Az eddigi modulokban több olyan témát érintettünk, amelyek a legtöbb ember életében előfordulnak, jelentősen megnehezítve a mindennapokat. Szó esett szóbeli önvédelmi technikákról, konfliktusok kezeléséről, asszertivitásról, nárcizmusról, valamint ügyfél- és vevőkezelésről. Korábbi anyagaink még elérhetők bárki számára, az alábbi linkekre kattintva:
- Szóbeli önvédelem 1. rész
- Szóbeli önvédelem 2. rész
- Panaszáradat, sok beszéd kezelése
- Ügyfél- és vevőkezelési tippek
Akinek nincs hozzá adottsága, ma már számtalan mennyiségű és (változó) minőségű tananyag, tréning, tanfolyam, iskola keretén belül van lehetősége, hogy íráskészségét, fogalmazási technikáját javítsa. Ismerd meg ebben a modulban azokat az eszközöket, melyeket a gyakorlatban akár már azonnal hasznosíthatsz!
1. számú eszköz: skiccelés
Készíts vázlatot. Például gyűjtsd össze néhány pontban, hogy mi az, amit mindenképp meg akarsz említeni, és megtervezheted az egyes részek tartalmát is (bevezetés, tárgyalás / bekezdések, befejezés / elköszönés, stb.). + Tipp: ha mindezt kézzel írva teszed, hatékonyabb munkára ösztönözheted agyad megfelelő részét.
Ötletek a bevezetés megírásához
A bevezető részt többféleképpen felépítheted, nézzünk erre kétféle megoldást:
1. Összefoglalod 1-3 mondatban, hogy miről lesz szó, vagyis milyen céllal írod a sorokat.
Példák:
Motivációs levél:
Tisztelt Hölgyem / Uram!
Ezúton szeretnék jelentkezni az Önök által meghirdetett értékesítő pozícióra. A jelentkezéshez szükséges dokumentumokat csatolva küldöm. Ha pályázatom elnyeri tetszésüket, kérem, keressenek az alábbi elérhetőségek egyikén.
Blog / közösségi média poszt:
A tavasz közeledtével előkerülnek a vékonyabb kabátok, szoknyák, felsők, amelyek többet mutatnak meg az alakunkból is. Ha úgy érzed, hogy nem vagy elégedett valamelyik testrészeddel, vagy formásabb sziluettet szeretnél, akkor Te is imádni fogod a ……… márka alakformáló fehérneműit!
2. A másik lehetőség, hogy már az elején elkezded kifejteni a témát. Itt két dologra figyelj:
- keltsd fel az érdeklődést,
- és könnyen tudd a tárgyalás részhez kapcsolni.
Példa:
Bevezetés: A sportolás a felnőttkorhoz hasonlóan a gyerekeknél is a test és a lélek egészségét szolgálja, de csak akkor, ha megfelel az életkorának, a testi adottságainak, mindemellett örömmel és rendszeresen végzi.
Tárgyalás: Legjobb, ha a gyermek az iskolában talál rá arra a sportolási lehetőségre, ami megfelelő lesz számára. Természetesen mindezt megfelelő, hozzáértő szakmai segítséggel, ….
Befejezés / zárás:
Ennek a résznek leginkább attól függ a tartalma, hogy a szöveged hová készül. Ha hivatalos vagy egyéb levél, akkor ide kerül a visszajelzés megköszönése, de ha posztolsz, blogot, munkahelyi anyagot vagy tananyagot írsz, akkor a cselekvésre, kapcsolódásra való felszólításnak, kérdésnek is itt van a legjobb helye.
Címadás: csak lazán
A címet szándékosan hagytuk a végére, hiszen egyrészt nincs rá szükség minden szövegnél, másrészt nem érdemes már rögtön az elején itt elakadni. Ha nincs jó ötleted vagy nem tudod, hogy fogalmazd meg úgy, hogy jó legyen, akkor várd meg, amíg nagyjából összeáll a szöveged és a helyére kerül minden. Így egészen biztosan könnyebb lesz a dolgod. Amire még figyelj: a címbe kerüljön bele az a kulcsszó, ami a szöveged szempontjából a legfontosabb.
2. számú eszköz: jegyzetelés
Ha olvasol vagy hallasz egy szófordulatot, ami teszik, akkor jegyezd fel magadnak és alkalmazd a későbbiekben. Megteheted ezt egy-egy mondattal is, vagy poszttal, blogcikkel, egyéb szöveggel. Inspirációként mentsd el ezeket és próbálj meg hasonlót írni, így is tudsz gyakorolni.
3. számú eszköz: kiemelések, képek, tagolás
A szöveged legyen minél könnyebben átlátható, olvasható. Ezt megfelelő betűtípussal, részekre tagolással, kiemelésekkel, képek beszúrásával érheted el legkönnyebben.
4. számú eszköz: felolvasás
Olvasd el és írd át akár többször is a szöveged, valószínűleg minden alkalommal találsz majd benne javítanivalót.
Ha különösen fontos szövegről van szó, olvasd fel magadnak vagy másnak. Így könnyebben észreveszed, ha túl sok töltelékszót, magyarázatot használtál – ezektől unalmassá, közhelyessé válhat az egyébként jól megírt anyagod. Ettől persze még szerethetik az emberek: rengeteg író könyvében olvashatsz halmozottan ilyesmit, mégis népszerűek a regényeik.
Bármennyire is szeretnéd, olyan nem lesz, hogy mindenkinek egyformán tetsszenek a soraid. A lényeg, hogy azt a célt érd el vele, ami neked, fontos, amiért megírtad.
Folytatjuk!
A szövegírás egyik speciális típusa a marketing szövegírás, melyet a napjainkban mindenhonnan ránk ömlő tartalommarketing anyagokból ismerhetünk. Ha minőségre és hatékonyságra törekszel, akkor különleges, a hétköznapitól eltérő írástechnikát és megfogalmazást igényel. A következő részben erről is lesz szó.
Szauder Rita kommunikációs szakértő, oktató
Házi feladat: Tükörkép gyakorlat
Keress vagy vegyél elő egy olyan szöveget, könyvet, verset, idézetet, posztot, blogbejegyzést, felhívást, amit jónak tartasz. Vizsgáld meg kívülről, hogy miért látod ilyennek. Legalább 3 szempontot említs. Mi az, ami tetszik benne? Fogalmazd meg minél pontosabban. Ez egy tükör lesz a későbbiekben, hogy tisztán lásd: mi az a stílus, írásmód, téma, ami közel áll hozzád, és így könnyebben is megy majd az írás.
Ha szeretnéd, a feladat megoldását elküldheted szakértőnknek erre a címre: rszauder@gmail.com.
Hetente minden pénteken heti rendszerességgel jelentkezik a vehir.hu új cikksorozata, tréning jelleggel. Témája a kommunikáció fejlesztése, könnyen és jól hasznosítható, gyakorlati tippekkel, házi feladatokkal segítve a tanulást. A közvetlenebb hangvétel érdekében a cikkekben tegezzük olvasóinkat.