Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 5. Vilma
Veszprém
6°C
2025. december 5. Vilma
Veszprém
6°C

Form(ul)a-1-es múltidézés

2025. augusztus 2. 19:47
Kerek jubileumhoz érkezett hazánkban a Formula-1-es autós gyorsasági világbajnokság: idén a 40. futamot rendezik a teljes felújítás alatt álló Hungaroringen. Az 1980-as évek elején el sem akartuk hinni, hogy pár év múlva hazánkba is ellátogat az „autós száguldó cirkusz”, ma viszont már azt nem tudnánk elképzelni, hogy nyáron ne legyen magyar futam.

Úttörő szerepet vállalt Magyarország, amikor 1986-ban Budapest közelében, Mogyoród község külterületén a vasfüggöny mögötti államok közül elsősként megrendezhette a Forma-1-es versenyt. És itt rögtön felmerül a kérdés: Forma-1 vagy Formula-1 a helyes elnevezés? Hivatalosan Formula-1, de nálunk a Forma-1 honosodott meg, és a szakmai berkeken kívül mindenhol Forma-1-et mondanak, de a szakik közül is sokan így nevezik.

Az első futam előtt lázban égett az egész ország. Ugyan a borsos árak miatt sokan továbbra is csak a tévében élvezhették a versenyt, mégis mindenki büszke volt arra, hogy már nálunk is elérhető valami, ami egyébként csak a világ nyugati felében látható. A célegyenesben levő lelátón nem sok magyar szót lehetett hallani, ahogy büfék környékén sem. Megjegyzem, a külföldiek is drágállták az árakat, pedig azokat inkább az ő zsebükhöz szabták. A magyarok viszont beérték azzal, hogy megvették a legolcsóbb belépőjegyet, ami valamelyik távoli kanyarhoz szólt, és hűtőtáskában vitték be az elemózsiát.

Egykori sajtóakkreditációs kártyák a Forma-1-reEgykori sajtóakkreditációs kártyák a Forma-1-re

A Magyar Rádió egyedi közvetítési formát talált ki az első versenyre: a bajnoki labdarúgó-mérkőzéseken bevált és népszerű körkapcsolást. Teljes stábbal vonult ki a rádió sportosztálya, és kanyarról kanyarra adták át a szót egymásnak a riporterek. A rajt után egy ideig – amíg még együtt volt a mezőny – működött is ez a stratégia. Ám amikor szétszóródott a mezőny, akkor felborult a közvetítési terv, és eléggé káoszosnak tűnt az egész.

Akkreditált újságíróként többször is alkalmam nyílt betekinteni a verseny kulisszái mögé. A legérdekesebb futam számomra az 1990-es volt, amikor a belga Thierry Boutsen rajt-cél győzelmet aratott. Mindezt úgy érte el, hogy az időmérőn az utolsó percben teljesítette a leggyorsabb kört, amikor rajta kívül már senki sem volt a pályán, a vasárnapi versenyt pedig kerékcsere nélkül tolta végig. Így is csak hajszálnyi különbséggel előzte meg Ayrton Sennát, aki defekt miatt korábban kénytelen volt kiállni a boxba. Kíváncsiságból a verseny után megnéztem Boutsen gumiabroncsait. Belesüppedt az ujjam, olyan volt a felületük, mint egy bolyhos törölköző. Még egy kört biztosan nem bírtak volna ki...

Találkozás Michael Schumacherrel a paddockbanTalálkozás Michael Schumacherrel a paddockban

Négy évvel később a német Michael Schumacher volt a Hungaroring „királya”, az idény végén pedig megszerezte első világbajnoki címét, amit 2004-ig még további hat követett.

Darcsi István
további cikkek

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.