Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Hogyan nőhetett az adóbevétel Veszprémben, ha az önkormányzat nem is emelt adót?

2024. február 15. 16:09
front-view-finance-business-elements-assortment
front-view-finance-business-elements-assortment
front-view-finance-business-elements-assortment
Veszprém bevételének több, mint negyedét a helyi adókból befolyt pénzek teszik ki 2024-ben, az önkormányzat mégsem emelte meg a helyi adókat és tudomásunk szerint nem is tervez ilyet. Valójában egy egyszerű matekpélda választ ad a miértre, ami mögött viszont már egy minden mindennel összefüggő rendszer képe jelenik meg.

Miből finanszírozza egy település azt, hogy például az utcákon össze legyen söpörve a széthordott szemét? Vagy miből fizeti be a közvilágítás villanyszámláját? Miből javítja a kátyúkat az utakon? Habár egy önkormányzat nem betéti társaság, nem kft. és nem is zrt., bevételei így is vannak, aminek egy nagyrészét a helyi adók adják. Ezek kiszámítása pedig nem is egy bonyolult képlet és nincs is nagy különbség a magyar települések közt a mértékükben, mégis egy rendkívül összetett folyamat eredménye az, hogy melyik faluban és városban mekkora összeggel tud kalkulálni a városvezetés egy-egy évben.

Ilyen helyi adó például az építményadó, telekadó, idegenforgalmi adó, valamint az önkormányzati bevételek egyik legnagyobb szeletét kitevő iparűzési adó (IPA).

Veszprém esetében ez utóbbi a 2024-es évben 12 milliárd forint bevételt jelent majd a város 43,5 milliárdos költségvetésében, tehát több mint a negyedét adja, mégsem jelenthető ki, hogy extra magas adóterhekkel sújtaná a városvezetés a vállalkozásokat. Ezt egyébként meg sem tehetné, hiszen az iparűzési adó kiszámításáról törvény rendelkezik, amiben csak kis mozgástere van az önkormányzatoknak.

De nézzük meg dióhéjban, hogy hogyan jön ki a matek az IPA esetében!

Minden cégnél legkésőbb az adóbevallásnál kiderül, hogy mekkora volt az előző év nettó árbevétele. Ezt leegyszerűsítve a könyvelők úgy számolják ki, hogy a bevételekből levonják a törvény által meghatározott tételeket (ELÁBÉ, anyagköltség, alvállalkozói díj) aminek a végén kijön a summa. (Természetesen a valóságban sokkal bonyolultabb, hogy milyen költséget milyen arányban kell számolni, de az alapvető elve ez a kalkulációnak.)

Ez a szám lesz egy cégnek az adóalapja, amiből aztán újabb kalkulációval ki lehet számolni az adókat is. Az IPA esetében a törvény maximum 2%-os adót engedélyez. Ezzel egyébként a magyar települések legtöbbje így számol. Tehát egy konkrét példán keresztül megnézve, ha egy cégnek 100 millió forint az adóalapja, akkor 2 millió forint iparűzési adóval kell számolnia az adott évben.

Az IPA összege tehát nem állandó egy cég esetében sem, csupán a mértéke az. Évről évre befolyásolja a teljesítmény. Ebből pedig könnyen el lehet jutni ahhoz a következtetéshez, hogy ha egy önkormányzatnak magas az IPA-ból befolyt adója, az azt jelenti, hogy a cégek jó évet zártak, tehát egészséges a gazdasági környezet.

Kapcsolódó cikk
KBAL0122
KBAL0122
KBAL0122
Költségvetés 2024 - az idei esztendő a veszprémiek éve lesz
„2024 a veszprémiek éve lesz” – hangzott el Porga Gyula polgármestertől hétfő este, amikor az ActiCity-ben bemutatta Veszprém idei költségvetésének sarokpontjait. A büdzsé 43,5 milliárd forintról szól, aminek egyharmada fejlesztésekre fog menni, valamint elindítanak több olyan programot és támogatási rendszert, amelyeket kifejezetten csak a veszprémiek vehetnek majd igénybe. Az idei költségvetés viszont nem csak 2024-ről szól, a polgármesternek ennél hosszabb távú tervei vannak.

Veszprém esetében az EKF-év után viszont olyan mértékű fellendülést hozott, ami miatt csupán ebből az évből kiindulva nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. Van viszont egy másik összevetés, ami már sokkal többet elmond a helyi gazdaság helyzetéről, ugyancsak az IPA szemüvegén keresztül.

Ehhez minimum négy évet kell visszamenni az időbe, amikor a Covid-19 világjárvány és a bezárások miatt kötelezően ugrottak a gödörbe a vállalkozások. A kérdés pedig az volt, hogy innen milyen gyorsan másznak ki.

Szerkesztőségünk birtokába jutott egy statisztika, ami a 2019-2022 közti időszak helyi adókból befolyt összegét állította sorba a megyei jogú városok között, Veszprém pedig toronymagasan az élen végzett.

Tehát Veszprém volt a magyar nagyvárosok között az, ahol akkor még EKF nélkül a leggyorsabban tudtak talpra állni a cégek és bevételt termelni a hirtelen jött recesszió után.

Hogy hogyan érhette el a város ezt az eredményt, arról számos közgazdasági és szociológiai kutatás szólhatna. Az viszont ezek nélkül is kijelenthető, hogy a térség kedvez a vállalkozásoknak.

Nem csupán azért, mert a tradicionális autóipari beszállítócégek jelen vannak Veszprémben, bár kétségkívül az utóbbi harminc év egyik legszerencsésebb momentuma volt, hogy a rendszerváltás után éppen Veszprémben telepedtek le ezek a vállalkozások. Ehhez segítséget nyújtott a helyi rendeletben biztosított beruházási adókedvezmény is, amely ebben az időben az önkormányzat hatáskörébe utalta a különböző mentességek, kedvezmények odaítélést. Ezt később a helyi adókról rendelkező törvényben szabályozták. A város vonzerejét mutatja, hogy a korábban betelepülő nagyvállalkozások nemcsak, hogy maradtak a településen, de tovább fejlődtek, bővültek. Emellett új cégek is Veszprémet találták megfelelő helynek új telephelyek létrehozására.

Ezek a cégek a mostani tevékenységükben szinte kivétel nélkül elmozdultak a kutatás és fejlesztés irányába. És mi kell ahhoz, hogy erre a K+F tevékenységre alapozzon egy vállalat? Az, hogy megfelelő tudásbázis legyen helyben, amiben pedig a felsőoktatási intézménynek, jelen esetben a Pannon Egyetemnek van kiemelt szerepe. És mi kell ahhoz, hogy a Pannon Egyetem minőségi oktatással és jól képzett munkaerővel tudja kiszolgálni a cégeket? Olyan városmarketing és városfejlesztés, ami vonzóvá teszi a várost a fiataloknak, többek közt azzal, hogy az iparűzési adóját jól használja fel.

Ez pedig csak egy példa a sok közül, hogy az önkormányzati stratégiák hogyan kapcsolódnak össze a város különböző szereplőivel, így pedig egységesen hogyan tudják jó, vagy rossz irányba terelni a fejlődést.

A számok pedig nem hazudnak Veszprémben sem.

balint_1080x1080
balint_1080x1080
balint_1080x1080
Hajas Bálint
további cikkek
Demjan_1fc65a45
Demjan_1fc65a45
Demjan_1fc65a45
Növekvő ügyszám, széles iparági spektrum – jól halad a Demján Sándor Tőkeprogram Rövid idő alatt látványos előrelépést ért el a Demján Sándor Tőkeprogram (DST): már 29 kis- és középvállalkozás kapott pozitív befektetési döntést, csaknem 6 milliárd Ft értékben. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) által alapított MKIK Tőkealap-kezelő Zrt. segítségével a program célja az, hogy tőkebevonással támogassa a fejlődni vágyó magyar cégek növekedését. A program iránti érdeklődés kiemelkedő – a honlapon www.demjantokeprogram.hu elérhető digitális előszűrésnek köszönhetően néhány perc alatt eldől, hogy egy vállalkozás megfelel-e az alapkritériumoknak. 2025. június 20. 17:10
1749029663648
1749029663648
1749029663648
Új magyar repülőtér és ferihegyi gyorsvasút is épülhet A kormány a múlt héten döntött egy új gyorsvasúti kapcsolat kiépítéséről a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között, továbbá egy új cargo repülőtér építéséről. Mindkét beruházás koncessziós formában valósulhat meg, előbbi 1 milliárd, utóbbi 0,4-1 milliárd euró értékben - jelentette be keddi sajtótájékoztatóján Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter. 2025. június 5. 8:38
62259013_80a72f9cc18919372ee35cc30cbefe95_y
62259013_80a72f9cc18919372ee35cc30cbefe95_y
62259013_80a72f9cc18919372ee35cc30cbefe95_y
Megkezdődött a kitermelés a somogyi „feketearany-bányában” Fontos olajmezőre bukkantak a MOL szakemberei Somogysámson térségében, ahol az olajvállat már el is kezdte a kitermelést – számolt be róla az Index. 1250 méter mélyen találták a Som-8 jelű kutat, amiből naponta 1400 hordó kőolajat termelnek ki. Az újonnan felfedezett olajmező számos előnyt jelenthet, többek között jelentősen csökkenhet az ország importfüggősége, illetve Magyarország energiaellátása számára is stabil tényező jelenthet. 2025. június 3. 16:44

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.