A hobbisportolók legkedveltebb mozgásformái között szerepel a kocogás, biciklizés, vagy a görkorizás. Egyikhez sem kell különösebben extra felszerelés, biciklije, kondi cipője és egy kényelmes tréningnadrágja mindenkinek akad és egy görkorcsolya sem hatalmas tétel.
Aki nem életvitel szerűen sportol és a testmozgás nem tartozik a napi rutinjához, az nagyon sokszor nincs tisztában azzal, hogy vannak olyan rá vonatkozó szabályok, amelyek könnyebbé teszik a haladását (és másokét is), illetve megóvják a testi épségét.
Akire havonta egyszer rátör a motiváció/bűntudat a zsírpárnák miatt és eldönti, hogy elmegy futni, az valószínűleg nem fog hangsúlyt fektetni arra, hogy láthatóvá tegye magát, és az sem fogja különösebben izgatni, hogy a környezete képtelen lesz jelezni neki bármit is, mert üvölt a zene a fülhallgatóból.
Heizer Tamás számára a kerékpározás nem csak egy hobbi. Néhány éve elkezdett többszáz kilométeres ultratávokkal is incselkedni. Tapasztalata tehát akad bőven, de mint mondja, ha megkérdeznénk a profi bringásokat, biztos eszméletlen sztorik kerekednének esésekről, kocsmába igyekvő ’artistákról’ és alkalmi süket kocogókról.
A Veszprém Arénánál kezdődő bringautat a futók, kutyasétáltatók és görkorcsolyázók is előszeretettel használják. Talán ez esik közelebb a lakótelepekhez és viszonylag egyenletes, nincsenek fárasztó emelkedők. A tapasztalatok szerint a vasárnap esték a leginkább problémásak. (A bőséges vasárnapi ebéd után feltámad a bűntudat?)
Ha profi futót látok (akinél ez életmód, nem divat), nem aggódok, mert a szélén fut és figyel ő is. Náluk alap a fejlámpa és a fényvisszaverő csík a bokán. Sajnos ez ritka. A téli évszakban sok futó sötétedés előtt hagyja el a várost és elszámolja magát. Ilyenkor koromsötétben evickélnek visszafelé. Rendszerint tetőtől talpig feketében, bedugaszolt füllel. Egyik középen, másik bal oldalon fut, valaki jobb szélső párti. Sehol egy villogó vagy fényvisszaverő. Gondolkodtam már, hogy megállok és megkérdezem mi jár a fejében ilyenkor. Belegondolt-e már abba, hogy egy bringással való ütközés akár kerekesszékbe is juttathatja? Nyilván nem.
Tamás hangsúlyozza, örül, ha másnak is eszébe jut, hogy tegyen az egészségéért. A gond az, hogy mindezt felkészületlenül, másokat és magát is veszélyeztetve teszi. Ha már közös útszakaszon osztoznak a mozogni vágyók, segíthetnének láttatni magukat.
A frász kerülgeti az embert, amikor a sötétben féktávon belül felbukkan egy sötét árny.
A szabályok persze nem csak a kocogókra vonatkoznak, mindkét oldalon akadnak hiányosságok! Az autók gyakran reflektorral jönnek szembe. A látási viszonyok ettől is jelentősen romlanak. A bringáson többnyire szemüveg van, +5 °C alatt pedig maszk is lehet. Ebből kilégzéskor felfelé áramlik a meleg levegő, szerencsétlen módon párásítva a szemüveget. Persze ez legyen a bringás baja, de ez is egy tényező. – fűzi hozzá Tamás. - Nem minden tekerő szereli fel a gépet erős lámpákkal, pedig aki bevállalja az esti vagy éjszakai tekerést, annak ez alap lenne.
Mindkét félnek van hová fejlődnie, az ütközésnél viszont a gyalogos fog jobban megsérülni, majdnem biztos. A bringások lakott területen kívül 30 km/h- val könnyedén haladhatnak.
A gondok egyszerűen megoldódhatnának egy kis felkészüléssel, utánajárással, elsősorban pedig körültekintéssel.
A biztonságos közlekedés két alappillére: Látni és látszani.
A részeg botorkálók is jelen vannak sajnos. Láttam már gyalogosan és kerékpárral közlekedő "muslincát" nem egyszer. Egy barátom ütközött is már, az első kereke bánta. A részeget meg az őrangyala szerencsésen megvédte.
Ha jobban körbe kérdeznénk a komolyabb bringásokat, akik az edzés miatt az ősz után is nyeregben maradnak, biztosan durva beszámolók kerekednének. - folytatja a mesélést.
Azért nyáron is fordulnak elő nézeteltérések. Langyos nyári estén mégis kellemesebb a testmozgás mint a mínuszokban. Tamást a fülhallgató irritálja a legjobban: A kocogókon kívül megjelennek a görkorisok is. Beállok mögé és folyamatosan húzom a csengőt, de meg sem rezzen. Teljes szélességben sasszézik és mindenki más lényegtelen. Mekkora hangerővel szólhat a füles? Én sem a búcsúban lőttem a csengőmet.
A teljes igazsághoz hozzátartozik: Országúti bringásoknál nem jellemző a csengő felszerelése. A kormányon kevés a hely, na meg nem is való egyesek szerint egy ilyen spéci gépre. Inkább kiabálnak, hogy jelezzék érkezésüket.
A közös úthasználat nem kis toleranciát követel, de ahhoz, hogy a helyzet javuljon, mindkét tábornak el kellene gondolkodnia.
„A gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja, és nem veszélyeztetheti. "
Ez közlekedési szabály, csak hogy nem kap mindenki KRESZ oktatást. Akárhogy is, senkinek nincs szüksége KRESZ vizsgára ahhoz, hogy odafigyeljen a környezetére.
A képeket a Wallpaper Gallerytől és az Elite Sportz Equipmenttől kölcsönöztem.