A projektet Németh Attila, a VEDAC ügyvezető igazgatója vezeti, aki a pilot projekt során a VEDAC és a VESC érintett sportolóit vonja be a programba, de a kísérleti fejlesztés eredményeit szélesebb körben is tervezi hasznosítani.
2024 áprilisától hét társadalmi innovátor indítja saját projektjének megvalósítását. A Társadalmi Innovációs Nemzeti Laboratóriumban megvalósuló, egyedülálló programot a HÁRFA Alapítvány irányítja.
A 2023 decemberében meghirdetett pályázati felhívásra közel 30 jelentkezés érkezett. Az első forduló után 15 pályázó vett részt a HÁRFA Alapítvány által koordinált mentorálási szakaszban. A pályázók március 12-én pitch-napon mutatkoztak be a TINLAB konzorciumi partnerei előtt. A zsűri nyolc projektet javasolt megvalósításra, egy pályázó visszalépésével alakult ki a végleges, hét győztes.
A kísérleti fejlesztések a TINLAB fókuszterületeihez – Digitalizáció társadalmi hatásai; Kultúra, kompetencia és humán tőke; Életminőséget javító társadalmi innovációk; Társadalmi innovációs módszertanok – illeszkednek. A projektek futamidőtől függően díjazásban (bruttó 1-4 millió összesített bérkeret) részesülnek, mentorálási támogatást kapnak, valamint profitálhatnak a TINLAB szakmai kapcsolati hálójából is.
A pályázati folyamat eredményeként került kiválasztásra Németh Attila projektje is, mely az Élsportolók két lábon – A középiskolai tanulmányaikat befejező sportolók továbbtanulását, továbbképzését támogató innovatív módszertan kidolgozása címet kapta.
Szeretném a sportolókat minél szélesebb spektrumban támogatni, mely túlmutat egy hagyományosnak tekinthető sportklub-sportoló viszonyon. A továbbtanulás kérdése visszatérő nehézség a sportolók körében, nincs egy egységes keretrendszer, módszertan, mely támogatná őket a számukra legjobb döntés meghozatalában. Ebben szeretnék nekik segíteni a kísérleti fejlesztéssel
– mondta el Németh Attila.
A továbbtanulás kapcsán szükséges egy egyéni kompetencia- és érdeklődés felmérés, meg kell vizsgálni az egyén sportpályafutására és a sportágára jellemző specifikumokat, valamint olyan „soft” tényezőket is górcső alá kell venni, melyek nem közvetlenül tartoznak a továbbtanulással kapcsolatos döntések meghozatalához, de a sikerességet jelentősen befolyásolják. Ilyen például a családi és anyagi háttér, az emberi kapcsolatok, a településhez és a sportegyesülethez való kötődés stb. A projekt várható eredménye egy olyan módszertan kidolgozása, mely adaptálható más sportolók és más egyesületek továbbtanulással kapcsolatos döntési mechanizmusába. Az edukációs folyamat eredményeként hozzásegítik a sportolót a minél eredményesebb továbbtanulással kapcsolatos döntés meghozatalához. Az innováció fontos értéke, hogy az edukáció nemcsak a sportolóra terjed ki, hanem a döntésében szerepet játszó környezetére, a sportegyesületre, az edzőkre és a szülőkre/családra egyaránt. Az edukációnak köszönhetően az érintettek más sportolók esetében is hasznosítani fogják tudni a megszerzett tudást, és új szemléletben közelítik meg a továbbtanulás kérdését.
A projektek a ceglédi TINLAB-URBAN 21 konferencián is megjelentek kerekasztal-beszélgetések formájában.