Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A kertészkedés a mentális egészségünket is karban tartja

2023. július 9. 21:46 // Forrás: psycom.net
Szeretne kevésbé stresszes lenni? Akkor ideje bepiszkolnia a kezét. Na nem úgy – mindössze érdemes a kertészkedést rendszeressé tenni az életében, a legújabb kutatások szerint ugyanis a földdel való érintkezés és a növények gondozása jelentősen képes enyhíteni a stresszt és a mentális betegségek tüneteit is.

Luther Burbank botanikus szerint „a növények jobbá, boldogabbá és segítőkészebbé teszik az embereket, napfényt, étket és orvosságot jelentenek a léleknek.” Úgy tűnik, Burbanknak igaza volt, egyre több tanulmány mutat ugyanis rá, hogy nemcsak a természetben töltött idő, de maga a növényekkel foglalkozás, a földdel való érintkezés is kifejezetten gyógyító jelleggel bír.

Fotó kredit: pelargoniums-for-europe on UnsplashFotó kredit: pelargoniums-for-europe on Unsplash

A Colorado-i Egyetem kutatásában például 291 felnőtt fizikai és mentális egészségi állapotát vizsgálták, miközben azt a feladatot kapták, hogy kezdjenek el aktívan kertészkedni (korábban egyikük sem foglalatoskodott ilyesmivel). Az eredmények azt mutatták, a résztvevők mindegyikének jelentősen csökkent ez idő alatt a stressz szintje, illetve a szorongása – különösen azok esetében, akik egy ideje már küzdöttek ilyen jellegű mentális zavarokkal.

A kertterápia hívői szerint a tevékenység többféleképpen fejti ki pozitív hatását. Egyrészt amennyiben a szabad levegőn végezzük a kertészkedést, már a természet közelsége hat ránk, másrészt a kapálás, ültetés, gereblyézés, gyomlálás komoly testmozgást is jelent, amelynek megint csak megvan a jótékony hatása: az egyetem kutatása szerint a megnövekedett fizikai aktivitás hatására a résztvevők fizikai állapota is jelentősen javult.

Fotó kredit: greenforce-staffing on UnsplashFotó kredit: greenforce-staffing on Unsplash

De a növényekkel való foglalatoskodás akkor is pozitívan hat, ha ezt csak a négy fal között tudjuk megtenni. Egy 2015-ös tanulmány szerint már önmagában a növényekkel való interakció csökkentheti a pszichológiás és fiziológiás stresszt az idegrendszer negatív automatizmusainak elnyomásával.

A napfény, a kert köré gyűlő állatvilág látványa és hangjai, a földdel való érintkezés ugyancsak segít: utóbbi olyan baktériumokat tartalmaz, amelyek fokozzák az agyban a hangulatjavító hormonok termelődését, növelik a szerotoninszintet, ezáltal csökkentve a szorongás tüneteit. Gondoljunk csak bele, amikor gyerekek vidáman tapicskolnak a sárban: tulajdonképpen a természettel kapcsolódnak ilyenkor, márpedig az ember természeti lény, és modern kori nyavalyáink nagy részét épp az okozza, hogy eltávolodunk ettől az ősi világtól és erőtől.

Fotó kredit: annie-spratt on UnsplashFotó kredit: annie-spratt on Unsplash

A kutatók tehát azt javasolják, igyekezzünk minél többet növények között lenni és velük foglalkozni, akár egészségesek vagyunk, akár olyan mentális betegségekkel küzdünk, mint a depresszió – a kertészkedés mindkét esetben jót fog tenni. Már az is hasznos, ha csak körbevesszük velük magunkat: a leghatásosabbak azok, amelyek kellemes illatot árasztanak, élénk színűek és esztétikus kinézetűek, mint a kamilla, a levendula vagy aloe vera. Ezek a növények egyenesen az agy neurotranszmittereire hatnak, nyugtatva az idegrendszert. A rozmaring a memóriát és a kognitív funkciókat is pozitívan stimulálja, az olyan vizuális kielégítő látványt nyújtó virágok, mint például a gerbera, a százszorszép vagy a krizantém, pedig az általános jó közérzetért és hangulatért felelnek.

Kertészkedés közben gyakorolhatjuk a mindfulnesst, a jelenben való létezést, hiszen ilyenkor általában a konkrét feladatokra koncentrálunk, ráadásul egy növény ápolása célt is ad, türelemre tanít, sikeres virágzás esetén pedig elégedettséggel tölti el a gondozóját, ami mind-mind hozzájárul a jobb önértékeléshez.

Bertalan Melinda
további cikkek
Három regény, amivel átvészelheted tavaszig Meli Három regény, amivel átvészelheted tavaszig Az olvasás élménye egyre inkább luxuscikké válik, és nemcsak azért, mert nincs időnk rá, hanem mert lassan az agyunk is egyre jobban elszokik tőle: egyre nehezebb belemerülni a lapokba úgy, hogy elveszik tér és idő. Mutatok három regényt, ami engem az utóbbi időben magába szippantott, és amelyekkel ezek a hideg, tétlen téli napok is gyorsabban telnek. 2024. január 21. 22:14 Roxfortban karácsonyoztam Meli Roxfortban karácsonyoztam A belépőm nem bagolypostával érkezett és a varázspálcám is csak csokiból van, mégis: sétáltam az Abszol úton, bekukkanthattam Dumbledore irodájába, együtt bóklásztam Hagriddal a Tiltott Rengetegben és még a Gringottsba is bejutottam a koboldok szigorú tekintete ellenére. 2023. december 18. 1:54 A boszorkányok köztünk élnek, és már nem félnek az üldözéstől Meli A boszorkányok köztünk élnek, és már nem félnek az üldözéstől Egyre több Y és Z generációs merül el a spiritualitásban, a boszorkányságban. Ez a szubkultúra persze mindig is létezett a történelem során, izgalmasabb kérdés viszont, miért most kapott újra lendületet? 2023. november 5. 21:34 Jenny, a macska, amelyik megérezte a Titanic tragédiáját Meli Jenny, a macska, amelyik megérezte a Titanic tragédiáját A világ leghíresebb óceánjáróját és katasztrófáját számos legenda övezi: történetek emberekről, akik előre megérezték a tragédiát, vagy a szerencsés véletlennek köszönhetően mégsem szálltak fel a hajóra. A legendák között pedig akad egy, amelyik nem egy emberhez, hanem egy állathoz kötődik. 2023. október 1. 19:51

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.