Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Én (f)élni akarok!

2022. október 7. 15:53
Élet-e az, amit állandó rettegésben töltünk, s amiben folyamatosan csak a túlélésre gyúrunk? A válasz egyértelmű, Lezsák Sándor 80 vödör levegő című abszurd drámája mégis megmutatja, milyen könnyű beleragadni a félelembe.

A Veszprémi Petőfi Színház és a Márai Színház koprodukciójában készülő darabot október 8-án mutatják be a Latinovits-Bujtor Játékszínben, ami előtt médianapon mutatkozott be az előadás.

A kamaraszínpad tere ezúttal még szűkebb: főhősünk egy lehetséges atomháborútól rettegve bunkert épít tanyájuk kútjába, ahol majd feleségével együtt átvészelhetik a veszedelmeket. A helység évtizedeken keresztül épül, az asszony kezdetben még támogatja férjét, kelletlenül ugyan, de tűri az állandó riadózási gyakorlatokat, eljön azonban az a pont, amikor betelik a pohár, s mindez nem várt bonyodalmakat hoz.

Bár Lezsák Sándor tragikomédiája a nyolcvanas évek elején íródott, amikor a szerző megdöbbenve tapasztalta egy utazásán, hogy Nyugat-Európában az emberek túlélőkészleteket vásárolnak szovjet atomtámadás esetére, aktualitásából azóta sem vesztett. „Amikor felkértek a darab rendezésére, még nem sejtettük, mennyire közel jön majd hozzánk a történet. Bár korábban is dúlt háború, válság is volt, mostanra mindennek a szele elérte az otthonainkat: az egész világ, de legalábbis Európa érzi, hogy takarékoskodni kell, muszáj változtatnunk az életünkön” – mondta el kérdésünkre Oberfrank Pál, a darab rendezője és az Öregember alakítója.

A színészek maguk is érzik, mennyire más így előadni a történetet: Módri Györgyi, a feleség megformálója elárulta, partnere háborús monológja alatt őt is egészen eltölti a félelem, vajon mi vár ránk a jövőben.

Folyamatos rettegésben élni persze nem lehet. Bár a saját életünk néha ugyanolyan groteszk és abszurd tud lenni, mint a darab egy-egy jelenete, az előadás azt is igyekszik megmutatni, hogy a mondással ellentétben félni egyáltalán nem jobb. Hogy ugyan fontos, hogy gondoljunk a családunk, a szeretteink jövőjére, nem lehetünk sem a múlt, sem a jövő rabjai, a jelenre kell gondolnunk. Mert aki folyamatosan retteg és paranoiásan igyekszik túlélni, az valójában nem él. Az csak vegetál.

Csakhogy – és az előadás ezt is kitűnően megmutatja – mindazok a válságok, amiket magyarként, de akár bárhol a világban megéltünk, nyomot hagynak rajtunk. Mert a tragédiák így működnek: megtanítanak félni. És ha nem nézel szembe a félelmeiddel, azok örökre ott ragadnak benned és felemésztenek.

Ebből a szempontból a Libor Katalin által megálmodott, klausztrofób játéktér igazi telitalálat: színészként ugyan jól lehet benne játszani, nézőként bizonyos, hogy fojtogatónak fogjuk találni egy idő után. Akárcsak a főhősök közti dinamikát. Az egykor szebb napokat is megélt morgolódó házaspár mindkét tagja megfeleltethető egy-egy archetípusnak: a világot a saját perspektíváján keresztül megítélő, a rögeszméjétől megkérgesedett ezermester öregember, meg a későn sarkára álló feleség intő jelként szolgálhatnak arra, mire érdemes odafigyelni egy hosszú házasságban.

Mindez mégis így van a helyén: néha épp abból tanulunk a legtöbbet, és az tud adni erőt a pozitívabb élethez, ha tükröt tartanak nekünk.

Az előadást október 8-ától láthatja a veszprémi közönség, de a budapesti Márai Színházban is bemutatják.

Galéria
Veszprémi Petőfi Színház - Nyolcvan vödör levegő
DA403879 V k
DA403879 V k
DA403879 V k
bertalanmelinda
bertalanmelinda
bertalanmelinda
Bertalan Melinda
domjanattila
domjanattila
domjanattila
Domján Attila
további cikkek
Pesthy Márton -PES_9001 -20250627
Pesthy Márton -PES_9001 -20250627
Pesthy Márton -PES_9001 -20250627
Megérkezett a CODE-ba a „napút” festője, Csontváry Kosztka Tivadar „Bal szemem, ez a művészi szem olyan páratlan, hogy a napot ellenőrzöm működésében, erre nem képes senki sem, megvakítaná az embert és én csinálom.” Csontváry Kosztka Tivadar ezeket a sorokat saját magáról írta le, mint a napút festője. És valóban, a huszadik század magyar festőóriása úgy látta a fény fotonjainak játékát tárgyakon, épületeken vagy természeti képződményeken, ahogy senki más előtte és utána. A veszprémi CODE Digitális Élményközpont pedig most ezt az életművet elevenítette meg, sőt keltette életre egy nem túlzás, hogy világszinten is egyedülálló immerzív kiállítással, ami már a nagyközönség előtt is nyitott. Cikkünkben elmondjuk, hogy mi hogyan éltük meg Csontváry – A fotonok nyelvén című vizuális utazást. ma 12:16
Danny Szalma-01_small
Danny Szalma-01_small
Danny Szalma-01_small
Szalmabála koncertek: egyedi élmény a csillagos ég alatt Egy régi álom vált valóra idén nyáron, amikor a szalmabálákból kialakított tér Balatonalmádiban megnyitotta jelképes kapuit a közönség előtt. Az ötlet és a megvalósítás Danny Bluenak köszönhető, akit egy olasz város inspirált, ahol a helyi közösség sikerrel épített fel egy hasonló létesítményt. Az alkotó elmesélte, hogyan formálódott a vízió, és miért most jött el az ideje a megvalósításnak. 2025. június 26. 15:18
506065059_122118156782873494_1449626773166947051_n
506065059_122118156782873494_1449626773166947051_n
506065059_122118156782873494_1449626773166947051_n
Egyetlen vonal – mégis egy teljes belső világ Ezzel az élménnyel vár minden látogatót Neubauer Edit Lélekvonalak című tusrajz kiállítása Veszprémben, az ART sparks Galériában. 2025. június 25. 13:28

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.