Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Vonattal csavarogni már önmagában egy filmbe illő kaland

2023. április 10. 19:42
Van valami megmagyarázhatatlan varázsa annak, amikor az ember vonattal utazik hosszú távon. Talán a múlt nosztalgiája ez, talán csak az, hogy látja az elsuhanó tájat, amint folyamatosan változik, talán az a tudat, hogy ilyenkor valóban az elsőtől az utolsó pillanatig kaland lesz az út, mert már közben annyi minden szórakoztatót lehet csinálni.

Ezért szeretjük annyira a csoportos road tripeket, a stoppolást meg akár még a camino szerű túrákat is. Valahogy a repülés ezt a plusz élményt nem adja meg. Persze izgalmas, amikor a felhők felé emelkedik a gép és városok meg hegyek és tavak és tengerek felett repül el, és aztán leszáll egy adrenalinnövelő pályán. Ám egy idő után könnyű elveszíteni ennek a varázsát, hiszen egy csomó logisztika van vele, és az ember végül is ideje nagy részét egy zárt csőben tölti. És a rövid menetidő miatt – mert ettől az egész olyan könnyűvé válik – sokszor azt sem értékeli igazán, micsoda mázlista, hogy reggel még Magyarországon kel fel, estére meg már Isztambul utcáit koptatja.

De a vonat más. Egy hosszú vonatút a mai napig eseményszámba megy (néha épp azért, mert ritkábban választjuk), hatvan-nyolcvan éve pedig különösen az volt. Akkoriban az emberek még ünneplőbe bújtak, ha vonatra szálltak, az Utasellátó elegáns étkezőkocsijaiban, ahol csapos és bárpult is volt, pedig úgy érezhették magukat, mintha egy előkelő belvárosi étteremben lennének – még ha máskülönben ezt sosem engedhették meg maguknak. De ha az ellenkezője is volt igaz, hogy csak otthon csomagolt májkrémes kenyér és halkonzerv, esetleg rántott húsos szendvics jutott, esetleg valami kis rágcsálnivaló a mozgóárustól, akkor is megvolt ennek a maga romantikája.

Fotó: Bart Giepmans on UnsplashFotó: Bart Giepmans on Unsplash

Egy hosszú vonatúton ráadásul remekül lehet kártyázni, fejtörős játékokat játszani, vagy akár aludni is, miközben a felelősség nem a miénk, hogy eljussunk A-ból B pontba, nekünk csak hátradőlni kell és élvezni. Közben mégis szinte tapinthatóan érzékeli az ember azt a fent emlegetett mázlit.

A klímaaktivisták figyelmeztetései mellett talán ez a valódiság iránti nosztalgia is hozzájárult ahhoz, hogy napjainkra egyre több vonatos útvonal nyílik meg, a pénztárcabarát verzióktól kezdve a luxus kategórián át az extrém kalandot ígérőkig.

Néhány éve például teljesen felújították a legendás Venice-Simplon Orient Expresszt: az 1920-as és 30-as évekből származó modern igényeket kielégítő, vintázs stílusú kocsik mellett a vonat új art deco lakosztályokat kapott, melyek mindegyike az útvonal egy-egy ikonikus városa előtt tiszteleg, és fürdőszobával, franciaággyal, padlófűtéssel rendelkeznek, mindezek mellé pedig inast és extra pezsgőt is rendelhetünk, ha épp elbújnánk a luxus étkezőkocsik társasága elől. A Belmond oldalán jelenleg 68 utat kínál, és 3000 font alatt biztos nem ússzuk meg a legrövidebb útvonalat sem (egy Budapest-Párizs járat jelenleg közel 4000 fontot kóstál), cserébe viszont elmondhatjuk, hogy egy kultikus vonaton utaztunk.

Fotó: Jack Anstey on UnsplashFotó: Jack Anstey on Unsplash

Apropó, kultúra. Sok Harry Potter rajongó álma, hogy egyszer felszálljon a Roxfort Expresszre. Bár erre is van lehetőség – noha messzire nem fogunk jutni vele –, a teljes élményért válasszuk a Jacobite gőzvonatot. A West Coast Railways által működtetett gőzös a Skót-felföld legszebb tájain kanyarog: Fort Williamből indul, majd a Loch Eilt mentén haragoszöld hegyek, eldugott települések között és vad tájakon robog Mallaig, ahonnan kompjárat visz át Skye szigetére, közben pedig a Harry Potter filmekben is szereplő Glenfinnan viadukton is áthalad. Ha valaki ennél nagyobb luxusra vágyik, a Royal Scotsman kínál akár több napos utakat Edward korabeli eleganciával és a vidéki kúriák otthonosságával.

A többnapos utakat pedig úgy képzeljük el, mint egy buszos körutazást – csak persze sokkal különlegesebb formában. A Vacations by Rail skandináv túrájával például a sarki fény megpillantására is lehetőségünk van anélkül, hogy közben dideregnünk kellene. A túra Osloban indul majd Trondheimben folytatódik, ahonnan a Nordland Express visz tovább mintegy 720 kilométeren keresztül Bodø városáig. Innen komppal juthatunk át a lenyűgöző Lofoten-szigetekre, ahonnan a legjobban megfigyelhető az aurora borealis. A szigetről végül az Ofoten szerelvényei visznek vissza a norvég szárazföldre és a svéd Lappföldön található Kirunába, ahol egy jéghotelben alhatunk. A kaland részeként pedig még a fjordokat is felfedezhetjük, illetve kipróbálhatjuk a kutyaszánhúzást.

Fotó: BelmondFotó: Belmond

Aki az extrém magasságokat is bírja, annak kétségtelenül ott a helye egyszer a Bernina vagy a Glacier Expresszen. Előbbi az Alpok legmagasabb vasútvonala, mely a svájci Churból szállítja az utasokat az olaszországi Tiranóba, közben pedig 55 alagúton és 196 hídon halad keresztül, míg a legmagasabb pontja 2253 méter. Hegyi levegőt a Glacieren utazva is magunkba szívhatunk, méghozzá elég alaposan: a Zermattból St. Moritzba vagy Davosba közlekedő vonat a világ leglassabb expressze 8 órájával, gyorsabb haladást ugyanis a hegyek nem engednek. 

2023-tól Olaszország is megnyitja a lehetőséget a vasutas luxusutakra vágyóknak: a tervek szerint a Dolce Vita hálókocsis vonatai tíz útvonalon, 14 régión és 128 ikonikus városon keresztül haladnak majd. 

Pazar élményekre persze millió formában van még lehetőségünk, az olyan pusztán szép panorámát kínáló rövid utaktól kezdve, mint a Köln Main közötti szakasz, egészen a komplett kontinensáthaladást lehetővé tevő Transzszibériai vasútvonalig. Sőt! Egy Interrail bérlettel – kellő rugalmassággal felszerelkezve – a klasszikus hátizsákos körutazást is átélhetjük, amelyről kamaszkorunk óta álmodoztunk.

bertalanmelinda
bertalanmelinda
bertalanmelinda
Bertalan Melinda
további cikkek
ls02
ls02
ls02
Új utak, régi értékek – a tavasz a megújulásé: megjelent a Life & Style új lapszáma! A tavasz mindig egy kicsit olyan, mintha újraindítanánk az évet. A tél után végre kiszabadulunk a sötétből, tele vagyunk tervekkel, energiával, és itt az idő, hogy tényleg megcsináljuk azt, amit hónapok óta halogatunk. A Life & Style tavaszi száma is ezt az érzést hozza el: olyan emberekkel beszélgettünk, akik saját történetükkel inspirálnak, akik nem félnek új utakra lépni, és akik bebizonyítják, hogy néha a legnagyobb változások a legváratlanabb pillanatokban történnek. 2025. március 10. 14:26
beautiful-slim-brunette-doing-some-stretching-exercises-gym
beautiful-slim-brunette-doing-some-stretching-exercises-gym
beautiful-slim-brunette-doing-some-stretching-exercises-gym
Versenysport és jóga A jóga egy komplex eszköztár, filozófiával, fizikai gyakorlással, légzéstechnikával, meditációval, relaxációval ahhoz, hogy miként tudjunk fenntartani egy erős, jól működő szervezetet! Hogyan lehet a jóga több ezeréves tudományát és kidolgozott rendszerét a versenysportban alkalmazni a teljesítmény javítására, és milyen előnyöket nyújthat a sportolók számára? A jóga hagyományosan spirituális gyakorlás, azonban több ezeréves múltra visszatekintő komplex rendszere hatékonyan alkalmazható a versenysportban.  2025. január 16. 15:50
LS2
LS2
LS2
Ha Chagallnak lenne kedvenc kávézója Mindenki ismeri azt az érzést, amikor reggelente beugrik a munka előtti habos latte vagy fekete kedvéért – milyen éppen a hangulat – a megszokott helyére, és pár percre rá már se a kávé ízére, se a pultos arcára nem emlékszik. Van egy hely Veszprémben, ami viszont pont attól lett különleges, hogy sosem válik rutinná. 2025. január 16. 15:45
4Z2A2252
4Z2A2252
4Z2A2252
A rock ’n’ roll nem vész el, csak átalakul Muraközy Péter – vagy ’Murak’ – sokaknak ismerős lehet, hiszen az egyik legmeghatározóbb arca Veszprémnek. Majdnem három évtizede nyitotta hetedmagával az Enyhe Fintor Klubot, a város azóta kultikussá vált szórakozóhelyét, majd jött az Egyetemi Diákcentrum, a Patrióta Lokál, a VeszprémEST, csinált mozit a néhai Séd kamaratermében, folyamatában ebből lett később az Expresszó. Vezette a Veszprémi Programirodát, ami többek között bevezette a Hangvillát a város mindennapjaiba, mindeközben megálmodta és sikerre vitte az Utcazene Fesztivált, általánosságban véve is, az éjszakai élet és Murak neve mára visszavonhatatlanul összeforrt.  2025. január 16. 15:45

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.