2022. január 19.
//
Sára névnap

Lelküket adják egy kuponért

2021. december 2. 16:43
Karácsony közeledtével az internetes tarhálás a tetőfokára hágott: emberek tömkelege szívbaj nélkül képes megalázkodni egy kuponért, amellyel egyébként a webáruház jár a legjobban.

Mielőtt komoly félreértésekbe keverednénk, szeretném leszögezni, ahogy milliónyi embertársamnak, úgy nekem is minden forint számít. Tisztában vagyok vele, milyen, amikor az embernek kétszer is meg kell gondolnia, hogy miből és mennyit vásárol a hónap elején, hogy a végére is maradjon belőle. Számlák tömkelege, kölcsön, családfenntartás – sokszor egyetlen fizetésből. Végeláthatatlan harc.

Mégis felteszem a kérdést: mennyit érünk meg magunknak? Valóban érdemes eladni a lelkünket néhány forintért? A napokban a Facebook-on gyakorlatilag lehetetlen küldetés lett végiggörgetni anélkül, hogy valaki ne szegezné a képünkbe a kérdést: van valakinek felhasználatlan kuponja? „Jézuska még vásárolna, ha több is van, ne tartsd az e-mailjeid között!” – ez volt a kedvencem.

Szánalmas. Már csak azért is, mert eme posztok szerzői nem azok, akik valódi segítségre szorulnak. Nem fagyoskodnak az utcán a mínuszokban, nem túrják fel a szemetest ételmaradékért. Szimplán spórolnának a legújabb mosógépen, mert amit tavaly vásároltak, túl hangosnak bizonyult. Igen, ilyen bejegyzésbe is botlottam. De vajon honnan erednek az eMAG kuponjai?

Gyorsan, gyorsan, tíz nap múlva lejár a szavatossági idejük! (fotó: internet)Gyorsan, gyorsan, tíz nap múlva lejár a szavatossági idejük! (fotó: internet)

Onnan, hogy a céget idén tavasszal kőkeményen megbüntették: a Gazdasági Versenyhivatal 200 millió forintos bírságot szabott ki, és mintegy 4 milliárd forint összegű jóvátételre kötelezte az online áruház üzemeltetőjét. Az eMAG elfogadta a döntést, és közölte, hogy mindenkinek, aki az elmúlt 12 hónapban vásárolt a webáruházban, háromezer forint értékű kupont biztosít.

A GVH tájékoztatása szerint 2014 júliusáig visszamenőleg vizsgálták a cég több száz kampányát érintő akciótartási gyakorlatát. Megállapították, hogy a folyamat tartósan tisztességtelen volt a fogyasztókkal szemben. Mindenki számára érthetően összefoglalva ez annyit jelent, hogy az eMAG csalt az akcióival: több termékük eredetei ára nem felelt meg a valóságnak.

A kuponos akcióra visszatérve: nehogy azt merjük feltételezni, hogy a cégcsoport bűnbánatra lelt. A vásárlási kedvezmény mindössze egy jól tálalt marketingfogás, ugyanis tízezer forintos vásárlás alatt nem áll módunkban felhasználni a „jóvátételi kuponokat”. Mindezek ellenére még így is rengetegen harcba szállnak értük: emberi mivoltukból kivetkőzve, pofátlanul kunyerálnak. Elkeserítő.

Tiszta szívből kívánom, hogy egyszer azon emberek megsegítésére is ekkora bejegyzés-hadjáratok induljanak, akik napról napra nélkülözve élnek. Akik inkább meg sem tanítják gyermeküknek, mi az a csokoládé, mert nem tudnák megteremteni nekik.

Egészen más hely lehetne a világunk.

Simon Dani