Még hogy kávé és kávé között nincs különbség? Amikor beléptünk a Monokli ajtaján, máris éreztük, hogy a reggeliző-kávézó „portékája” eltér a megszokottól. A nyitást megelőzően jártunk, de a kínálat így sem maradt el a részünkre: olyan kávékülönlegességekkel is találkozhattunk, amelyek nem minden nap adatnak meg az emberek számára.
Ha már különlegességek, a látogatásunk oka csakugyan egy kuriózumhoz kapcsolódott, igaz, immár a „kultúra talaján”. A kapolcsi CSÖRE relief manufaktúra művei ugyanis kiállításra kerültek a vendéglátóegységben. Honnan eredt az indíttatás? Mit kívántak átadni az alkotók? Hogy született az együttműködés? – ilyen és ehhez hasonló kérdéseket is feltettünk.
Hosszú évekkel ezelőtt egy belső hang motiválására indultunk el az úton. Családi vállalkozás a miénk: a feleségem és jómagam is pedagógusok vagyunk. Mindig is lappangott bennünk az érzés, a vágy az alkotásra, igaz, kellett idő arra is, hogy a technikánk kiforrja magát. Eleinte akrillal dolgoztunk, ám az arab művész, Mohamed Mahmoud munkásságát elismerve áttértünk a relief technológiára
– emlékezett vissza Varga Csaba alkotó.
A relief francia eredetű szó, jelentése “dombormű, amely kiemelkedik a felhasznált anyag síkjából a térbe”. Festmények, képek esetén feszített vászon helyett falemezre készül az alkotás, amelyre glettanyagból építik a formákat. Az egymás alól előbukkanó rétegek más-más mintákkal idézik fel letűnt korok lenyomatait.
Veszprém mindig is kedves helyet foglalt el a szívünkben, sokat járunk errefelé. A közelmúltban azonban új felismerés is született bennünk, hiszen a Monokli egyvonalas technikával készült logóját szemlélve megerősítést nyert a gondolatunk, miszerint el kell indulnunk ebbe az irányba is. Bátorkodtunk lépéseket tenni, a sors akaratának hála pedig páratlan nyitottság fogadott bennünket
– folytatta immár Csernák Andrea alkotótárs.
Tóth András, a Monokli Brunch & Cafe üzletvezetője rámutatott, a találkozás valóban sorsszerű volt. Hangsúlyozta, a CSÖRE egyedi alkotásai a valódi önmegvalósítást tükrözik, amely kulturális lenyomatként szolgál a felgyorsult, „digitalizált” világban.
Csernák Andrea és Varga Csaba művei pozitív erővel átitatott értékek, amelyeket reményeink szerint a vendégeink is nagyra becsülnek majd. A letisztult alkotómód tökéletesen passzolt a profilunkba, így örömmel mondtunk igent az együttműködésre. A kiállítás már megtekinthető az üzletünkben, sőt, ha valaki beleszeretne valamelyik alkotásba, akár meg is vásárolhatja azt a készítőktől.
Fontos kihangsúlyozni, hogy a CSÖRE művei szigorúan követik az egyediség irányvonalát, azaz minden képből csupán egyetlen darab készül. Veszprém reggeliző-kávézójába első ízben három remekmű került ki: Út a lótuszvirághoz, A sárkánykirály palotája, illetve a Mona Lisa 2.0. Megtudhattuk, Andrea és Csaba a közeljövőben Armstrong Holdra szállásának egy fontos mozzanatát is tervezik anyagra vetni.
A legelőször említett produktum egy útvesztőt ábrázol, amelynek közepén a buddhista irányzat egyik legerősebb jelképe, a lótuszvirág található, amely a legsötétebb vizeken is képes virágot hozni. Az alkotók ezzel azt próbálták sugallni, legyen bármilyen is az életünk, minden nap új reménnyel indulunk.
A sárkány király palotájára egy keleti mesekönyv inspirálta a művészeket, míg a Mona Lisa újragondolását, a 2.0-t nem is kell részleteznünk.
A családi manufaktúra további művei Ausztriában és Németországban is otthonra találtak, nem feledve, hogy az Áhítat című alkotás a Szombathelyi Püspöki Palotát díszíti. A házaspár zárásként elmondta, családi vállalkozásukat az együttműködés és a szeretet alappillérjeire helyezték: tizenhárom éves kislányuk is örömmel vesz részt a csapatmunkában.