2023. május 31.
//
Angéla névnap

Nem a nyáresti hidegtől lettünk lúdbőrösek

2022. július 14. 13:20
A portugál fado műfajának egyik legismertebb nagykövete, Ana Moura segített szerda este a veszprémieknek megtalálni a szívünket.

Ana Moura 1979-ben született Portugáliában. Édesapja portugál, édesanyja azonban algír, aki a forradalom elől menekülve talált új otthonra az Ibériai-félszigeten – avatta be közönségét szerdai fellépésén az énekes. Édesanyja tanítónő volt, az áthelyezések miatt sokat utazott az országban, a kis Ana pedig vele tartott, és közben magába szívta a portugál kultúra minden árnyalatát. Noha a fado műfajára esküdött fel, októberben megjelenő új albumán már bátrabban vegyíti a portugál zenekultúra színeit, összemossa az egyes régiók sajátosságait, létrehozva saját világát, amibe néhány szám erejéig a veszprémi közönséget is meghívta. 

A szerdai koncerten persze még mindig a fado játszotta a főszerepet. A portugál “fado” szó annyit tesz: sors; a műfajt melankolikus, szomorkás hangvétel határozza meg, melyben az énekes az ember által nem irányítható elemek, a szegénység, a szerelem fölött kesereg.  Az énekest hagyományosan egy gitáros és egy portugál gitáros kíséri – ez utóbbi hangszer a gitárnál kerekebb formájú. Ana Moura azonban rámutatott, hogy a fado sokat változott az idők során, eredetileg táncos műfaj volt, mely elsősorban a csípőt mozgatta meg. Az énekesnő igyekezett is rávenni közönségét, hogy adják át magukat a ritmusnak – nem tudhatta, hogy magyar ember nem áll fel olyan székből, amiért fizetett. 

Moura azonban nem kérette magát, sajátos, tört mozdulatai vastagabb kontúrt rajzoltak a ritmusnak, dalai a mediterrán népek hangzásvilágát idézték, az ízig-vérig portugál műfaj a Balkánon, a görög szigetvilágban vagy Szicílián is értő szívekre találna. A hangok mellett a díszlet is Portugáliát idézte: a színpadon az ország egy déli régiója, Algarve mívesen kidolgozott kéményeit jelenítették meg, a két gitárost pedig meredek dobogó tetejére ültették, amelyek számomra Lisszabon kaptatóit idézték, amelyeken a város képeslapokon gyakran szereplő siklóvasútjai is közlekednek. 

Sosem bántam még, hogy nem tudok portugálul, Ana Moura szenvedélyes előadásmódja azonban felkeltette bennem a kíváncsiságot: bárcsak érthetném, mitől szakad meg a szív! Utánajárva a szövegeknek azt látom, hogy a fado műfaja valahonnan abból az érzésből táplálkozik, mint a magyar népdalvilág szerelmet gyászoló darabjai. A be nem teljesült vágyak, a keserű szenvedély, a sorstalanság írja a kottát.

Ana Moura hangja mintha nem engedelmeskedne a fizika törvényeinek: nem pattan meg a bőrön, hanem mint a röntgensugár, keresztülhasít az emberen, nemcsak libabőrös lesz tőle a hallgató, hanem minden zsigerével érzi, védtelenül áll az érzelmek áradásával szemben. Ahogy az énekesnő ült a lépcső alján, alig mozdult, hangja mégis határozott és erős volt, eszembe jutott az a pillanat, amikor Rúzsa Magdi az akkori tehetségkutató válogatóján először énekelte el magyarul és szerbül az Ederlezit, és egy ország szíve szorult össze: hogy lehet a fájdalom ilyen gyönyörű? 

Azt szoktuk mondani: sírva vigad a magyar, szerda este azonban valami egészen újat tanulhattunk ebben a műfajban. Akinek összetörték a szívét, az Portugáliába menjen, ott sirassa el a bánatát! És egy csípőmozdulattal, egy vállrándítással törődjön bele: a sors kikezdhetetlen és kegyetlen, de mindig dönthetünk úgy, hogy a reményvesztettségünkből dalt fakasztunk. Lám, így kerekedik a fado, a dal a Fado, a Sors fölé.

Képek
Schöngrundtner Tamás
Domján Attila

További cikkek

Egyszerre elegáns és fiatalos – elindult a MusiColours ifjúsági zenei fesztivál
Egyszerre elegáns és fiatalos – elindult a MusiColours ifjúsági zenei fesztivál
Tizenhárom országból közel ezer fiatal érkezett Veszprémbe, hogy bekapcsolódjanak a MusiColours Európai Ifjúsági Zenei Fesztivál programjaiba. A fellépőkkel már vasárnap délután lehetett találkozni a város különböző színpadjain, a hivatalos megnyitót viszont csak este tartották az ActiCity-ben. Itt nem csupán a környezet és az új épület miatt elegáns, emelkedett a hangulat, a gyerekek és fiatalok bemutatták, hogy a zene iránti alázat és profizmus nem feltétlen az életkor függvénye.
Vonatfütty helyett hegedűszó a menetrend szerinti járaton
Vonatfütty helyett hegedűszó a menetrend szerinti járaton
A vasárnap induló Musicolours zenei fesztivál előfutáraként szombat délelőtt egy különleges vonat indult el Zircről Veszprém felé. Habár a MÁV menetrend szerinti szerelvényéről volt szó, mégis egy svájci fiatal kvartettnek köszönhetően a vonat zakatolása helyett a vonósok dallamai adták az utazás ütemét.
Idén sem marad senki rozé, rizling és jazz nélkül Veszprémben
Idén sem marad senki rozé, rizling és jazz nélkül Veszprémben
A Rozé, Rizling, Jazz Napok Veszprém olyan zenei és gasztronómiai fesztiválja, ami 13. éve úgy része a nyári programdömpingnek, hogy még a világjárvány miatt sem maradt el alkalom. Idén az Európa Kulturális Főváros évében ugyanúgy a jól bevált recept szerint készültek a szervezők, de néhány újítás így is bekerült a programok közé. Erről tartottak sajtótájékoztatót csütörtök este a Városháza előtti téren.
Idén Veszprémben adja elő Szarka Tamás a Kézfogás című dalt több száz gyerekkel együtt
Idén Veszprémben adja elő Szarka Tamás a Kézfogás című dalt több száz gyerekkel együtt
Idén az Európa Kulturális Fővárosa címet viselő Veszprémben adja elő Szarka Tamás többszáz gyermekkel együtt a Kézfogás című dalt június 2-án a nemzeti összetartozás napja alkalmából.
Másodszor is megnyerte az Eurovíziót a svéd Loreen
Másodszor is megnyerte az Eurovíziót a svéd Loreen
Loreen több mint tíz évvel ezelőtt, 2012-ben nyert először Euphoria című dalával.