2022. december 7.
//
Ambrus névnap

Eljön az idő, amikor a hajókat is megéri csak napelemmel hajtani

2022. június 7. 12:00
Ecoport
Bár ma még leginkább vitorlások szelik a Balaton habjait, talán nem is olyan távoli az a jövő, amelyben a napfény már nemcsak a fehér vitorlán csillan meg, hanem a napelemes hajó paneljein is.

2010 márciusában a világ legnagyobb napelemes hajója vízre szállt, hogy 18 hónap alatt megkerülje a Földet. A 31 méter széles, 15 méter hosszú katamaránt összesen 537 négyzetméternyi napelem borította, amelyek a hajó meghajtása mellett a navigációs berendezésekért és a WC öblítésért is feleltek, a PlanetSolar pedig végül 584 nap alatt teljesítette küldetését. 

Bár az azóta eltelt tíz évben még nem léptünk előre akkorát, hogy számottevő mennyiségben cirkáljanak hasonló vízi járművek a világban, néhány helyen, például Ázsiában már megjelentek napenergiával is hajtott hajók a turizmusban. Abban pedig, hogy ez így van, és a piac lassan növekszik, óriási szerepe van a Solar Boat Challenge-nek. Előbbi egy nemzetközi, Európa több rangos egyetemét érintő versenysorozat, amelyen kizárólag napelemes hajók vehetnek részt: a  fenntarthatósági innovációs seregszemleként szolgáló esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a megújuló energiaforrásokban rejlő lehetőségekre és a napenergia kiaknázására a hajózásban. Az első versenyt Hollandiában rendezték meg 2006-ban, azóta pedig számos országban tartottak hasonló bajnokságot Belgiumtól kezdve Németországon át Olaszországig – a kontinensen a legrangosabbnak a monacói verseny számít.

2023-ban pedig a sorba Magyarország is belép: nemrégiben született meg az a megállapodás, amelynek eredményeként a Pannon Egyetem a Magyar Vitorlás Szövetséggel, a Veszprém-Balaton 2023 Zrt.-vel és Balatonalmádi Önkormányzatával együttműködve futamot rendez a Balatonon, melyen az egyetem hajója is elindul a meghívott számos országból érkező nemzetközi csapatok mellett.

A versenysorozat történetében egyébként nem ez az első magyar vonatkozás. A BME csapata 2016 óta versenyez saját építésű hajójával, és a 2019-es futamon sikerült is bezsebelniük egy harmadik helyezést, eddigi legjobb eredményüket. Korábban a Pannon Egyetemen szintén alakult egy csapat, de a koncepció most forrta ki magát igazán a régiós összefogással – mondja Kristóf Orsolya, a projekt felelőse.

Az egyetemisták számára meghirdetett verseny dátumát 2023. augusztus 23-27.-re tűzték ki – néhány héttel az elektromos hajók versenyének számító Zöldszalag Regatta után –, már zajlik a nemzetközi promóció az egyetemek között, legkésőbb ősszel pedig a Pannon Egyetem hajóját is szeretnék vízre tenni.

Utóbbival kapcsolatban a versenyszabályzat komoly feltételeket ír elő. A legfőbb kritérium természetesen a meghajtásra vonatkozik: a hajókon nincsen vitorla, akkumulátorral közlekednek, a napelemek tehát a fel- és visszatöltéshez szükségesek, így alapvetően nem jelent problémát a borús idő. A hat méteres hajótest kialakításában már nagyobb szabadságot kapnak a versenyzők: lehet kísérletezni minél kisebb tömeg vagy minél áramvonalasabb forma kialakításával. A hajók  mostanra sokat fejlődtek: míg 2006-ban a leggyorsabb jármű teljesítménye is csak 15 km/h volt, ma az átlagsebesség 20 km/h, de a végsebesség akár a 40-50 km/h órát is elérheti. Ez leginkább a gyorsasági futamban fog számítani, de a különböző méretkategóriákban induló hajósokra többek között szlalom és egy háromórás hosszútávú versenyszám is vár, ahol az nyer, aki ezalatt a legtöbb kört teszi meg.

A verseny nemcsak a konkrét élmény miatt lehet vonzó, de kiváló lehetőségként szolgál arra, hogy a hallgatók kipróbálják magukat mondhatni startup közegben – legalábbis ami az innováció megvalósítását illeti. Bár a hajót egy hajózási engedéllyel rendelkező személy, a pilóta vezeti, a megépítése csapatmunka, aminél fontos, hogy több tudományterületet képviseljenek a tagok. "Egy ilyen team tagjai több szerteágazó tudományterületet képviselnek, van közöttük mechatronikai mérnök, gépészmérnök, villamosmérnök, mérnökinformatikus, de közgazdászra is szükség van, hiszen a hajózási versenyeken való részvételnek financiális oldala is van. Jelenleg is folyamatosan toborzunk hallgatókat a Pannon Egyetem csapatába, hiszen aktívan folyik az egyetemi hajó építése” – tájékoztat Kristóf Orsolya.

A Balaton Solar Boat Challenge ugyanakkor nem csak az egyetemistáknak szól. A versennyel a Pannon Egyetem egy nívós nemzetközi hajós rendezvényt szeretne elindítani Balatonalmádiban, amelyen az ott élő családok és a nyaralók jól érzik magukat, számos kísérőrendezvénnyel várva a látogatókat. Mindemellett az egyetemnek kiemelt célja, hogy pozícióját is megerősítse, mint a Balaton régió meghatározó egyeteme. A legfontosabb küldetés pedig, hogy az egyetemisták által kitalált technológiai újítások, innovatív megoldások beépüljenek az iparba. „Ma a használatban lévő napelemes hajók még lassabbak és kisebb távokat tudnak megtenni, kevésbé elterjedtek. Azáltal, hogy az egyetemisták folyamatosan megosztják ötleteiket és továbbfejlesztik őket, sokat segíthetnek az iparág szereplőinek a fenntartható fejlődésben.” A környezetbarát hajóknál használt technológiákat pedig akár az élet más területein is lehet majd használni. Hiszen ahogy a PlanetSolar  ötletgazdája, Raphael Domjan nyilatkozta annak idején: „Hogyha mi el tudunk menni egy ekkora útra ezzel a hajóval, ezzel a nagy hajóval, és mindent pusztán a napenergia működtet, a motorokat, a számítógépet, a telefont, szóval mindent, akkor ez azt jelenti, hogy otthon, a mindennapi életünket is képesnek kell lennünk pusztán a napenergiára támaszkodva élnünk.”

A cikk az Ecoport magazin 2022/1. számában jelent meg
Fotó: Luwe Stroosma

Bertalan Melinda

További cikkek

Az adatdzsinn kiszabadult, és már nem tehetjük vissza a palackba
Az adatdzsinn kiszabadult, és már nem tehetjük vissza a palackba
Felfoghatatlan mennyiségű információt termelünk nap mint nap, ám ez kontextus nélkül értéktelen. Vajon mihez kezdünk a rendelkezésre álló adathalmazzal? Örök életre törekszünk? Egy hazai rendezvényen nemzetközi sztárszakértők próbálták megjósolni, milyen jövő várhat az adatvezérelt emberiségre.
Az állam is támogatja az elavuló 3G-s telefonok cseréjét
Az állam is támogatja az elavuló 3G-s telefonok cseréjét
Mobilkészülékcsere-támogatási program indul 5 milliárd forintos kerettel: 2022 februártól bruttó 20 ezer forintos támogatást kaphat mindenki, aki 4G vagy 5G képes készülékre cseréli régi 3G-képes mobilkészülékét - jelentette be Karas Monika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.
Önálló beavatkozásra képes fékrendszert fejleszt a Continental és a Pannon Egyetem
Önálló beavatkozásra képes fékrendszert fejleszt a Continental és a Pannon Egyetem
A Continental technológiai vállalat tovább erősíti Magyarországon a fejlesztési és kutatási tevékenységét a Pannon Egyetemmel közösen, amelyhez a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap is hozzájárul 758 millió forint támogatással.
Visszatér Veszprémbe a Google Street View autója
Visszatér Veszprémbe a Google Street View autója
A Google autói egy hét múlva újra elindulnak 14 magyar nagyvárosban, köztük Veszprémben, hogy a Street View, azaz az Utcakép szolgáltatásait frissítsék.
A telefonon internetezők kétharmada már éjjel-nappal a neten lóg
A telefonon internetezők kétharmada már éjjel-nappal a neten lóg
A magyar 14 éves és idősebb népesség 44 százaléka a zsebében lévő okostelefonjával folyamatosan csatlakozik a világhálóra, még éjszakára sem kapcsolódik le - állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) felmérése.