veszprémnek és a szüleimnek köszönhetek, a tanáraimnak és a kiváló embereknek, akikkel a pályám során összehozott a sors. Itt, a családi házban kaptam az első fuvolámat, és itt ért ez a rendkívüli lehetőség is, miután épp látogatóban voltam és a határzár kihirdetésével itthon ragadtam” – meséli Blanka.
Magyarországot képviseli: Kerekes Blanka
Talán egy kicsit a sors keze van abban, hogy így alakultak a dolgok. A World Economic Forum kezdeményezésére, az Európa-napra készült videó különlegessége ugyanis, hogy minden felkért művész a saját országában és saját otthonában játszotta fel hangszerének szólamát a karantén ideje alatt. A felvételen pedig nem véletlenül az Örömóda dallama csendül fel, hiszen a brüsszeli szervezet célja az volt, hogy a produkcióval összekovácsolja a művészeket, és rajtuk keresztül közvetítse a remény, az egység, a szolidaritás üzenetét. Azt, hogy bár a koronavírus-járvány fizikailag elválaszt bennünket, fontos, hogy továbbra is összetartsunk és együtt építsük a jövőt.
A produkcióban Magyarországot, mint tagállamot Blanka képviselte első fuvola állásban, ami igen szép elismerés, hiszen kis hazánk számos kiváló klasszikus zenésszel rendelkezik. „Számomra ez azért is nagy megtiszteltetés, mert nem Magyarország választott ki, hanem a brüsszeli szervezet. Anzhela Hovhannisyan-nak pedig külön köszönettel tartozom, akivel már volt szerencsém korábban együtt játszani Belgiumban, és akin keresztül érkezett a felkérés” – mondja.
Egy ilyen felkérés rendkívüli felelősség is. „A közös produkció külön kihívás volt mindannyiunk számára. A kigyakorolt online kamara, valamint nagyzenekari előadásokkal ellentétben „süketen” kellett a zenekari homogén hangzást produkálnom mindenféle hallásélmény nélkül. Szimfonikus zenekari tapasztalataim alapján ismerem a különböző hangszerek intonálási nehézségeit, így csupán a kért tempo-jelzés alapján játszottam fel szólamomat a videóban már együttesen felcsendülő grandiózus dallam vezérívére.”
„Az otthon” Veszprémtől Zürichen át Jerevánig terjed
A felvételen természetesen semmi nem tükröződik abból, milyen nehezítő körülmények játszottak szerepet, és egyáltalán nem véletlen, hogy Blanka vehetett részt a nemzetközi kezdeményezésben. Már csak azért sem, mert tehetsége és szorgalma révén már két éve is impozáns szakmai önéletrajzzal rendelkezett, amikor az Ecoport magazinban interjúztunk vele. Több neves svájci szimfonikus zenekar tagja, a Mannheim-i Philharmonikusok első fuvolistája, a Rorbas-i Zeneoktatási Központ tanára, a zürichi zenei intézmények éves fuvolavizsgáinak elnöke, a Zürichi Zenei Verseny zsűritagja, a Zürichi Zeneművészeti Egyetem docense – csak néhány az eredményei közül. A lista pedig azóta tovább bővült.
A tavalyi évben tagja lehetett az Aargaueri Kuratórium Kultur-Preis odaítélés döntő bizottságának, mint a klasszikus és jazz művészeti ág felelőse. „Ez egy olyan rangos díj, amellyel komoly pénzjutalom, CD felvétel és koncertszerződés is jár. „Svájc meglehetősen zárt ország, ezért, ha külföldiként felkérnek ilyen felelősségteljes feladatokra, az a befogadás jele” – meséli.
Ami a külföldet illeti… Bár a szülőhazája Magyarország, ahogy legutóbbi beszélgetésünkkor is fogalmazott, az otthon számára ott van, ahol szívesen hallgatják. Meghívott vendégművésze az ausztriai Eszterházy-kastély nyári zenei fesztiváljának, Németországban rendszeresen koncertezik, tavaly – nem először – a világhírű hegedűművésszel, Roby Lakatossal lépett fel Antwerpenben. A sort idén zürichi koncerttel folytatták, a következő pedig egy rangos svájci fesztivál meghívására augusztusban lett volna. Ez a járvány miatt Blanka nagy szívfájdalmára elmarad, de bízunk benne, hogy jövőre pótolni tudják.
Emellett túl van karrierje egyik legfeszítettebb tempójú „kalandján” is: 2019 tavaszán Örményországba, Jerevánba kapott meghívást az Alexander Arutiunian Nemzetközi Fesztiválra, ahol szólókoncerten mutatkozott be a kiváló National Chamber Orchestra of Armenia kíséretében és mesterkurzust tartott. A Berlini Filharmonikusok, a Zürichi Tonhalle Zenekar, a Zürichi Opera, a Tokyo Opera, a Krakkói Filharmonikusok legjobb szólistáival vehetett részt ezen a nemzetközi találkozón.
S hogy miért volt feszített a tempó? Blanka akkor éppen egy egyhónapos turnén vett részt. „A koncertturné Svájcban indult egy szólókoncerttel, nagyzenekari kísérettel. Másnap már Mannheimben próbáltam Szergei Babayannal, majd ezt követően Veszprémbe utaztam, hogy Vándorfi László igazgató úr és Krámer György művészeti vezető felkérésére részt vegyek A Tánc Fesztiválja zsűrizésén. Ez a felkérés azért volt különleges számomra, mert korábban nem szerepelt zenész a zsűriben. 4 hét alatt 4 ország, 4 merőben más feladat. Ilyen előzmények után érkeztem meg Jerevánba.”
A gyökerek köteleznek
Elgondolkodtató egyébként, hogy amikor bármely művész esetén szóba kerülnek a hazai és a külföldi sikerek, általában utóbbiak azok, amelyekre felkapjuk a fejünket. Pedig az előbbiek is ugyanolyan értékesek. Blanka számára legalábbis kétségtelenül szép emlék a 2018-as évértékelő ünnepségen megtartott szólókoncertje és bemutatkozása, amelyen Porga Gyula polgármester úr felkérésére vett részt, mint veszprémi születésű sikeres művész. „Nagy örömömre a volt igazgatómmal, Kováts Péter hegedűművésszel és a Mendelssohn Kamarazenekarral léphettem fel” – emlékezik vissza.
Vagy említhetnénk a Művészetek Házában Julian Schnabel Printed Works című kiállításának megnyitóján előadott saját szerzeményét is, amely talán egy új fejezetet jelent a karrierjében – ismét Veszprémhez kötve. „Hegyeshalmi László művész úr kért fel a kiállítás megnyitására. Az alkotások összetettsége olyan megragadó volt számomra, hogy rögtön szárnyalni kezdett a zenei képzeletem, amely később formát öltött” – mondja.
Tudjuk, hogy a neveltetés és a családból hozott értékek milyen meghatározóak egy ember életében. Orvos édesapa lányaként Blanka számára is fontos a segítségnyújtás. Évek óta rendszeresen egyórás örömkoncerttel ajándékozza meg a zürichi rehabilitációs klinikákon ápolt betegeket. „Ezek tulajdonképpen nyílt koncertek, ahova nemcsak a betegek jöhetnek el, hanem a környék lakói is, és mindig telt ház van. A gyógyítás ezen fajtáját önként vállaltam és nagyon jól esik. Megható tapasztalnom, hogy a zenének mekkora ereje van: a koncert után a betegek odajönnek hozzám, megfogják a kezem könnyekkel küszködve mondanak köszönetet, amiért a klinikán eltöltött idejük egyik legszebb egy óráját élhették át velem. Emellett régen dédelgetett álmom volt, hogy jótékonysági koncertet adhassak. Erre tavaly nagy örömömre lehetőségem nyílt.”A befolyt összegből egy szervezet segítségével kelet-európai iskolákba juttattak tanszereket, ruhákat a rászoruló gyermekek részére és iskolák építésébe kezdtek.
A töltődés és az önigazolás időszaka
Blanka mögött tehát rendkívül sűrű időszak áll, ami után őszintén bevallja, bár a koncertek elmaradása szomorúság volt, jól esett neki, hogy a karantén alatt mentálisan és fizikálisan is tudott pihenni a szeretett környezetben, a családja körében. „Olyan volt egy kicsit ez az időszak, mintha én is kaptam volna egy kultúr díjat, hogy elmélyült alkotói munkát végezhessek. Elkezdtem zeneszerzéssel foglalkozni, miközben a testvéreim révén a művészetek különféle ágaiba bepillantást élvezve ihletődöm. Most arra is jutott idő, hogy édesanyámmal, aki divattervező, új fellépő ruhákban gondolkodjunk.
Mindemellett az oktatói tevékenységét is folytatta online keretek között, új tanítványokkal is, ami önigazolásra is jó volt. Lassan viszont már készülődik a visszatérésre.
Svájcban nagy kultúrája van a házi koncerteknek, amelyeken tehetős zenekedvelő emberek adnak lehetőséget művészeknek, hogy a saját villájukban lépjenek fel, 30 vagy akár 300 vendég előtt. „Augusztusban kivételes környezetben lesz szerencsém duplakoncertet adni. A koncert helyszíne egy családi házban megmaradt patinás barokk koncertterem lesz. Már erre készülök.”