Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 22. Cecília
Veszprém
1°C
2024. november 22. Cecília
Veszprém
1°C

Mert életben maradni nem elég

2016. július 5. 15:19
Mihez kezdene magával az emberiség, miután a ma ismert világ véget ért?

Néhány éve az irodalomban (és az adaptációknak köszönhetően a mozivásznon) új trend söpört végig a disztópiák képében. Kistestvérként ott voltak a posztapokaliptikus alkotások is – és bár kisebb csinadratta vette körül őket, a zsáner jól ismert elemei adottak voltak: erőszak, önmagából kifordult világ, harc az utolsó túlélők között és folyamatos menekülés.

Emily St. John Mandel nemrégiben magyarul is megjelent Tizenegyes állomás című regényében az az izgalmas, hogy miközben egyértelműen a posztapokaliptikus történet kategóriába sorolható, a műfaj jellegzetességeiből alig használ fel valamit.

Helyette emberi sorsokat villant fel, melyeknek egyetlen találkozási pontja Arthur Leander, az idős színész, aki a civilizáció összeomlásának napján, a Lear király előadásán szívinfarktust kap. A korábban ünnepelt és a lesifotósok kereszttüzében élő színész halála azonban a megszokott forgatókönyvvel ellentétben most csak egy jelentéktelen esemény marad, miután a sertésinfluenza egy különösen agresszív mutációja, a grúznátha elhozza az apokalipszist.

Emléke ugyanúgy homályba veszik, mint a világjárvány napjain aprócska gyerekek fejében élő képek az elektromosságról, a számítógépről, a repülő ablakából parányinak tűnő városokról, vagy éppen a járvány áldozatául esett szülők arca. Mindössze a volt feleségek, a legjobb barát, a segítségére siető, mentősnek tanuló férfi és a gyerekszínész Kirsten emlékeznek rá. A köztük feszülő láthatatlan szálak mégis mindig hozzá vezetnek vissza: Arthur Leander épp úgy katalizátora lesz a világvégét követő eseményeknek – és motiválója is a túlélők szűk kis körének.

Mert ez a regény valójában épp arról szól, hogy mibe kapaszkodhatunk egy eszelős időben, miután minden összeroppant – de tulajdonképpen már előtte is, ahogy ez a múltba ugrásokból, a volt feleség, Miranda visszaemlékezéseiből kiderül.

A Tizenegyes állomás tényleg nem szokványos posztapokaliptikus regény, a maga nemében tulajdonképpen szelíd világgal operál – már amennyiben persze szelídnek mondható az a világ, ahol egy megszállott Próféta elől kell menekülni, és kést ábrázoló tetoválások jelzik az elvett életek számát. Itt mégsem ezen van a hangsúly, sokkal inkább a civilizáció törékenységén, az elsőre talán jelentéktelen apróságnak vagy luxusnak tűnő tárgyak, művészetek értékén.

Mert életben maradni nem elég. Ez a mottója az Utazó Szimfónia nevű, félig-meddig szedett-vedett vándortársulatnak is, amellyel a felnőtt Kirsten Észak-Amerikát járja, Shakespeare-darabokat előadva. Talán nevetségesen elcsépelt kijelentés, egy kiragadott mondat egy Star Trek-filmből, Emily St. John Mandel megfogalmazásában mégis igazolást nyer. Mert lehet, hogy a társadalom alapköveit az orvosok, a gazdálkodók, a mérnökök rakják le, ők teremtik meg a biztonságot, gondoskodnak ételről és italról, gyógyítják a betegeket – de az ember nem csak csontok és hús és ízületek együttese. Néha épp egy újságcikkhez való nevetséges ragaszkodás, egy régi tárgyakból berendezett múzeum, egy képregény az, ami enyhülést adhat és a felszínen tarthat, vagy még feljebb repíthet. A szépség, a művészet nem luxuscikk, hanem elemi szükséglet – civilizáción innen és túl is.

A regényben szereplő képregényhez a valóságban is készült illusztrációA regényben szereplő képregényhez a valóságban is készült illusztráció

A Tizenegyes állomás nem ígér folyamatosan pörgő, akciódús jeleneteket, a hajszálvékony kötelékek összefonódása, a rendkívül emberi mozzanatok ábrázolása és a pazar stílusban megírt történet miatt viszont messze izgalmasabb lesz, mint bármilyen zombiapokaliszis részletei.

Bertalan Melinda
további cikkek
Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Hétvezér Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Figyelem! A következő tudósítás egyelőre egy meg nem történt sajtótájékoztatóról szól. Viszont a Tisza párt háza táján az elmúlt napokban nyilvánosságra került hangfelvételekből és az azokra adott magyarpéteri reakciókból kiindulva egyáltalán nem biztos, hogy a közeljövőben ne válna mindez valósággá. Véleménycikk. 2024. november 17. 21:18 Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Hétvezér Útmutató, hogyan állj ki magadért telefonon, miközben egy gép felel Biztos rengeteg előnye van annak, amikor telefonos reklamáció során nem élő ember, hanem egy gép végzi el a kevéssé kellemes munkát, hiszen őszintén, ki ér rá naphosszat panaszokat hallgatni, ha nem egy gép. De vajon hogyan lehet kiállni a véleményünkért, amikor nem is érti, amit mondok? Útmutató (a negatív példa is példa) ahhoz, hogyan őrizzük meg a hidegvérünket egy ilyen esetben. 2024. november 3. 17:55 Minek nevezzelek? Hétvezér Minek nevezzelek? A köztereknek van egy hivatalos neve, de néha a köznyelv felülírja ezeket és általában az utóbbi nyer. Veszprém egyik lépcsőjénél pár év múlva kiderül, hogy valóban törvényszerű-e mindez. 2024. október 20. 23:06 Megfelelések a világ felé; te melyik pontban ismersz magadra? Hétvezér Megfelelések a világ felé; te melyik pontban ismersz magadra? Bizonyára mindannyian hordozunk magunkban megfeleléseket, nem csak önmagunk, nem csak a szüleink és közeli hozzátartozóink, szeretteink felé, hanem megfoghatatlan, körbe határolhatatlan dolgok felé is, mint a világ. A sejtjeinkig berögzült megfelelésekre történő ráismerés igazi felszabadultságot hozhat, de ezen túl nem árt elengedni is azokat... Akinek nem inge, persze ne vegye magára. 2024. október 7. 21:36

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.