A 90-es évekhez képest mostanra már egyáltalán nem cseng idegenül az upcycling fogalma, igaz, még mindig sokan keverik a recyclinggal, részben azért is, mert magyarul mindkettőt csak újrahasznosításként szoktuk emlegetni. Az eredeti angol kifejezések azonban egy kicsit más-más jelentéssel bírnak.
Míg ugyanis a recycling alatt magát a hulladék alapanyag újrahasznosítását értjük – pl. a PET palackok gyűjtését és ismét PET palackként való felhasználását –, az upcycling egyfajta értéknövekedést jelez: ilyenkor tulajdonképpen új életet lehelünk a hulladékként kezelt anyagba, magára az anyagra pedig nem is feltétlenül hulladékként tekintünk. Emiatt is, az upcycling egy fokkal tudatosabb szemléletmódot igényel, hiszen ebben az esetben a hulladék kezelésével kapcsolatos lépésekre (tárolás, szállítás, elhelyezés) nincs szükség – amelyek egyébként valahol megint csak környezetkárosítóak tudnak lenni.
Az upcycling klasszikus példája a fent említett DIY (Do it yourself – Csináld magad) módszer, illetve ekként emlegetik a kiürült konzerves dobozok vázává, vagy éppen a raklap bútorrá alakítását is, igaz, hivatalosan utóbbiak a repurpose fogalma alá tartoznak: bár a szemléletmód mindkettő esetében azonos, az upcycling során maradékanyagokkal vagy egy tárgy feldolgozása során adódó alapanyagokkal dolgozhatunk, a repurpose viszont az adott tárgy eltérő célra történtő, de változatlan formában való felhasználását jelenti.
Pontos definíciók ide vagy oda, ahogy a környezetvédelem egyre égetőbb kérdéssé válik, a hulladék kreatív módon való felhasználására is egyre nagyobb reflektorfény vetül, és a jó példák is sokasodnak. Egyelőre elsősorban a művészet és a dizájn, illetve a divat háza táján – nyilván nem véletlenül, hiszen ezek azok a területek, amelyekre a kreativitás, a rugalmasság és a szabályok újragondolása a legjellemzőbb.
Zámbó Attila Csopakon élő képzőművész műanyag flakonokból, hulladék fenyődeszkából vagy éppen purhabból születő alkotásairól például mi is írtunk, korábban pedig a veszprémi Városházán nyílt gondolatébresztő kiállítás öt művész hulladékból, hulladékról készült műveivel. De említhetném a Hybridart és a Trash Art Magyarország kezdeményezéseit is, akik szintén rendszeresen tesznek azért, hogy felhívják a figyelmet a hulladék keletkezésének megelőzésére, annak veszélyeire és újrahasznosítására, és ha előbbiekről nem is hallott az olvasó, az interneten böngészve vagy a közösségi oldalakat görgetve bizonyosan találkozott már különböző, szemétből készült művészi installációk képével.
Ezek célja egyébként a legtöbb esetben valóban az érzékenyítés és a figyelemfelhívás – amellett persze, hogy csökkentik a hulladékot és ékesítik a környezetet: a művészet legnagyobb ereje abban rejlik, hogy képes érzelmeket kiváltani belőlünk és ideális esetben egy kicsit átformálni is. Utóbbi pedig ebben az esetben kulcsfontosságú, hiszen a legfőbb cél az lenne, hogy véget vessünk annak a felelőtlen fogyasztói attitűdnek, amelyik nem törődik azzal, hogy a kidobásra ítélt termék hogyan károsítja az élővilágot, és amely azt sugallja, hogy mindig mindenből újat kell venni.
Ezt illetően a divat szerepéről sokat lehetne vitázni, hiszen eleve a ruhatárunk szezononként való lecserélése nem éppen környezetbarát hozzáállás, ráadásul valahol még akkor is marad rendesen az ágazat rovásán, ha etikus körülmények között, újrahasznosított anyagból készülnek a ruhák – hiszen megint csak túltermelés történik. A PC barát válasz a problémára persze az, hogy nem mindenki képes aszkétaként minden földi örömről lemondani, és ha már mindenképpen szeretnénk időről időre szép új ruhákat, illetve kiegészítőket venni, akkor azt tegyük a lehető legkímélőbb módon. Készüljön például az a ruha kihasználatlan textilhulladékokból, mint Marine Serre divattervező esetében, aki visszamaradt pólókból, farmeranyagokból, selyemkendőkből készít új darabokat; vagy műanyagpalackokból, mint Emma Watson 2016-ban a MET gálán viselt ruhája; hazai példát említve az ékszer műanyagból, mint Ferencz Borinál, a táska pedig szórólapból, csomagolópapírból, mint az Infinity Paper Design-nál.
És nyilván a sort az otthoni kiegészítőkkel is lehetne folytatni a dizájn területéről, mert ezen a téren is van sok jó kezdeményezés – a Recity Magazin 2016-ban egy kis könyvet is kiadott “A hulladék új élete – Ökodizájn Magyarországon” címen, melyben 50 hazai művészt és brandet gyűjtöttek össze, akik a mások számára feleslegessé vált hulladékból – többek között biciklialkatrészekből, üvegcserepekből, biztonsági övekből, molinókból – készítenek új termékeket.
Persze az igazi áttörés az lenne, ha az upcycling olyan területen is meg tudna jelenni, mint mondjuk az építőipar, valamint általában véve visszavennénk a fogyasztásból és a hulladéktermelésből. Egyelőre úgy tűnik, ez még hosszabb idő lesz, márpedig a legújabb környezetvédelmi jelentések szerint abból egyáltalán nincs sok a negatív folyamatok visszafordításához, optimistán azonban, legalább az első lépések elindultak a szemléletformálással.