2023. március 26.
//
Emánuel névnap

Három évtizede hobbijuk a vasútmodellezés

A veszprémi Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub idén ünnepli fennállásának 30. évfordulóját. A klubhelyiségben kerestük fel őket, ahol bepillantást nyerhettünk a modellezés kulisszatitkaiba.

A vasútmodellezés végeredményével, a körbe-körbe zakatoló vonatok látványával, az ismerős tájak lekicsinyített másával sokan csak kiállításokon találkoznak. A modellezésnek kétségkívül ez a leglátványosabb része. De gondolná-e bárki, hogy mennyi előkészítő munka rejlik abban, hogy egy-egy miniatűr világ a legapróbb részletekig elkészüljön?

A Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klubot 1990-ben alapították, amelynek tagjai az asztalos munkától elkezdve az elektromos hálózat bekötésén át a legapróbb részletek kidolgozásáig szinte minden szakmunkát elvégeznek. Ahogy ők fogalmaznak, sokan csak a szórakozást látják benne, de ez nem gyerekjáték, sokkal több annál, „a szépségét is ez adja”. A klubnál komoly tervezési és mérnöki munka folyik, ami a legtöbbünknek talán eszébe sem jut, ha egy kész terepasztallal találkozunk. Portálunk a kulisszák mögé tekintett be akkor, amikor meglátogatta az egyesületet.

A klubvezető, Letenyei Tamás és testvére, Letenyei István örömmel vezet minket körbe a volt Dimitrov épületében található néhány szobás klubhelyiségben, ahol a mérhetetlen mennyiségű különféle alkatrész és szerszám mellett számos vasúttal kapcsolatos relikviának számító, több évtizedes dokumentumot, képet, egyenruhát, táblát és zászlót is őriznek. A klubtagok hetente gyűlnek itt össze, hogy hódoljanak hobbijuknak. De nem csak ők, szinte bárki beléphet, aki tanácsot kérne a modellezéshez, vagy építeni szeretne. Tapasztalat és tennivaló is van bőven.

Letenyei Tamás és Letenyei István avatott be minket a modellezés rejtelmeibe.Letenyei Tamás és Letenyei István avatott be minket a modellezés rejtelmeibe.

Amíg nincs kiállítás, a terepasztalok és vele együtt a mini világok szétszerelve állnak a polcokon, így első ránézésre nehéz megállapítani, hogy a klubtagok mit mintáztak a való életből. Elárulják: a fantázia mellett elsősorban a magyar vasút népszerűsítésére fektetik a hangsúlyt, ennek megfelelően leginkább a környékbeli állomásokat és jeleneteket modellezték le. Csak hogy néhányat említsünk: megtalálható itt a Hajmáskér állomás, Öskü megállóhely, Városlőd egy részlete, Sárszentmihály állomás, Nagysimonyi és Örvényes megállóhelyek. Elkészítették az „Indul a Bakterház” ikonikus részletet is, amelyet a film Patása, azaz Haumann Péter egy kiállításon felismert, örömében pedig a „stimmt” megállapítással és szignóval jutalmazott.

Ki volt Baross Gábor?

Baross Gábor (1848 – 1892) magyar politikus, a korszerű magyar kereskedelem és közlekedés megalapítója. A dualizmus korának kiemelkedő gazdaság- és közlekedéspolitikusa. A vasútügy fejlesztése terén elért eredményei miatt „vasminiszternek” nevezték, kora Széchenyi István közlekedéspolitikai eszméinek megvalósítóját tisztelte benne (Wikipédia).

A klub megtervezte és megépítette a 8-as út ösküi vasúti hídját, a balatonakarattyai vasúti hidat, valamint számos térségbeli objektumot is. A figyelmes szemek felfedezhetik többek közt a vászolyi lovasiskolát, az ösküi kovácsműhelyt, az alsóőrsi fűtőházat, vagy olyan mozgó-világító, hangot kiadó jeleneteket, mint egy esküvő, kocsmai verekedés, disznóvágás vagy épp tűzoltás.

Eddig összesen több 80 méternyi modul rendszerű terepasztalt építettek, aminek kiállítás béli teljes összeépítése nagyjából 7 órába telik.

Amíg nincs kiállítás, a terepasztalok és vele együtt a mini világok szétszerelve állnak a polcokon.Amíg nincs kiállítás, a terepasztalok és vele együtt a mini világok szétszerelve állnak a polcokon.

A kicsinyített világ minden évben változik, szépül. A készítőknek fontos, hogy minden az apró részletekig valósághűen legyen kidolgozva, legyen az egy állomás, híd, vagy vonalszakasz. És hogy mit építenek meg? Mindig azt, ami megihleti őket. A legújabb terv, hogy az egykori Balatonalmádi-Öreghegy vasútállomást modellezik le, a terepasztal egy másik részébe pedig egy hídelem beemelésének mozzanatát álmodták meg, amit a néhány héttel ezelőtti veszprémi események inspiráltak. Ha minden jól megy, tavaszra elkészülnek a kivitelezéssel.

A Facebook is segít a modellezésben

Általában miután megvan a terv, elsőként a helyszíni szemle következik, majd a modul dobozának összerakása, utána vágányfektetés, az elektromosság bekötése, az épületek elkészítése és végül a dekoráció.

Elsőként elmegyünk, lefotózzuk, lerajzoljuk, és ha van, beszerezzük a műszaki rajzokat. Az épületeket saját kezűleg építjük meg. A legegyszerűbb persze az lenne, ha előre legyártott elemekből dolgoznánk, vagy a 3D nyomtatásra bíznánk a dolgot, de mi a klasszikus módszerben bízunk”-mesélik.

Azoknál a helyszíneknél, amik valós kicsinyítésben készülnek el, ismeretterjesztésként az adott település címerével és néhány szó kíséretében a környéket is bemutatják.

Érdekesség, hogy amikor a Nagygyimót megálló rakodóhely megépítéséhez és felújításához kerestek dokumentációkat, egy távolról készült fotón és egy 1965-ben készült légi felvételen kívül semmivel sem rendelkeztek. Ekkor hívták segítségül a közösségi médiát. Feladtak egy hirdetést a Facebookon, hogy ha valaki rendelkezik családi fotóval vagy bármi információval a helyszínről, küldje el nekik, hogy megkönnyítsék a modellezést. Szerencséjükre akadtak olyanok, akik le tudtak porolni néhány korabeli fényképet és emléket, így a nagygyimóti megállót úgy tudták rekonstruálni, ahogy az valóban létezett a múlt században.

Örvényes megállóhely kicsiben.Örvényes megállóhely kicsiben.

A modellezéshez mindent felhasználnak, ami a kezük ügyébe kerül. A műanyag lemeztől elkezdve a rézlemezeken át a sörösdobozig szinte bármit. Láttuk, egy „nádtető” például egy cirokseprű sörtéjéből készült el igen nagy hitelességgel. Szokták is mondani, ha a modellező lehajol valamiért és felveszi, egyből azt nézi, mire lehet használni.

„A modellezés erről szól. Leülök, fogok egy csomó kacatot, és csinálok belőle modellt”

- mondta Letenyei István korábban az M1 híradójának.

Bár a kacatok hallatán azt gondolnánk, olcsó hobbi a vasútmodellezés, holott épp az ellenkezője. Csak szemléltetésképp: egy olcsóbb dízelmozdony ára 60 ezer forint, és csak ebből 12 pöfög a síneken. Mivel a klubnak szponzora nincs, mindent saját zsebből, a nyolcfős tagság befizetéseiből és az évi néhány kiállítás bevételéből finanszíroznak. A koronavírus-helyzet nekik sem kedvezett, legutóbb a novemberi herendi kiállításról kellett lemondaniuk.

15 éve nemzetközi vonalakon

A klub által épített modulrendszerű terepasztalok nemzetközi szabványok szerint készülnek, ami azt jelenti, bárki, aki ez alapján dolgozik, összeépítheti a sajátját az övékkel. Erre nemrég volt is példa, hisz a Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub fennállásának 30. évfordulója alkalmából a balatonfüredi vasútállomáson állított ki több klubbal közösen 150 méternyi vasúti hálózatot augusztusban. A tóparti városba 2004 óta szerveznek kiállítást.

A nyári program nemzetközileg is fontos esemény volt a klub életében, hisz a 30-as jubileum mellett idén van 15 éve, hogy Magyarországról és Közép Európából elsőként és egyedüliként csatlakoztak az európai vasútmodell klubokat tömörítő szövetséghez, a Eurotrack-hez. A nemzetközi szervezetben olyan országok klubjai képviseltetik magukat, mint Anglia, Belgium, Hollandia, Németország, Franciaország, Olaszország és Ausztria.

A vasútmodellezőket 2010-ben Veszprém város önkormányzata, a kiemelkedő teljesítményt nyújtó civil egyesületeknek járó Pro Civitate díjjal ismerte el.

A tagok azon kívül, hogy közösen szerveznek kiállításokat és szakmai megbeszéléseket, a baráti kapcsolatok ápolására is nagy hangsúlyt fektetnek. Egy-egy kiállítást mindig összekötnek valamilyen társasági programmal. A Letenyei testvérek felidézik, így jutottak el többek közt a német Siemens vasúti jármű tesztköszpontjába, nézték meg az Omaha Beachet, vagy Southampton nevezetességeit. A vendéglátás természetesen oda-vissza működik. Az utolsó össznépi magyarországi Eurotrack kiállítást 2015-ben tartották Balatonfüreden, ekkor többek közt Herendre és Pannonhalmára kalauzolták el a szövetség tagjait.

A Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klubot az EKF pályázat is támogatja, a tervek szerint 2023-ban ide szervezik meg a nemzetközi Eurotrack kiállítást.

Ge. Á.
Kovács Bálint

További cikkek

Csodát tesz az agyunkkal az erdei séta – most már kutatás is bizonyítja
Csodát tesz az agyunkkal az erdei séta – most már kutatás is bizonyítja
Egy új tanulmányban a kutatók azt elemzik, hogy a természet hogyan hat az agyunkra.
Miért csíp a kullancs?
Miért csíp a kullancs?
A tavasz közeledtével egyre több helyen hívják fel figyelmünket arra, hogy jön a kullancsszezon, pedig a klímaváltozás, az enyhülő telek következtében lassan eljutunk odáig, hogy talán véget sem ért. Így nem árt, ha közelebbről is (azért ne túl közelről) megismerkedünk ezekkel az élősködőkkel, valamint az általuk terjesztett leggyakoribb betegségekkel. Megkedvelni talán így sem fogjuk őket, de hatékonyabban védekezhetünk ellenük.
Átalakultak a tévénézési szokások, egyre többen választják a helyhez és időhöz nem kötött szolgáltatásokat
Átalakultak a tévénézési szokások, egyre többen választják a helyhez és időhöz nem kötött szolgáltatásokat
Az elmúlt években jelentősen átalakultak a tévénézési szokások, mivel beléptek a piacra a streamingszolgáltatók, így már nem csatorna, hanem műsor szerint válogatnak a nézők a tartalmak között egy felmérés szerint, megváltozott azt is, hogy az emberek hol tévéznek, például a szobában, a teraszon vagy a vonaton.
Amikor az enyészet turistacélponttá válik
Amikor az enyészet turistacélponttá válik
Valakinek a nyugalom szigete, másoknak igazi adrenalin bomba. Valakinek a megvalósítható időutazás lehetősége, másoknak korunk legizgalmasabb felfedezőtúráit jelenti. A motiváció sok minden lehet, ami ráveszi az embereket, hogy régóta elhagyatott épületekbe, objektumokba jussanak be, de bármi is legyen a vezérlő erő, tény, hogy az urbexezés a fénykorát éli. Az urbexesek, pedig olyan titkos közösségeket alkotnak, akik sokszor az illegalitás határán egyensúlyoznak, miközben íratlan szabályaikhoz kőkeményen ragaszkodnak.
Közösségi terek tervezésbe vonja be a Jutasi úti lakótelepen élőket az EKF-projekt
Közösségi terek tervezésbe vonja be a Jutasi úti lakótelepen élőket az EKF-projekt
A május közepén induló felmérésben arról is kérdezik az embereket, hogy milyen lakótelepen élnének szívesen és milyenen nem. Egy 3,5 kilométeres futókört is létrehoznak.