Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Feltárul a rácsokon túli tabusított világ

2024. december 21. 12:27
"Egy társadalmat nem az alapján kell megítélni, hogy hogyan kezeli a kiemelkedő polgárait, hanem az alapján, hogy hogyan bánik a bűnözőivel.” Dosztojevszkij mondata egyszerre alkalmas arra, hogy felkorbácsolja az indulatokat azoknál, akik a büntetés-végrehajtásban a társadalom jogos revansát látják a bűnözőkkel szemben, de ugyanúgy meg tudja világítani az emberarcúságot azokkal szemben, akik jogerős bírósági ítélettel a kezükben kényszerültek a börtönrácsok mögé. Nem véletlen, hogy ezzel az idézettel találkozik először az, aki az egykori veszprémi várbörtönbe belép. A történelmi falak még őrzik a tömlöcbe zárt betyárok utolsó sóhaját az akasztás előtt, ahogy a koncepciós perekben elítélt politikai foglyok imáit is és azt a szűnni nem akaró morajlást, ami a börtönök folyamatos ébrenlétére jellemző, miközben az idő mégis megmerevedik a raboknak, de ugyanúgy az őröknek is. A várbörtönben kialakított „Ember a rács mögött” című kiállítás nem egy középkori panoptikumot ígér. Nem is csupán egy történelmi utazást a sziklafalon kialakított legendás börtönben. Sokkal inkább egy morális tréning az ember lelkének.

József Attilát egyszer perbe fogták és el is ítélték kilenc havi fogházbüntetésre a Lázadó Krisztus című verséért. A vád: istenkáromlás. A szerencséje az volt, hogy nem a középkorban született, mert ott ugyanezért nemcsak a szabadságával, hanem a tulajdon életével is fizethetett volna. Jelen korunkban viszont ugyanilyen „bűnért” legfeljebb a gyóntatófülkében vezekelne valaki.

A fenti példa tökéletesen rávilágít arra, hogy a bűn és bűnhődés morális kérdése egyáltalán nem egyetemes, viszont önálló filozófiája van, amit a korok társadalmai formáltak. Talán az egyetlen közös pont a büntetések filozófiájában az ókortól napjainkig, hogy mindig azzal fizetett a bűnös tettéért, ami számára a legértékesebb. Ez manapság a szabadsága, és minden olyan lehetőség, ami azzal együtt jár. De a régi jobbágyi rendszerben nem így gondolkodtak. Ott sokszor csak a saját testük volt az egyetlen értékes tulajdonuk az embereknek. Így pedig a büntetések is a test kárára történtek különböző kínzások révén. Ráadásul mindez nyilvánosan történt, hogy a társadalom minden tagja pontosan tisztában legyen a tettek következményével. Egy piactéren felállított kaloda vagy bitófa nem a kosztümös filmek termékei, valóban léteztek ilyenek. A középkori ember ugyanis a bűn visszaszorításának lehetőségét az elrettentésben látta. Ezért zajlottak sokszor nyilvánosan a perek és az ítélethirdetések is, amiket aztán rögtön végre is hajtottak, legyen szó nyilvános botozásról, vagy súlyosabb esetben kivégzésről.

A felvilágosodás viszont megváltoztatta ezt a logikát. Nem véletlen, hogy a legtöbb börtön is ekkor épült, ugyanis a büntetés-végrehajtást már más eszme vezérelte. A társdalomra káros személyeket inkább elkülönítették. Ez viszont magával hozta azt is, hogy egy bűntett csak addig maradt a nyilvánosság felszínén, amíg az ítélethirdetés megszületett, vagy még addig sem. Hogy ezután milyen sors várt az elítéltre, mi történik a börtön falain belül, arról vajmi kevés információ jutott ki.

A perek hiába nyilvánosak a mai napig, azokra senki nem megy el. A társadalom hárít. „Nem vagyok bűnös, engem ez nem érdekel” mentalitás uralkodik. Pedig, ha csak azt nézzük, hogy Magyarországon jelenleg tizennyolcezer ember van börtönben, tehát egy kisebb város lakossága, akkor felmerül a dilemma, hogy nem lenne-e a társadalmi felelősségvállalás része, hogy foglalkozzunk a bűn és bűnhődés kérdéskörével?

Az egykori veszprémi várbörtönben berendezett kiállítás ennek a társdalami tabunak a kőkerítését törte át, magára vállalva a missziót, hogy a bűn és büntetés kérdéskörét történelmi és kulturális szemüvegen keresztül mutatja be. Utóbbi persze nem meglepő annak tükrében, hogy a kiállítás a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa programnak a jóvoltából épülhetett fel a várbörtön mínusz harmadik szintjén, amit ironikus módon lifttel lehet megközelíteni az alatta fekvő Ruttner-házból.

Amikor kiléptünk a liftből és beléptünk az egykori őrbódéból kialakított bejáraton, Dosztojevszkij idézete mellett Márkusné Vörös Hajnalka, levéltáros, a kiállítás szakmai vezetője várt minket. Ő mutatta meg, hogy a kiállítás az emelet két szárnyában lett kialakítva, a határvonalat pedig a már említett felvilágosodás kora jelenti. 

Balra tömlöcök, hóhérok, vallató kézikönyvek és szégyenkövek jönnek szembe, jobbra a modern börtönök házirendjei, a börtönmunka lehetőségei, börtöntetoválások, vagy éppen a reintegrációs tisztek. Két korszak büntetés-végrehajtása, mind-mind olyan cellákban kialakítva, amik a kétezres évek elejéig – egészen pontosan 2003-ig – még ténylegesen elítélt rabok őrzésére szolgáltak.

„Szíjat hasítok a hátadból! Hátra kötöm a sarkad! Pálcát törnek felette. Körömszakadtáig tart.” Csupán néhány kifejezés a magyar nyelvből, amik ma is közbeszéd részét képezik, viszont egytől egyig a középkori kínzásokból eredeztethetőek. Mária Terézia volt az, aki szakított ezekkel a brutális eljárásokkal, ám a vallatási módszerekben még megőrizte a kínzás módszertanát. Sőt, erről egy kézikönyvet is közreadtak a monarchia börtöneiben.

„Miután a vádlottat szakszerűen a csigázó létrához feszítették, a hóhér az égő gyertyákkal a kezében másszor fel a vádlott mellé, majd három-négy körkörös mozdulattal égesse meg a testet. Ezt ismételje meg 10-11-szer. Figyelem, a súlyos sérülések elkerülése érdekében a folyamatot tizenkettedszerre semmiképp se végezzék el! Továbbá ügyeljen, hogy a mellbimbókat az égetéstől kímélje!” – Ilyen és ehhez hasonló szakszerű leírások szerepeltek a kézikönyvben a hóhérok részére.

Apropó hóhérok… Hajnalka a tárlatvezetés közben általános történetek helyett konkrét veszprémi példákon keresztül mutatta be többek közt ennek a mesterségnek a mibenlétét is. Ugyanis a hóhérság nyugodtan felfogható egy korabeli szakmaként is. Ráadásul a hóhérok anatómiai tudása sokszor az orvosokéval vetekedett. Gyakran hívták őket házakhoz, hogy segítsenek meggyógyítani a nyavalyát. Deák Ferenc maga írta le egy levelében, hogy gyermekkorában leesett egy fáról, amitől elmozdult az egyik csigolyája. A hivatalos doktorok nem tudtak segíteni rajta, de a Zala vármegyei hóhér igen.

A hóhérok a családjukkal együtt mégis a társadalom perifériáján voltak. Egyfajta ki nem mondott, de érzékelhető kiközösítés övezte őket. Ez annyira jelen volt a kor társadalmában, hogy gyakran hóhércsaládból származó fiatal csak szintúgy hóhérfelmenőkkel bíró lánnyal házasodhatott. Az otthonuk is általában a város szélén volt, amit, ha lehetett, elkerültek az emberek. Veszprémben a Jeruzsálemhegyen állt ez a ház, aminek már nyomai sem láthatók, hiszen azóta ráépült az Endrődi-lakótelep.

A várbörtönben raboskodók viszont nem egyszer el sem jutottak a bitófáig. A halálos ítéletet végrehajtották a várbörtön körülményei. Hajnalkával celláról cellára haladva tárulnak fel ezek a történetek, amik gyakran a híres bakonyi betyárokhoz kapcsolódtak, úgy, mint Sobri Jóskához, vagy Savanyú Józsihoz, akik a leírások szerint szintén raboskodtak itt. A tömlöcök annyira sötétek és vizesek voltak, hogy valamelyiket elnevezték páfrány-teremnek, mert ugyan a nap nem sütött be, mégis a rideg, nedves közeg miatt megtelepedtek ezek a növények. Az elítéltek pedig olykor hetekig vagy hónapokig ültek itt átfagyva.

A várbörtön azonban nem csak az elítéltek számára volt megterhelő hely. A kiállítás külön foglalkozik a börtönőrök helyzetével, akik ugyanazokon a zárt folyosókon, ugyanabban a piszkos, dohos közegben léteztek, csupán a cellaajtók másik oldalán. És amíg az ő irodáik sokszor ablaktalanul a sziklafal felé néztek, addig a cellák szűk és rácsos ablakaiból még lehetett látni a külvilágot, ezzel lélegeztetőgépen tartva a rabok számára a szabadulás reményét. Szemben az őrökkel, akiket hivatásuk ide kötött mindvégig.

A veszprémi várbörtön eme sajátos elhelyezkedését a kint maradt hozzátartozók ki is használták. Sok veszprémi lakos emlékezhet még arra, amikor a börtön alatti Jókai utcán kiáltások visszhangoztak, amikor a feleségek, édesanyák, testvérek és gyermekek rögtönzött beszélőre hívták a rabokat, jobb híján a várfal akusztikáját és hangszálaik erejét kihasználva.

Persze csak azok, akik kitartottak a hozzátartozójuk mellett a börtönévek alatt is. Ezzel pedig Hajnalkával át is fordultunk a kiállítás jobboldali szárnyába, ahol a modern büntetés-végrehajtás oldaláról közelítik meg ezt, a társadalom nagyrészének még mindig láthatatlan témát.

„Aki több évre börtönbe kerül, annak az életéből első évben eltűnnek a munkatársak, öt év múlva már a barátok sincsenek meg, aki viszont tíz évig, vagy annál tovább marad bent, annál a család is szertefoszlik.  Ha élnek még a szülők, akkor általában ők kitartanak, de a korábbiak egyenes következménye, hogy ennyi idő után, ha ki is szabadul az elítélt, akkor nincs hova mennie, a priusz miatt nehezebben talál munkát, a statisztika pedig mindennél többet mond: a szabadultak hatvan százaléka három éven belül visszakerül a börtönbe.” – Mesélte Hajnalka egy szemléletes ábra előtt a kiállításon.

Persze a nem is olyan távoli múltban bőven voltak olyanok, akik ártatlanul, politikai meghurcoltatás miatt kerültek a várbörtönbe. A Tanácsköztársaság idején az akkori veszprémi polgármestert, a törvényszék és takarékpénztár elnökét és még számos másik magas rangú köztisztviselőt egyszerre zártak be. Ők viszont a lehetőségekhez mérten itt is megőrizték polgári életmódjukat. Kártyáztak, szivaroztak, valamint fogadásokat kötöttek, hogy kinek a felesége érkezik aznap először a meleg ebéddel.

Nem volt ennyire romantikus a helyzete két másik híres börtönlakónak. Mindszenty Józsefet, Veszprém püspökét, Magyarország hercegprímását először a nyilasok, majd a háború után a kommunisták is bezárták. Az egyházi vezető viszont nem tört meg, sőt még kispapokat is szentelt a várbörtön egyik átjárójában. Brusznyai Árpádot sem sikerült megtörni az államhatalomnak a börtönben. A középiskolai tanárt az ’56-os forradalomban vállalt szerepe miatt zárták börtönbe, majd a forradalom után kivégezték Vácott. Fennmaradt levelei viszont arról árulkodnak, hogy se az ottani, se a veszprémi körülmények nem hatottak szellemére.

Tovább haladva az újkori börtöntársadalmat bemutató cellákon már-már feszengő érzés töltheti el a színtiszta erkölcsi bizonyítvánnyal rendelkező látogatót is, amikor testközelből láthatja azokat a vaságyakat, kopott szekrényeket, a falon folyamatosan működő tévét, amit a várbörtön utolsó lakói is „élvezhettek”. 

Annak idején 58 fogvatartottra tervezték a veszprémi várbörtönt, viszont 2003-ban, amikor bezárták, összesen 280 rabot szállítottak át innen az új börtönbe. Ez azt jelenti, hogy a két fős cellákban volt olyan eset, amikor kilencen voltak bezárta.

Ezek az emberek pedig külön társadalmat alakítottak ki. A börtönöknek megvan a maga hierarchiája, saját szlengje, sokszor pedig a túlélés záloga lehet az, hogy ki és milyen gyorsan alkalmazkodik ezekhez, mesélte tovább Hajnalka, aki megmutatta azt is, hogy olykor a bezártság és a lelassult idő milyen rejtett dolgokat képes előhozni az emberekből.

Több rab is itt döbben rá, hogy valahol mélyen művészi vénával is rendelkezik, ami rajzokban, festményekben, vagy akár irodalmi művekben jön a felszínre a börtönévek alatt. A leggyakrabban mégis az ott készített tetoválásokban jelenik meg a művészet. Ezek elkészítéséhez pedig ismét a kreativitásukat hívják elő a rabok: golyóstollakat, drótokat, villanyborotvát egyaránt felhasználnak hozzá, a tetoválásoknak pedig itt is saját szimbolikája van. A leggyakoribb a kézfejen lévő négy pont, ami egy ötödiket zár be, utalva a börtön négy falára és a raboskodásra.

„El kell érnem olyan dolgokat, amik még ebben az életben büszkévé tehetik azokat, akik szeretnek. És ebben a legnagyobb szövetségesem maga az idő.” „Az idő múlását megtanultam befolyásolni. Úgy fejezem ki: strukturálom az időt.” – Ezeket a gondolatokat is a rabok fogalmazták meg, amiken keresztül feltárul egy újabb olyan dimenzió a börtönök világából, ami a kinti, úgynevezett rohanó világban élők előtt ismeretlen. Mégpedig az idő múlásának relativitása.

Egy közös ezekben is van, méghozzá a szabadulás reménye. Hogy mi lesz ezután velük, arra a várbörtön kiállítás utolsó állomása próbálja megtalálni a választ, de nem öncélúan. Sőt, ez az állomás nem állít semmit, viszont kérdéseket tesz fel, amire önkéntelenül is válaszol, aki elolvassa: „Laknál egy börtönviselt ember szomszédságában? Te alkalmaznál egy priuszos munkavállalót? A bűnös mellett az ő családja is bűnhődik a börtönévek alatt?”

Ezekre nincsen jó vagy rossz válasz. Viszont csupán az a tény, hogy valaki elgondolkodik ezekről, ledönti a saját gondolataiban a büntetésvégrehajtás tabuját, nagy lépést megtéve a társadalmi felelősségvállalásban.

balint_1080x1080
balint_1080x1080
balint_1080x1080
Hajas Bálint
436789021_7814256448608371_2095157691579283907_n
436789021_7814256448608371_2095157691579283907_n
436789021_7814256448608371_2095157691579283907_n
Vámosi Patrik
további cikkek
b2dca6d5-b28b-41f0-aa8f-4438b0089b21
b2dca6d5-b28b-41f0-aa8f-4438b0089b21
b2dca6d5-b28b-41f0-aa8f-4438b0089b21
Rúzsa Magdi: „Olyan ugródeszkám volt, amitől megállíthatatlan lettem” Rúzsa Magdolna neve húsz évvel ezelőtt robbant be a köztudatba, amikor a Megasztár című tehetségkutató műsort megnyerte. Az énekesnő azóta folyamatosan jelen van, rendkívül népszerű, tavaly ő lett a hazai rádiókban legtöbbször játszott előadó. Pályája töretlenül ível felfelé, többszörös arany és platina lemezes, az Arénát már jó párszor megtöltötte. A háromgyermekes anyuka koncertnaptára a mai napig tele van, de már a gyermekein múlik, hogy mennyire. Beszélgetésünkben szó esett önismeretről, saját magunk elfogadásáról, és arról, mi jelenti számára az igazi adrenalint. Rúzsa Magdi mesélt a családjáról is, és arról, miért létezik többféle igazság a múltját illetően. 2025. június 3. 13:13
DA400816 V k (1)
DA400816 V k (1)
DA400816 V k (1)
„Amint elérjük az egyik célunkat, újabbat tűzünk ki magunk elé” Nem volt mögöttük sem hosszú évek tapasztalata, sem kapcsolati háló, sem kimagasló tőke, csupán elszántság és tenni akarás. Ürményi Sándor huszonöt évvel ezelőtt egy kis családi vállalkozásként alapította meg Veszprémben a nyílászárókkal foglalkozó Ada-Bau Kft-t, ami mára cégcsoporttá nőtte ki magát. A vezetői székekben azóta az alapító két fia, Adrián és Norbert ül, velük jártuk végig az Ada-cégcsoport történetét az édesapa legfontosabb intelmeitől kezdve a két eltérő személyiségű fiú konfliktusain és megoldásain át addig, hogy az Ada-cégcsoport mára átlépte az országhatárt is, technológiájukban pedig a legmodernebb eljárásokat alkalmazzák. 2025. június 10. 7:29
_Z2A2217
_Z2A2217
_Z2A2217
A szerzetes is ember Ha egy hollywoodi filmrendező holnap úgy döntene, hogy filmet készít egy szerzetesrendről, a castingra minden bizonnyal csak idős, szakállas férfiakat hívna. A film cselekménye pedig kimerülne annyiban, hogy a szerzetesek egy sötét helyen szótlanul kódexeket másolnak, vagy egész nap csak zsolozsmáznak. Ha pedig valaki a monostor falain kívülről bekopogna hozzájuk, ijedten néznének egymásra. Mindez távolabb nem is állhatna a valóságtól. A keresztény szerzetesrendek talán az utolsó olyan közösségek a földön, akik életvitelükben a mai napig ragaszkodnak azokhoz a középkori regulákhoz, amiket az elődök írtak le, mégis az, amit üzenni szeretnének a világnak, nem is lehetne XXI. századibb. Mihályi Jeromos atyával, a tihanyi bencések perjelével a monostor falain belül találkoztunk, hogy az ő segítségével megismerjük a kívülállók számára misztikus és spiritualitással átszőtt szerzetesi világot. 2025. május 17. 7:31

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.