Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. július 27. Olga
Veszprém
21°C
2024. július 27. Olga
Veszprém
21°C

Mit jelent a globális chiphiány és milyen hatásai vannak a veszprémi autóvásárlókra?

2021. november 10. 12:02
Vészjósló hírek érkeznek a világgazdasági folyamatokról, amelyek egy része az autóipar megtorpanásában csapódik le az átlagemberek szintjére. A globális chip-hiány, az áruforgalom akadozása egy olyan spirált kezd formálni, aminek még csak találgatni lehet a végét. Cikkünkben megpróbáljuk feltárni az ok-okozati függvényeket, miközben a Ring Autó segítségével Veszprémre is levetítjük ennek a gazdasági jelenségnek a hatásait.

Egy hónapja érkeztek az első hírek, hogy a Škoda év végéig leállítja csehországi gyárát, hiszen jelenleg nem tudnak a piacról annyi chip-et beszerezni, ami biztosítaná az új modellekben a különböző elektronikus funkciókat. Hasonló, vagyis csökkentett gyártásról lehet hallani a Suzuki, a Hyundai háza tájáról is, de például a Mercedes egyik csúcsmodelljében, amely autó önmagában 60 millió forintnál is többe kerül, a gyár kihagyott néhány olyan kényelmi funkciót, amit szintén a chipek hiánya miatt nem tudtak beszerelni az új autókba.

De miért alakult ki ez a helyzet? Miért nem lehet hozzájutni ezekhez az alapvető és régóta alkalmazott elektronikus alkatrészekhez a világpiacon?

Mint oly sok negatív gazdasági tendencia mögött, most is a Covid-járvány áll a probléma hátterében. Amikor a járvány kitört és az egész társadalom bezárkózott, az autóipari cégek is kevesebb chipet rendeltek be az elsősorban kínai gyártóktól, lévén, hogy az emberek amúgy sem fognak a járvány ideje alatt és a bizonytalan gazdasági helyzetben ilyen luxuskiadásokra költeni.

Erre reagálva a chipgyártók átstrukturálták gyártásukat és azokhoz a műszaki eszközökhöz készítettek több alkatrészt, amelyek főleg az otthoni eszközökhöz, például Xbox, PlayStation, televíziókhoz szükségesek. Tehát amelyek a karantén idejében népszerűek lettek az emberek körében.

Viszont mivel az emberek a karantén alatt kevesebbet költöttek pénzükből, amikor feloldották a lezárásokat, ezekből a megtakarításokból sokan új autókat szerettek volna vásárolni. Ebben az is szerepet játszott, hogy biztonsági okokból többen elfordultak a tömegközlekedéstől és inkább a minimális személyes kontaktussal járó autós közlekedést helyezték előtérbe.

Az autógyárak hiába rendeltek ismét a járvány előtti mennyiségben chipeket, a gyártók már átálltak az otthoni kütyükhöz szükséges chipek gyártására, így jelenleg sem tudják maradéktalanul kiszolgálni az autóipari cégeket.

Mivel ezáltal hiánycikk lett az új autó a piacon, egyszerű közgazdaságtani jelenség, hogy elkezdett feljebb menni az áruk is. Továbbfűzve a gondolatot, a jövőben a használt autók ára is emelkedhet, hiszen használt autó a mostani új autókból lesz, de ha nincs új, nem lesz használt sem később.

Hogy a valóságban ez milyen emelkedést jelent, és mennyire van hatással a veszprémi emberekre is, arra Vecsei Péter, a Ring Autó értékesítési vezetője válaszolt portálunknak.

Alapvetően a vásárlói kedv nem csökkent, még annak ellenére sem, hogy sokan városunkban is hallottak erről a globális chiphiányról. Vecsei Péter elmondta, az utóbbi fél évben típustól függően 2-6%-kal emelkedtek az új autók árai, de ebben nagyobb szerepe van az euró árfolyamának, mint a chiphiánynak véleménye szerint, hiszen a megnövekedett beszerzési árakat így kompenzálják a gyártók. Ez az emelkedés egyébként egybevág a többéves tendenciával is, hiszen, mint elmondta, 2018-hoz képest 30%-kal emelkedtek az autók árai.

Ha az árakban nem is közvetlenül, de más vonatkozásban viszont érződik a chiphiány hatása a magyar, ezáltal a veszprémi kereskedésekben is.

Amíg korábban egy megrendelt új autóra a vevőnek körülbelül 4-5 hónapot kellett várnia, amíg legördül a gyártósorról, addig ez az időintervallum 2021 őszén már 8-10 hónap.

Mindezt a flottában gondolkodó cégek Vecsei Péter tapasztalata alapján belekalkulálják a beszerzésbe és így alakítják ki céges stratégiájukat, a magánszemélyek viszont sokszor a kereskedésben szembesülnek azzal, hogy, ha új autót vásárolnak, reálisan jövő ősszel tudnak majd beleülni.

A chiphiányon kívül van még egy olyan tényező is, amely akadályozza azt, hogy a világgazdaság a járvány előtti ritmusban működjön és olajozottan menjen az áruszállítás A-ból B-be. Ennek pedig egy rendkívül egyszerű oka van, amire sokan nem is gondolnának először.

A járvány kitörésekor a kínai gyártók nem álltak le és folyamatos volt a tengeri áruszállítás Európába és az USA-ba is. Viszont amikor a hajók megérkeztek a konténerekkel, azok ott maradtak a kikötőkben, a megrendelő cégek nem küldték vissza az üres konténereket Kínába, hiszen látszólag feleslegesen kidobott pénz lett volna ez a mutatvány. Így viszont Kínában állt elő konténerhiány, így jelenleg a már legyártott chipek, vagy más termékek is a kínai raktárakban sorakoznak, mert nem áll rendelkezésre elegendő konténer, amivel átszállíthatnák azokat más kontinensekre.

Az a jelenlegi helyzeten nem oldana meg semmit, ha a szakértők a múltba révedve azt elemeznék, hogy miért volt hibás döntés kiszervezni a gyártást az olcsóbb Kínába, viszont a jövőre nézve tanulsággal szolgál, hogy egy későbbi még nagyobb válság elkerülése érdekében átstrukturálják ezeket a gazdasági döntéseket.

Ugyanezen szakértők jelenleg nem tudják megmondani, hogy ez a negatív spirál meddig fog gyűrűzni, az optimista becslések szerint elkerülhető lesz a 2008-as világválsághoz hasonló jelenség és hamarosan visszarendeződik a gazdaság is a megfelelő ritmusba.

Hajas Bálint
további cikkek
A Continental veszprémi és budapesti telephelyét is díjazták az idei Év Gyára Projektversenyen A Continental veszprémi és budapesti telephelyét is díjazták az idei Év Gyára Projektversenyen A Continental technológiai vállalat veszprémi gyára idén két kategóriában jutott a döntőbe, valamint elnyerte „Az év gyártási/termelési projektje” kategória díját is, míg a cég budapesti telephelye az elmúlt évtizedben nyújtott teljesítményéért jubileumi oklevélben részesült – közölte közleményében a vállalat. 2024. május 31. 13:00 Nem lehet megúszni a béremelést – az új kihívások sok vállalkozásnak okoznak majd fejtörést gazdaság Nem lehet megúszni a béremelést – az új kihívások sok vállalkozásnak okoznak majd fejtörést Mit várhatnak a jövőtől a vállalkozások? Ebben a témában szervezett rendezvényt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Veszprémben kedden. 2024. május 29. 11:35 Május 16-tól elérhetők a 30 év feletti álláskeresőket segítő támogatások Május 16-tól elérhetők a 30 év feletti álláskeresőket segítő támogatások Május 16-tól elérhetők a 30 év feletti álláskeresők és inaktívak elhelyezkedését célzó támogatások, az uniós társfinanszírozással megvalósuló program teljes kerete több mint 150 milliárd forint - mondta a nemzetgazdasági miniszter a tárca szerdai budapesti sajtótájékoztatóján. 2024. május 15. 10:30 Tudatos döntések és véletlenek összjátéka – a veszprémi Balluff-történet Balluff Tudatos döntések és véletlenek összjátéka – a veszprémi Balluff-történet Harmincöt évvel ezelőtt egy német cég hozott egy döntést: a vasfüggöny leomlása után Magyarországon, azon belül is Veszprémben létesít telephelyet és megalapít egy céget. Ma ez a cég a város egyik legnagyobb foglalkoztatója. Túlélte a gazdasági válságokat, a világjárványt, miközben együtt fejlődött a Veszprémmel. Wimmer Zoltán ott volt azok közt, akikkel elindult a vállalat, ma pedig már fejlesztési vezetőként felügyeli a munkát. Bemutatjuk az ő és az idén jubileumát ünneplő veszprémi Balluff-Elektronika Kft. történetét. 2024. május 13. 22:25

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.